name | autoweek.cz

Volvo vstupuje s XC90 do nové éry

Volvo vstupuje s XC90 do nové éry

06.10.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilka Volvo Cars na autosalonu v Paříži představila novou generaci svého vrcholného modelu XC90. O tomto voze, který bude mít pro budoucnost švédské značky v čínském vlastnictví zásadní význam, jsme si spolu s kolegy z AutoBest povídali s vicepresidentem Volvo Cars Alainem Visserem.

Volvo Cars chce do roku 2020 zdvojnásobit prodej na 800 000 vozů (vloni dodala zákazníkům 427 840 aut) a současně se posunout ještě blíž k prémiovým značkám. Zcela zásadní vliv v plnění tohoto cíle bude mít nová generace XC90. Jedná se o první zcela nový vůz vyvinutý poté, co v roce 2010 Ford Motor prodal čínské Zhejiang Geely Holding Group.

 

Všechno úplně nové

Druhá generace Volva XC90 vydržela ve výrobě bez zásadních změn od roku 2002. Ta třetí se sedmi místy se k zákazníkům dostane počátkem roku 2015. Půjde o mnohem víc než jen uvedení nové generace důležitého modelu. Půjde o nové uvedení švédské značky. Zisk z prodeje tohoto modelu bude mít zásadní vliv na to, aby se podařilo udržet vývoj a výrobu i nadále v Göteborgu navzdory platovým požadavkům ve Švédsku.

 

Nový XC90 už nepoužívá vůbec žádné díly, které by jej spojovaly s předchozí generací vozů vyvíjených ještě pod kontrolou Fordu. Do vývoje nové generace modelů je plánováno investovat 11 miliard dolarů. S jejich pomocí se chce Volvo postavit naplno Audi, BMW a Mercedesu.

 

XC90 je současně prvním modelem postaveným na nově vyvinuté víceúčelové platformě označované jako Scrable Product Architecture. Tato platforma bude použita u všech nových modelů značky vyjma malých aut vyvíjených společně s čínskou automobilkou Geely.

 

Design, navržený bývalým šéfdesignérem Škody Thomasem Ingenlathem, nese charakteristické rysy vozů Volvo kombinované s novým výrazem podtrženým světlomety s horizontálním T, které má připomínat kladivo severského boha Thora. K tomu se přidává interiér poskytující maximální luxus s řadicí pákou z krystalického skla značky Orrefors. Pozoruhodná je zde snaha o zjednodušení ovládání s pouhými osmi ovladači.

 

Samozřejmě bezpečnost

V rámci standardních bezpečnostních systémů se objevují dva, které jsou světovými novinkami: systém ochrany při neúmyslném sjetí z vozovky a schopnost automatického zabrzdění v křižovatce, pokud řidič začne odbočovat do cesty protijedoucího vozu.

 

V případě neúmyslného sjetí ze silnice nové Volvo XC90 rozpozná kritickou situaci a utáhne bezpečnostní pásy předních sedadel, aby řidič a spolucestující zůstali pevně zajištěni na svých místech. Aby se předešlo zranění páteře, jsou sedadla opatřena funkcí pohlcování energie v prostoru mezi sedadlem a jeho rámem, čímž dochází k absorpci vertikálních sil, které působí v důsledku tvrdého dopadu v terénu.

 

Systém automatického zabrzdění v křižovatkách dokáže rozpoznat potenciální blížící se srážku a začne automaticky brzdit, aby předešlo kolizi nebo alespoň zmírnilo následky dopravní nehody.

 

Standardně dodávaný City Safety zahrnuje všechny funkce automatického brzdění automobilky Volvo Cars. Nyní systém dokáže kromě vozidel rozpoznat také cyklisty a chodce, a to ve dne i v noci.

 

Opravdu nové Volvo

Vicepresident Volvo Cars pro prodej a marketing Alain Visser nám k tomuto vozu řekl: "Jedná se opět o první skutečné Volvo, o skutečný klenot. Jedná se o automobil, který vzešel zcela od našeho vývojového a konstrukčního týmu. Nepoužívá vůbec nic od svého předchůdce. Je to tedy opravdu nové Volvo - nejen nový model, ale nové pojetí značky. S tímto modelem chceme udělat ten důležitý krok od současné skoroprémiové značky ve značku prémiovou."

 

V čem je hlaví síla nového XC90?

"Jsou to zejména tři oblasti. Tou první je rozhraní HMI, které zásadně zjednodušuje ovládání automobilu. Je to v tom nejlepším pojetí skandinávské kultury. Řidič potřebuje jen osm ovladačů pro všechny systémy vozu, zatímco u konkurence jich najdete nejméně 50. Druhou silnou stránkou XC90je nejlepší poměr mezi výkonností a hospodárností. Tou třetí je samozřejmě tradičně bezpečnost. V této oblasti opět nový vůz přináší mnoho inovací, které se v sériové produkci objevují úplně poprvé. K tomu musíme přidat design. Tým Thomase Ingenlatha navrhl nadčasovou podobu v typickém stylu Volva s oním charakteristickým Thorovým kladivem."

 

U nových systémů je nezbytná spolupráce s dodavateli. Jak s nimi spolupracujete?

"Pro malou firmu je skutečně spolupráce s dodavateli velmi složitá především s ohledem na dosažení ziskovosti."

 

Mít prémiový produkt je jednou věcí, ale je potřeba jej také prémiově prodávat. Budete v tomto ohledu působit na své prodejce?

"Máte pravdu, abychom ten nezbytný krok k prémiovosti učinili, bude potřeba i spolupráce našich prodejců. Nemyslím, že bychom na ně měli přímo tlačit, ale budeme jim vysvětlovat, že při prodeji našich vozů musejí komunikovat kvalitu vozu a ne prodejní cenu. Samozřejmě budou muset investovat do svých lidí i do výbavy svých prodejen a servisů, ale tyto investice by se jim měly vrátit. Každopádně i toto bude velmi důležitá součást naší ofenzivy v nejbližších letech."