name | autoweek.cz

Vylepšený Volkswagen Tiguan

Vylepšený Volkswagen Tiguan

21.07.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V nově otevřeném areálu hotelu Zámek Berchtold v Kunicích uvedl Volkswagen na český trh zmodernizovaný Volkswagen Tiguan.

Volkswagenu se v posledních měsících mimořádně daří po celém světě a Česká republika není výjimkou. Jeho domácí dovozce IVG si navíc stěžuje, že by na tom byl ještě, kdyby dostával k dispozici více aut. Největším problémem Volkswagenu v poslední době totiž jsou nedostatečné výrobní kapacity.

Jedním z nejúspěšnějších modelů Volkswagenu je Tiguan. Představil se v roce 2007 a na český trh přišel v roce 2008. Už v tomto roce se jej prodalo 614 kusů, o rok později 1202 a vloni prodej vzrostl na 1522 kusů. V letošním prvním pololetí bylo registrováno dalších 686 vozů. Ve světě už se prodalo přes 700 tisíc vozů Tiguan.

Ač jeho výroba zdaleka nestačí uspokojovat poptávku, vývoj nelze zastavit, a tak tento veskrze úspěšný model prošel modernizací. \"Pro mne je Tiguan stále novým autem, kterému není co vytknout. A nyní přichází nový, který je ještě lepší,\" pochvaluje si generální ředitel IVG Rudolf Javurek.

Tiguan dostal inovovaný vzhled, který je v souladu s novým trendem designu Volkswagenu, takže více připomíná větší Touareg. K tomu se přidaly hospodárnější motory a vylepšená nabídka výbav. Po konstrukční stránce nedošlo k žádným změnám.

I nadále byl zachován koncept dvou aut v jednom, tedy dva odlišné koncepty přídě podle toho, zda je vůz více určen pro jízdu v terénu nebo na silnici. Terénní verze (dodává se jen s pohonem všech kol 4Motion) ale dostala nové označení Sport&Style (dříve Track&Field) a k tomu stejnou masku chladiče s chromovými lištami. I nadále má ale jinak koncipovaný spodní část přídě aby se zvětšil nájezdový úhel na 28° oproti základní podobě 18° verzí Trend&Fun a Track&Style. Vzadu mají všechny verze výjezdový úhel 25°.

Vzhledem k rozdílným předním partiím mají obě verze odlišnou délku. Tiguan s nájezdovým úhlem vpředu 18° je dlouhý 4426 mm, zatímco jeho protějšek s nájezdovým úhlem vpředu 28° měří 4433 mm. Šířka 1809 mm a výška 1686 mm jsou stejné, stejně jako rozvor náprav 2604 mm a rozchodu kol vpředu 1569 mm a vzadu 1571 mm.

Interiér si zachoval dosavadní variabilitu manipulace se zadními asymetricky dělenými sedadly umožňujícími podélný posun až o 160 mm. V závislosti na poloze zadních sedadel je objem zavazadlového prostoru od 470 do 1510 l.

 

Tři ze sedmi motorů nabízených v Evropě jsou v modelové řadě Tiguan nové. Všechny verze nového Tiguanu jsou opět poháněny výhradně přeplňovanými čtyřválci s přímým vstřikováním. Ze čtyř zážehových motorů TSI jsou tři nové se zvýšenými výkony o 7 kW na 118 kW, 132 kW a 155 kW bez zvýšení průměrné spotřeby paliva. Beze změny zůstal základní motor 1,4 TSI s výkonem 90 kW. Tři motory TDI se vstřikováním systémem Common rail mají výkonu 81 kW, 103 kW a 125 kW.

Po uvedení nového modelu Tiguan na trh představil Volkswagen motor 1,4 TSI jako další výkonový stupeň technologie Twincharger kombinující přeplňování turbodmychadlem a mechanicky poháněným dmychadlem. Nejvyšší výkon motoru je 118 kW a dosahuje maximálního točivého momentu 240 N.m mezi 1500 a 4500/min.

Úplnou novinkou ve výrobním programu Volkswagenu je motor 2,0 TSI o výkonu 132 kW nahrazující motor TSI o výkonu 125 kW. Nový čtyřválec sdílí konstrukci s výkonnější verzí motoru TSI o výkonu 155 kW. Oba motory mají zdvihový objem 1984 cm3. Díky přeplňování turbodmychadlem a přímému vstřikování benzinu neklesá maximální hodnota točivého momentu 280 N.m v širokém rozpětí otáček od 1800 až do 5000/min resp. 280 N.m od 1700 do 5300/min.

Verze se sadou BlueMotion Technology jsou vybaveny systémem Start/Stop a dobíjením akumulátoru rekuperací kinetické energie. Modely BlueMotion Technology mají navíc datový modul akumulátoru pro zjišťování okamžitého stavu nabití, zesílený spouštěč, měnič DC/DC, zaručující stabilitu napětí v elektrické soustavě vozidla, a mimořádně cyklicky odolný akumulátor AGM.

Tiguan 2,0 TDI 4Motion BlueMotion Technology s výkonem 103 kW má i s pohonem všech kol kombinovanou spotřebu jen 5,8 l/100 km, což jej řadí mezi nejúspornější SUV na světě. Ve verzi s pohonem předních kol má dokonce kombinovanou spotřebu pouze 5,3 l/100 km.

Pro Tiguan se na přání dodává také sedmirychlostní dvouspojková převodovka DSG.

 

Tiguan se i nadále dodává s pohonem předních kol nebo stálým pohonem všech kol 4Motion vybaveným mezinápravovou spojkou Haldex IV. generace. Ve verzi 4Motion je točivý moment za normálních okolností rozdělen v poměru 90/10 %. U spojky Haldex IV. generace už ale není potřeba k iniciování přesunu točivého momentu směrem k zadní nápravě potřeba dosažení meze prokluzu kol jak dříve.

Na terénní jízdu orientovaná verze Sport&Style je i nadále vybavena tlačítkem Off Road, jehož stisknutím se aktivuje šest elektronických asistenčních systémů. Jde o systém usnadňující jízdu do stoupání, pro samočinně ovládanou jízdu ze svahu, změněnou charakteristiku odezvy na pohyb pedálu plynu, offroadovou charakteristiku EDS umožňující prokluz, offroadovou charakteristiku ABS umožňující i zablokování kol a jiné předvolby u převodovky DSG. K tomu se nově vozy s tímto systémem vybavují kompasem.

Tiguan je rovněž vybaven tzv. elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS, systémem, který pomocí přibrzďování kol předchází zásahu EDS.

Adaptivní regulace podvozku DCC nabízí tři programy: Normal, Sport a Comfort. Režimy Sport a Comfort se aktivují tlačítkem po pravé straně řadicí páky. Adaptivní regulace podvozku pracuje na zlepšování jízdních vlastností neustále přizpůsobováním tlumení stavu vozovky a jízdní situaci. Systém reaguje také na akceleraci, brzdění a změny směru jízdy.

 

V rámci modernizace modelu Tiguan přepracoval Volkswagen také nabídku výbavových linií. Na českém trhu jsou k dispozici tři výbavy Trend&Fun, Sport&Style a Track&Style. Mají v reakci na přání mnoha zákazníků, kteří by si rádi objednali model Tiguan v terénní verzi s přídí pro náročnější provoz v terénu v kombinaci s elegantnějšími prvky výbavy.

Tiguan se dodává se dvěma čelními airbagy, dvěma bočními vpředu a dvěma průběžnými hlavovými airbagy, které pokrývají celou plochu bočních oken. Volkswagen dodává na přání také dva boční airbagy pro cestující na vnějších sedadlech vzadu.

Mezi asistenční systémy patří systémy automatického ovládání dálkových světlometů Light Assist a Dynamic Light Assist, systém Lane Assist pro udržování vozu v jízdním pruhu a nejnovější generace samočinného parkovacího systému Park Assist.

Novinkou je systém rozpoznávající únavu řidiče, který už byl uveden i u modelu Passat. Nejde o systém s kamerou, ale o analýzu reakcí řidiče v porovnání s jeho dosavadním stylem jízdy. V případě zpomalení reakcí systém řidiči opticky doporučí přestávku.

Zákazníci mají na výběr také vyspělé systémy jako například zdokonalený systém bezklíčkového odemykání a zamykání vozu a startování a vypínání motoru Keyless Access.

K praktickým doplňkům patří výklopné tažné zařízení. Tiguan totiž má nejlepší předpoklady pro provoz s přívěsem, jehož nejvyšší přípustná hmotnost může být podle použité pohonné jednotky až 2500 kg.

V oblasti multimediálních systémů nabízí Volkswagen pro Tiguan rozhraní Media-In (prostřednictvím zdířky USB), měnič CD, rádia s přehrávači CD a případně navigačními systémy RCD 310 (sériová výbava), RNS 315 a RNS 510 (s mechanikou DVD, pevným diskem o kapacitě 30 GB, dotykovým displejem, ukazatelem dopravního značení a čtečkou paměťových karet SD) a dvě různé přípravy pro mobilní telefony. Na přání může být Tiguan vybaven osmi reproduktory napájenými osmikanálovým digitálním zesilovačem (ve spojení s rádii a navigačními systémy RCD 310, RCD 510, RNS 315 nebo RNS 510).

Tiguan se i nadále vyrábí v hlavním závodě Volkswagenu ve Wolfsburgu. Inovovaný Tiguan je již možné objednávat za ceny od 469 900 Kč za verzi s 1,4 TSI BlueMotion Technology s pohonem předních kol.