name | autoweek.cz

Volkswagen zastavil výrobu (aktualizováno)

Volkswagen zastavil výrobu (aktualizováno)

27.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Dělníci ve Wolfsburgu byli nuceni si prodloužit víkend. Ne proto, že by nebyl o nová auta zájem. Právě naopak. Volkswagenu chybějí komponenty aby uspokojil poptávku po modelech Golf, Tiguan a Touran.

Zákazníci kupují příliš mnoho Volkswagenů, takže se ve výrobě nedostávají díly. Problémy s udržením tempa výroby mají jak externí dodavatelé, tak i vlastní produkce. Nedostává se maličkostí i velkých komponent včetně motorů. Jak zjistila redakce Automobilwoche, nedostatek dílů je tak velký, že v pondělí museli dělníci z mateřského závodu Volkswagenu zůstat doma a výroba byla obnovena po 24 hodinách. Výroba v karosárně, lakovně i na konečné montáži v posledních týdnech běžela na tři směny, ale minulý týden musela být odřeknuta sobotní směna a nakonec se odstávka prodloužila i na pondělí.

U Volkswagenu byli už dříve kvůli nedostatku dílů nuceni krátce zastavovat výrobní linky, ale k úplnému přerušení produkce na celý den dosud nedošlo. Dříve se tak stávalo jen z důvodu snižování výrobní kapacity kvůli poklesu prodeje.

Volkswagen ve Wolfsburgu za normálních okolností vyrábí okolo 3000 vozů denně. V roce 2010 koncern poprvé v historii překročil hranici 7 milionů vyrobených vozů, což znamenalo zvýšení produkce o 13,5 %. Přitom mateřská značka Volkswagen po světě dodala více než 4,5 milionu vozů. Poptávka po modelech Golf a Tiguan je ale mnohem větší, takže dnes je na ně ve většině zemí několikaměsíční čekací doba. Volkswagen proto byl nucen už koncem roku 2010 organizovat mimořádné směny ve volných dnech aby se vyšlo vstříc poptávce především po modelu Golf. Tomuto tempu ale nestačí subdodavatelé. Automobilky si zvykly přenášet problémy s pružným reagováním na změny poptávky právě na ně. Jenže z mnozí z nich byli nuceni v roce 2009 v době krize zavírat své provozy a propouštět mnoho zaměstnanců, takže nyní nejsou schopni na zvýšené požadavky automobilek reagovat. Navíc byli pod tlakem automobilek nuceni snižovat ceny svých výrobků, takže nemají potřebné finanční rezervy. Podle analýzy Střediska pro automobilový management na Universitě aplikovaných věd v Bergisch-Gladbachu představují subdodávky v průměru 75 % z celkové hodnoty auta, zatímco před deseti lety to bylo 65 %.

Mluvčí dalších německých automobilek redakci Automobilwoche vesměs sdělili, že problémy s nedostatkem dílů nemají, takže o omezování výroby neuvažují. Jenže brzy se ukázalo, že tomu tak docela není. Také BMW, Mercedes-Benz a Porsche ve skutečnosti čelí velkým problémům s nedostatečnými dodávkami komponent pro výrobu. V případě německých výrobců je to zvláště složité proto, že současně roste poptávka po dílech v Číně, USA a Rusku. To se týká především veškeré elektroniky a akumultorů. Vztahy mezi automobilkami a firmami jako jsou Robert Bosch, Valeo či Pirelli se zhoršují i proto, že automobilky vynaložily velké prostředky na vývoj vozidel s elektrickým pohonem, což jejich tradiční partnery, zaměřené především na komponenty pro spalovací motory, staví před riziko, že přijdou o zakázky. V současné době ale všechny jejich výrobní závody pracují na maximum.

Zvýšení poptávky Volkswagenu přineslo i příjemné starosti. Luxusní model Phaeton se dosud navzdory vysoké technické úrovni nesetkal s větší přízní kupujících. Vloni se tohoto vozu po výrazné modernizaci prodalo jen okolo 7000 kusů. Letos to ale bude mnohem víc. Volkswagen byl proto nucen ve své \"skleněné\" továrně v Drážďanech, kde se Phaeton ručně vyrábí, zavést druhou směnu, aby se dalo vyhovět požadavkům obchodníků na dodávky až 48 vozů denně.