výroba vozidel mírně pod úrovní loňského roku | Aktuality | autoweek.cz

Výroba vozidel mírně pod úrovní loňského roku

Výroba vozidel mírně pod úrovní loňského roku

24.04.2019 | | Aktuality

Sdružení automobilového průmyslu přineslo přehled o výrobě a odbytu vozidel za období od 1. ledna do 31. března 2019. Výroba i odbyt jsou mírně pod úrovní loňského roku, březnová produkce ale zaznamenala nárůst.
Vyrobeno bylo celkem 370 616 silničních vozidel. I přes mírný meziroční pokles produkce (-3,5 %) tuzemští finální výrobci zaznamenali nárůst ve třech ze čtyř sledovaných kategorií. Výrazný růst produkce registroval zejména výrobce motocyklů Jawa. Pozitivně se vyvíjí také výroba i prodej autobusů. Celkově je přitom letošní březen historicky druhým nejúspěšnějším z hlediska produkce, když byl evidován meziroční nárůst o 4,4 %.
 
Osobní automobily
Celkem bylo za první tři měsíce letošního roku vyrobeno celkem 363 052 automobilů. To je o 3,8 % méně než v prvním čtvrtletí roku 2018, ale vzhledem k tomu, že příčiny tohoto zpomalení se zdají mít krátkodobý charakter, ve druhém pololetí 2019 můžeme očekávat obrat k lepšímu.
 
Ve srovnání se stejným obdobím v roce 2018 se nejvíce dařilo kolínské TPCA s růstem výroby i exportu shodně o 4,7 % a nárůstem tuzemského prodeje dokonce o více než 18 %. Společnost TPCA vyrobila celkem 58 772 vozidel. Společnost Škoda Auto vyrobila 231 280 vozidel, z nichž na vývoz jich putovalo přes 90 %. Nošovický Hyundai ve sledovaném období vyrobil 73 000 vozidel.
 
I přes menší pokles ve srovnání s prvním čtvrtletím předchozího roku se výrobcům dařilo od začátku nového roku postupně zvyšovat objem výroby i prodejů. V březnu bylo vyrobeno celkem 131 155 vozů, což znamená o 12,5 % více než v únoru a dokonce o 13,8 % více než v lednu.
 
Autobusy
Produkci i odbytu autobusů se nadále daří. Společnosti Iveco ČR a SOR Libchavy společně se společností KH Motor Centrum Opava vyrobily 1185 autobusů, což je o téměř 6,7 % více než vloni. Firma Iveco ČR vyrobila 1108 autobusů a SOR Libchavy 72 autobusů. Oběma velkým výrobcům se dařilo i v odbytu na tuzemském trhu - společnost SOR prodala meziročně o 16 autobusů více (+35,6 %), Iveco ČR o 70 kusů více (+269,2 %).
 
Motocykly
Jedinému domácímu výrobci, společnosti Jawa Moto, se podařilo výrazně navýšit výrobu i odbyt. Produkce 589 strojů znamená výrazný nárůst o 151,7 %, za kterým stojí především navýšení exportu o 171,4 %, a to zejména do zemí střední a jižní Ameriky, stejně jako růst domácího prodeje o 50,0 %.
 
Přívěsy a návěsy
V prvním čtvrtletí bylo v ČR vyrobeno celkem 5790 přípojných vozidel všech kategorií. Výroba přívěsů a návěsů se oproti stejnému období předchozího roku zvýšila o 274 kusů (+5,0 %), tuzemský prodej vzrostl na 3009 kusů (+2,2 %) a export na 2594 kusů (+5,5 %). Produkce velkých přívěsů a návěsů je rozdělná mezi výrobce Schwarzmüller (441 vyrobených kusů) a Panav (101 kusů). Výrobě malých přívěsů dominuje společnost Agados, které se v uplynulém období dařilo jak v produkci (5248 vyrobených kusů, nárůst o 7,1 %), tak v tuzemském i zahraničním prodeji (+ 6,9 %, resp. + 6,4 %).
 
Bohdan Wojnar, prezident AutoSAP, je v hodnocení výsledků optimistický: „Ačkoliv meziroční srovnání prvního čtvrtletí nevyznívá pro domácí produkci vozidel pozitivně, v prvních měsících tohoto roku můžeme pozorovat nárůst výroby ve všech kategoriích mimo osobní vozidla. Nakonec i celková letošní březnová výroba překonala při stejném počtu pracovních dnů tu loňskou o více než 4 % a historicky je druhou nejúspěšnější. Výrobcům se tak nadále daří v produkci i v odbytu v ČR i v zahraničí. To je dobrou zprávou nejen pro podniky působící v automobilovém výrobním řetězci v ČR. Na druhé straně, pokud se nepodaří ve spolupráci s vládou a ostatními partnery zachytit nové trendy spočívající v nástupu alternativních pohonů, digitalizace či autonomního řízení, ohrozí to budoucí výkonnost tuzemského průmyslu a tudíž i celé české ekonomiky.“