name | autoweek.cz

Výbuch ohrožuje automobilový průmysl

Výbuch ohrožuje automobilový průmysl

14.04.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po několika dnech vychází najevo, že mohutná exploze v průmyslovém parku v Porúří může mít nedozírné problémy pro automobilový průmysl na celém světě. Hrozí kalamita srovnatelná s loňským nedostatkem komponent po zemětřesení v Japonsku.

Poslední březnový den došlo v průmyslovém parku v německém Marlu k velkému výbuchu. Přišli při něm o život dva lidé a třetí člověk byl zraněn. Plameny šlehaly až do výše 100 metrů a hustý černý mrak kouře dosahoval několika kilometrů. Stovce hasičů trvalo několik hodin, než požár dostali pod kontrolu. Až po několika dnech vycházejí najevo možné důsledky této katastrofy. Mohla by způsobit problémy ne nepodobné tomu, co se odehrávalo před rokem. Tehdy v důsledku přírodní katastrofy v Japonsku postihl automobilový průmysl na celém světě akutní nedostatek mikroprocesorů a pigmentu do autolaků dodávaných subdodavatelům automobilového průmyslu po celém světě vždy od jediného výrobce.

Agentura Bloomberg uvedla, že během pár týdnů by se automobilový průmysl po celém světě mohl opět dostat do obrovských potíží. Americká společnost IT Automotive z Auburn Hills v Michiganu už rozeslala svým zákazníkům dopis, v němž je upozorňuje na možný nedostatek určitých dílů vzhledem k tomu, že bude nucena zastavit výrobu v některých svých továrnách. Důvodem je chemikálie zvané cyklododekatrien, CDT neboli trimerní butadien. Jde o klíčovou součást pryskyřice PA-12 používané při výrobě potahů palivového a brzdového potrubí, pružných hadic a rychloupínacích spojů. Zákazníky TI Automotive jsou prakticky všechny významnější automobilky světa.

Dodavatelem cyklododekatrienu pro IT Automotive je německá společnost Evonik Industries. Právě v její továrně Evonik Degussa sídlící v průmyslovém parku v Marlu došlo 31. března z dosud neobjasněných příčin k výbuchu nádrže s cyklododekatrienem, který spolu s následným požárem zcela zničil výrobu CDT.

Výroba CDT je po světě velmi omezená. Pryskyřici PA-12 lze vyrábět jen na velmi málo místech ve světě, přičemž všichni její producenti jako surovinu používají CDT od společnosti Evonik. Také konkurenti TI Automotive společnosti Cooper-Standard Automotive, Martinrea International a Rayconnect už automobilky informovali o hrozících problémech s dodávkami.

Možnou částečnou náhradou by mohla být pryskyřice PA-10 Vestamid Terra, rovněž vyráběná společností Evonik.

Opět se ukazuje snadná zranitelnost automobilového průmyslu. Automobilky se sice snaží dělit dodávky klíčových komponent mezi různé dodavatele, ale vůbec netuší, že ti pro svou výrobu často využívají stejného subdodavatele základních komponent nebo surovin.

Reakce automobilek je zdrženlivá - v odpovědi na dotaz agentury Bloomberg vesměs uvádějí, že monitorují situaci u svých dodavatelů a tvrdí, že žádné výpadky ve výrobě zatím nehrozí.