name | autoweek.cz

Vortex Corda - podivný Číňan z jižního Ruska

Vortex Corda - podivný Číňan z jižního Ruska

07.11.2010 | Peter Homola | Aktuality

Pod značkou Vortex a modelovým jménem Corda začala jihoruská automobilka TagAZ montáž dalšího vozu čínské firmy Chery. TagAZ, plným jménem Taganrogskij Avtomobilnyj Zavod, patří k nejpodivnějším výrobcům automobilů v Evropě.

Vortex Corda, původním jménem Chery Qiyun 2, nepatří mezi nejmodernější vozy čínského výrobce. Cena sedanu se zážehovým motorem o objemu 1,5 litru na ruském trhu začíná na 349 000 rublech.

Corda je již třetím automobilem Chery, který TagAZ nabízí na ruském trhu pod vlastní značkou Vortex. Již od roku 2008 si ruský zákazník může koupit sedan Vortex Estina (Chery A5), koncem léta na trh přišel Vortex Tingo, SUV jinak známý a i v Rusku dříve prodávaný jako Chery Tiggo. Montáž dalších dvou modelů – Vortex Elana (Chery Eastar) a Yuna (Chery Qiyun 1) se má rozeběhnout v roce 2011.

Historie firmy TagAZ začíná v polovině devadesátých let, kdy jihoruská finanční skupina Doninvest se sídlem v Rostově na Donu začala s montáží automobilu Daewoo v rostovské továrně Krasnyj Aksaj (Rudý Aksaj). Později vznikl na bázi továrny na kombajny v Taganrogu na břehu Černého More dnešní závod TagAZ. V roce 1997 firma prezentovala nové modely Daewoo pod vlastní značkou Doninvest. Po krátkou dobu začátkem minulého desetiletí se také Citroen Berlingo montoval pod značkou Doninvest.

Po skončení etapy Daewoo v Taganrogu přešli v roce 2001 na montáž vozů Hyundai, kterým ponechali původní značku. V posledních letech továrnu v Taganrogu opouštěly desítky tisíc vozu Hyundai Accent, Elantra Sonata či Santa Fe předchozí generace. V některých letech pocházela více než polovina v Rusku prodaných vozu Hyundai z Taganrogu. Díky tomu tato firma, která své automobily montovala bez kapitálové účasti korejského partnera a prodávala je ve vlastní dealerské síti, podstatně přispěla k dobré pozici značky Hyundai na ruském trhu.

Automobilku TagAZ silně postihla hospodářská krize a firma bojuje s finančními problémy. Zatímco v roce 2008 bylo smontováno více než 106 000 automobilu (včetně užitkových vozů), bylo to v loňském roce takřka 29 000 vozů. Montáž automobilu Hyundai sice dále pokračuje, ale budoucnost spolupráce s jihokorejským koncernem je nejasná.

V roce 2008 taganrogská automobilka zavedla hned dvě vlastní značky. Kromě výše zmíněné značky Vortex, zatím vyhrazené pro plody spolupráce s Chery a občas používané v kombinaci Tagaz Vortex, se na ruském trhu již více než dva roky dají koupit také automobily Tagaz. Pod jménem Tagaz Tager se skrývá starý SsangYong Korando a Tagaz Road Partner je zase bývalý SsangYong Musso. Neznamená to však, že TagAZ jen mechanicky převzal výrobu z Jižní Koreje. Na ruském trhu například nabízí pětidveřovou verzi modelu Tager, ačkoliv původní Korando nikdy v pětidveřové verzi nebylo vyráběno, či pick-up Road Partner P600 s jednou řadou sedadel, zatímco jeho vzor pick-up Musso Sports byl k dispozici jen v provedení double cab.

V loňském roce se jihoruští automobiloví průmyslníci postarali o titulky v mezinárodních médiích. Důvodem bylo představení zcela nového sedanu Tagaz C100, později přejmenovaného na Tagaz Vega. Podle výrobce byl model Vega vyvinut jeho dceřinnou společností v Jižní Koreji a také většina dílu má jihokorejský původ.

Menší nadšení projevil jihokorejský GM Daewoo Auto & Technology, který obvinil své bývalé zaměstnance z velké krádeže informací o vozu Daewoo/Chevrolet Lacetti první generace, díky kterým mohl být vyvinut Tagaz Vega. Přitom bylo odcizeno více než 6000 počítačových souborů. Dva obvinění zaměstnanci byli zatčeni, třetí spáchal sebevraždu. GM DAT podniklo právní kroky proti TagAZu s cílem zastavit výrobu modelu Vega. Za prvních devět měsíců letošního roku TagAZ vyrobil jen 649 exemplářů Vegy.

V letošním roce - zřejmě díky nejasné budoucnosti spolupráce s koncernem Hyundai - TagAZ odstartoval další ofenzívu, tentokrát s čínským akcentem. Kromě výše uvedených modelů Vortex v Taganrogu v posledních měsících naběhla montáž dvou čínských modelů - sedanu BYD F3 a SUV JAC Rein - které si na ruském trhu ponechaly vlastní značky.

I přes nejasnou situaci okolo modelu Vega TagAZ na letošním moskevském autosalónu představil hned čtyři(!) koncepty - malý sedan B100, větší sedan D100, crossover hatchback CH105 a SUV Q100. Podle představ vedení taganrogské automobilky by výroba všech čtyř modelů měla začít v roce 2012.