name | autoweek.cz

Volkswagen si myslí na Proton a Lotus

Volkswagen si myslí na Proton a Lotus

28.07.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen se chce stát světovou jedničkou nejen zvyšováním produkce, ale také akvizicí firem v oblastech, ve kterých zatím nemá tak silné postavení jak by si představoval. Dlouhodobě je proto v jeho hledáčku malajsijský Proton, kontrolující i značku Lotus.

 

Volkswagen nemá kromě Číny dostatečně silnou pozici na asijských trzích. Přitom region jižní Asie hraje v expanzních plánech Volkswagenu významnou roli. Pokusil se tuto mezeru zacelit spojením se Suzuki, ale toto partnerství narazilo na nepřekonatelná ega Fernanda Piecha a Osumua Suzukiho.

Volkswagen už několikrát jednal o získání podílu v Protonu dokud byl ještě vlastněn státem. Už připravené dohody vždy těsně před podpisem vzaly za své - naposledy v roce 2007. To by se nyní mohlo změnit. Proton je pod kontrolou malajsijské společnosti DRB-Hicom, která odkoupila 42,7 % jeho akcií od státní agentury Khazanah za 412 milionů dolarů. Právě ta v Pekanu montuje Volkswageny Passat a připravuje zde i montáž vozů Jetta a Polo. Volkswagen proto vyslal do Malajsie zástupce aby znovu navázali jednání s novými majiteli Protonu.

Proton založil bývalý premiér a strůjce malajsijského hospodářského zázraku Mahathir Mohamad. Jenže po rozchodu s původním partnerem Mitsubishi automobilka jen draze produkovala technicky nekvalitní auta. Před zánikem ji chránila jen vládní pomoc a především protidovozní opatření. Jenže obchodní dohody v rámci ASEAN tomuto protekcionismu učinily přítrž. Protonu se v posledních letech nedařilo v expanzi do světa a navíc ztratil i vedoucí postavení na domácím trhu ve prospěch konkurenční automobilky Perodua.

Proton je zajímavý i tím, že je v jeho majetku tradiční anglický výrobce sportovních vozů Lotus včetně vysoce ceněné vývojové divize pracující na zakázkách pro mnoho světových automobilek. Volkswagen je jedním z mála, kdo by mohl uhradit stamilionové dluhy anglické automobilky a realizovat jeho velkorysý pětiletý plán, s nimž se paradoxně chce Lotus stát konkurentem Porsche. Právě nyní je doba pro získání Lotusu ideální. DRB-Hicom totiž po převzetí Protonu do realizace plánu Lotusu už investoval 242 milionů dolarů ale dalších 121 milionů bude Lotus potřebovat v roce 2013. Lotus musel na jaře krátkodobě přerušit výrobu (za celý květen z Hethelu vyjela jen dvě auta), ale nyní už zase vyrábí 44 aut týdně.