name | autoweek.cz

Vynutí si Trump dohodu?

Vynutí si Trump dohodu?

07.07.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Donald Trump hrozí uvalením cel ve výši 20 % na auta dovážená do USA. EU na to chce odpovědět stejnou kartou. Zdá se ale, že uvalení cel na evropská auta se podaří zabránit. Usiluje o to i německá kancléřka Angela Merkelová.
Donald Trump navzdory mnoha kritikům, a to i ze strany amerických automobilek, zahájil uvalením cel na mnohé komodity obchodní válku s Čínou. Čína na to odpověděla obdobnými opatřeními a přidalo se k ní i Rusko. Už dříve zavedené clo na hliník a ocel dovážené do USA ale zdražilo americkou produkci aut všem automobilkám. Také nové kolo obchodní války automobilky postihne.
 
Americko-čínská obchodní válka dopadá na evropské automobilky
Reakce čínské strany na zavedení amerických cel se dotkla různých komodit. Mezi nimi jsou i automobily. Postihne to především BMW a Daimler, protože ty do Číny vyvážejí mnoho aut ze svých továren ve Spojených státech - BMW v Číně prodává kolem 20 % vozů vyrobených v USA. Velké problémy bude mít Volvo. Švédská automobilka v majetku čínského holdingu Geely vyváží auta z Číny do USA a v USA nyní otevřela továrnu, odkud chce vyvážet auta i do Číny.
 
Vývoz aut z Číny do USA je zatím malý. Nejvíc do USA dováží General Motors crossoverů Buick Envision.
 
Trumpova hrozba Evropě
Mnohem větší hrozbu pro automobilový průmysl představuje hrozba Donalda Trumpa, že zavede clo ve výši 20 % na dovoz automobilů do USA. Evropská unie je připravena na to odpovědět stejným opatřením - podobně jako na americké clo na hliník a ocel reagovala zavedením cel na různé typicky americké produkty, jako jsou motocykly Harley-Davidson, whisky nebo jeansy.
 
Ve sporu týkajícího se automobilů má Trump do značné míry pravdu, protože evropský export automobilů do USA je zatížen clem ve výši jen 2,5 % (ale 25 % v případě vozidel řazených do kategorie light trucks, kam v USA řadí nejen pickupy, ale i SUV a minivany). Naopak EU zatěžuje auta dovážená z USA clem ve výši 10 %.
 
Dopad na kupující
Zavedení cel na obou stranách se obávají představitelé automobilek na celém světě. Vedení GM tvrdí, že to způsobí, že „GM bude menší a bude zaměstnávat méně lidí“. Vedení korejské automobilky Hyundai uvedlo, že zavedení cel by pro obchodování firmy mělo „zničující dopad“. Toyota už dala jasně najevo, že v takovém případě by zvýšila cenu nejprodávanějšího osobního auta v USA Camry o 1800 USD. Podobně lobbyistická organizace automobilek působících v USA Auto Alliiance uvádí, že „zavedení cel na auta a díly přinese jen zvýšení cen pro konečné spotřebitele.“
 
Clo na dovoz z Evropy by paradoxně postihlo americký Jeep, protože ten svůj nejmenší model Renegade vyrábí u Fiatu v Itálii. Vedení Fiat Chrysler proto oznámilo, že v takovém případě bude muset přesunout výrobu, což se projeví na cenách.
 
Analytici varují, že plošné zvýšení cen a znevýhodnění exportu způsobí, že prodej a výroba aut v USA ztratí pro zahraniční společnosti a dodavatele svou současnou výhodnost, což by mohlo znamenat ztrátu mnoha pracovních míst v řádu až statisíců. Dopadlo by to především na ty státy, které velkými prostředky podpořily zahraniční automobilky, aby vybudovaly své výrobní závody v regionech, které se potýkaly s velkou nezaměstnaností.
 
Šílenec nebo geniální stratég?
Mnohá média sice Trumpa prezentují jako šílence bez jakýchkoliv znalostí obchodu a bez schopnosti strategického uvažování. Dokládají to citáty, jako jeho slavné prohlášení: „Oni nám sem posílají své Mercedesy a my tam svá auta posílat nemůžeme.“ Jenže mnohé jeho kroky nakonec ukazují, že je tvrdým hráčem tlačícím své protivníky do rohu zcela nesplnitelnými požadavky, aby nakonec dosáhl dohodu přinášející jemu (tedy pro Spojené státy) jasnou výhodu.
 
Nejvíc by ale celní válka mezi USA a EU dopadla na německé automobilky. BMW, Daimler a koncern Volkswagen jsou největšími importéry do USA, ale současně jsou i největšími exportéry, protože velkou část produkce ze svých amerických továren vyvážejí do Evropy. Případné problémy německých automobilek by se ve velké míře nepříznivě dotkly i českého automobilového průmyslu, protože jsou významnými partnery velkých dodavatelských firem z České republiky.
 
Evropské automobilky v USA zaměstnávají kolem 120 000 lidí a svou činností vytvářejí dalších 420 000 pracovních míst. Pro porovnání - největší americký automobilový koncern GM má v USA 110 000 zaměstnanců. BMW dokonce z USA vyváží víc aut, než tam prodá.
 
Němci chtějí dohodu
Představitelé EU sice hrozí tvrdými protiopatřeními, nicméně představitelé Německa mají mnohem realističtější přístup. Podle německého tisku se počátkem tohoto týdne americký velvyslanec v Německu Richard Grenell tajně setkal s představiteli automobilek BMW, Daimler a Volkswagen a společnosti Continental aby jim sdělil, že president Trump by byl ochoten ustoupit od uvalení cel na auta a díly dovážená z EU pokud naopak EU zruší clo na dovoz aut z USA.
 
Německá vláda v zájmu svých automobilek tento Trumpův návrh podporuje a podporu má i ze strany Sdružení německého automobilového průmyslu VDA. Kancléřka Merkelová už vedení EU sdělila, že Německo bude podporovat snížení cel na americká auta. Jenže to bude muset prosadit v Bruselu, protože k rozhodnutí o snížení nebo zrušení cel musí být shoda v rámci celé unie. Pokud by se to podařilo, pak by se ale podle regulí Světové obchodní organizace WTO zrušení cel nemohlo týkat jen dovozu z USA, ale i z dalších zemí.
 
Je otázkou, co vlastně Trump touto obchodní válkou sleduje. Pokud se oboustranně zruší cla na dovoz automobilů, pak se i nadále budou evropská (tedy hlavně německá) auta v USA dobře prodávat. Naopak zájem Evropanů o americká auta bude i nadále minimální a ani teoretické snížení jejich cen o 10 % na tom nic nezmění. Koncern General Motors evropské trhy opustil, když vloni svou poslední značku Opel prodal Francouzům. Z detroitské Velké trojky je v Evropě aktivní jen Ford, ale ten zde až na minimální výjimky prodává jen auta vyráběná v EU a tedy nezatížená clem.