eu tlačí na automobilky víc snížit emise co2 | Aktuality | autoweek.cz

EU tlačí na automobilky víc snížit emise CO2

EU tlačí na automobilky víc snížit emise CO2

04.06.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Vedení Evropské komise vyzvalo výrobce automobilů, aby udělali více pro snížení uhlíkové stopy svých automobilů. Jinak nesplní zpřísněné cíle flotilových emisí, které vstoupily v platnost v letošním roce.
Podle údajů zveřejněných agenturou EU pro životní prostředí EEA emise oxidu uhličitého u nových automobilů v Evropě v roce 2018 druhý rok po sobě vzrostly. Automobilky se tak pohybují proti cílům EU v oblasti klimatu. Vedení Evropské komise proto vydalo prohlášení požadující po automobilkách aby zapracovaly na výraznějším snížení emisí CO2, a to i přesto, že se výrobci automobilů potýkají s poklesem prodeje a narušením dodavatelských řetězců v důsledku pandemie koronaviru.
 
„Výrobci musí výrazně snížit emise CO2 u svého vozového parku aby splnili přísnější cíle, které platí od letošního roku,“ uvádí se ve zprávě.
 
Potlačování turbodieselů přináší růst emisí CO2
Průměrné emise CO2 u nových automobilů registrovaných v roce 2018 v EU - ještě včetně Británie a Islandu - činily podle EEA 120,8 g CO2/km, což znamená nárůst o 2 g/km ve srovnání s rokem 2017, uvádí.
 
Emise CO2 u nových automobilů v Evropě začaly v posledních letech růst v důsledku systematického tažení proti vznětovým motorům. Ty vzhledem k vyšší tepelné účinnosti vykazují nižší spotřebu pohonných hmot a tedy i nižší emise CO2.
 
Také emise u užitkových vozidel po pěti letech stálého poklesu vzrostly, a to o něco přes 1 g/km. Přitom u užitkových vozidel zůstává použití vznětových motorů naprosto dominantní. Zpráva EEA nárůst vysvětluje tím, že je způsoben „mnoha faktory“ včetně zvyšování velikosti vozidel a omezeného využívání modelů s nulovými nebo nízkými emisemi.
 
Přitom podle údajů EEA každý výrobce osobních automobilů - s jedinou výjimkou značky Lamborghini - skutečně splnil své dílčí emisní limity pro rok 2018, a to i přes emisní špičku pro celou flotilu a stejně tak všichni výrobce dodávek dosáhli své cíle.
 
Snížit emise o 27 %, jinak přijdou likvidační pokuty
Výrobci automobilů podle požadavku EU musí letos v porovnání s rokem 2018 snížit emise u svých vozidel o 27 % aby splnili přísnější cíle EU v oblasti znečištění a vyhnuli se pokutám. Pro rok 2020 je stanoven limit průměrných emisí CO2 z nových automobilů na 95 g CO2/km. EU dále požaduje snížení emisí CO2 u osobních automobilů do roku 2030 o 37,5 %.
 
Zvýšený prodej automobilů se zážehovými motory na benzin ve spojení s růstem zájmu kupujících o vozidla typu SUV (jejich tržní podíl vzrostl ze 29 % v roce 2017 na 35 % v roce 2018), vykazujícími vyšší spotřebu, zvýšil celkové emise CO2. Prodej elektricky poháněných a tzv. nízkoemisních automobilů se v roce 2018 zvýšil, ale nicméně stále představoval pouze 2 % registrací nových automobilů.
 
Premianti i značky na pokraji katastrofy
Data ukazují, že Toyota, Hyundai, Renault, Nissan a Kia, které se specializují na kompaktní automobily a významně využívají technologie elektrického pohonu - jsou pěti nejlepšími výrobci. Toyota potřebuje eliminovat pouze 5 g/km.
 
Naopak Jaguar Land Rover, Mazda, Volvo, Daimler a Audi patří mezi ty nejhorší. Údaje agentury EEA nezohledňují určité korekce, které sníží limit emisí CO2, ale výhled především pro japonskou značku Mazda, která je 39 g nad limitem, je stále velmi špatný. Také Fiat-Chrysler (FCA) bude mít co dělat, a to navzdory uzavření dohody se specialistou na elektromobilitu Tesla, která má spojit své emisní hodnoty s italsko-americkým koncernem.
 
Pomoc automobilkám situaci dále zhorší
Vypuknutí epidemie koronaviru automobilový průmysl těžce zasáhlo, protože bezpečnostní opatření přinutila automobilky zavřít továrny i obchody a narušilo globální dodavatelské řetězce. Ekonomický dopad pandemie rovněž snížil již dříve klesající poptávku po nákupu nových vozidel.
 
Komise v rámci ekonomických stimulů pro snižování následků pandemie koronaviru přislíbila větší podporu čisté dopravě, protože základem její politiky je, aby se EU do roku 2050 stala „klimaticky neutrální“. Návrhy Komise proto slibují podporu na vybudování 1 milionu dobíjecích stanic pro elektricky poháněná vozidla a dotace na nákup nových vozidel ve formě „šrotovného“, které upřednostní „čistá“ vozidla. Národní plány, zaměřené na stimulaci automobilového odvětví, by rozpor mezi požadavky EU a realitou, danou zájmem kupujících, mohly dále prohloubit.