name | autoweek.cz

VW nesplnil cíl EU týkající se emisí CO2 o 0,5 g

VW nesplnil cíl EU týkající se emisí CO2 o 0,5 g

22.01.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen oznámil, že jej čeká pokuta ve výši 140 milionů eur za nesplnění emisních cílů EU pro rok 2020 týkajících se oxidu uhličitého z vozového parku osobních automobilů do roku 2020.
V Evropě nastal čas na bilancování prodejních výsledků za rok 2020, ale také na bilanci emisí CO2! Navzdory pandemii Covid-19 v loňském roce skutečně vstoupilo v platnost evropské nařízení CAFE. Ukládá výrobcům limit emisí CO2, který musejí splnit při prodeji nových vozidel. Základní hodnota je 95 g/km, ale každá skupina má konkrétní cíl s přihlédnutím k hmotnosti prodávaných modelů.
 
Volkswagen uvedl, že vloni snížil průměrné emise CO2 ve svém vozovém parku v EU přibližně o 20 % na 99,8 g/km, ale stále to bylo přibližně 0,5 g/km nad stanoveným cílem. Jde nicméně o mnohem nižší hodnotu, než se původně předpokládalo - ještě na začátku prosince se zdálo, že to bude o celý 1 g/km. Je to sice malá hodnota, nicméně VW přijde hodně draho. To bude znamenat pokutu ze strany EU ve výši „velmi nízké trojciferné částky v milionech eur“, jak uvedl mluvčí VW.
 
Evropští zákonodárci stanovili limity pro emise CO2 ve výfukových plynech aby přinutili výrobce automobilů urychlit vývoj nízkoemisních technologií. Jinak jim hrozí pokuta 95 eur za každý gram CO2 nad stanovený limit vynásobená počtem nově registrovaných automobilů. Volkswagenu tak podle předběžného odhadu hrozí pokuta ve výši 140 milionů eur. V porovnání s 30 miliardami za urovnání aféry Dieselgate jde o částku, která nebude mít dopad na finanční bilanci koncernu za rok 2020.
 
Generální ředitel VW Herbert Diess ve svém prohlášení uvedl: „Těsně jsme minuli stanovený cíl flotilových emisí CO2 pro rok 2020, protože pandemie Covid-19 zmařila naše plány. Společnost VW nicméně výrazně snížila emise CO2 svého nového vozového parku. Zejména značky Volkswagen a Audi k tomu významně přispěly svou e-ofenzívou. Doufám, že tento cíl letos splníme, protože hlavní značky společnosti uvedly nové elektricky poháněné modely.“
 
Společnost uvedla, že její hlavní značky Volkswagen a Audi více než splnily své cíle flotilových emisí CO2 díky uvedení úspěšných elektricky poháněných modelů, přičemž další jsou na cestě. Také značka sportovních vozů Cupra a Škoda představily nové elektrické modely. Volkswagen rovněž uvedl, že dodávky elektricky poháněných modelů v EU a v Británii, na Islandu a v Norsku se mu v roce 2020 podařilo více než zčtyřnásobit na 315 400 vozidel, což z této skupiny dělá jasného lídra na trhu s přibližně čtvrtinou trhu plně elektricky poháněných automobilů v západní Evropě.
 
Společnosti VW pomohlo přiblížit se cíli sdružování s jinými výrobci, které jim umožňuje přeprodávat hodnoty, o něž jsou pod limitem, konkurentům překračujícím limit. Kromě vlastních značek se tak do bilance emisí CO2 společnosti VW započetli také další výrobci, kteří pomohli snížit její průměr. V září byla uzavřena dohoda s čínským výrobcem SAIC a jeho značkou MG, prodávající elektrická SUV. V prosinci byly přidány čínský výrobce Aiways Automobile Europe, britská značka London EV Company, patřící čínské skupině Geely, a malý výrobce elektromobilů z Cách Next E.Go Mobile.
 
Volkswagen snižuje počet automobilů se spalovacími motory, které nabízí, a přestavuje další továrny na výrobu elektromobilů. Přísnější cíle EU v oblasti emisí CO2 jej totiž nutí zvýšit podíl hybridních a elektricky poháněných vozidel v rámci prodeje v EU na 60 % do roku 2030.
 
Němečtí konkurenti Daimler a BMW uvedli, že své cíle v oblasti emisí CO2 splnili po zvýšení prodeje elektricky poháněných modelů.