name | autoweek.cz

Vývoj elektromobilů zrychluje

Vývoj elektromobilů zrychluje

08.08.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Průkopníci elektrických automobilů jako jsou Commuter Car, Tesla nebo EnVision Motor nutí automobilky ke zrychlení tempa. Varují před tím výhledy na vývoj trhu skupiny Boston Consulting Group.

V době, kdy automobilky vydávají na vývoj elektrických automobilů a akumulátorů miliardy, Rick Woodbury udržuje svůj sen o elektrických automobilech při životě úplně sám. Ve firmě Commuter Cars ve Spokane ve státě Washington je vlastně automobilkou sám o sobě. Dříve měl devět zaměstnanců, ale musel je propustit. S dodávkami elektromobilů zákazníkům má hodně práce, ale bere to jako výzvu. Původně pracoval jako obchodní ředitel u prodejce Porsche-Audi. Nyní prodává dvousedadlový elektrovůz Tango za zhruba 150 000 dolarů. Výnosy z jednoho automobilu stačí právě tak na výrobu dalšího. Na chybu nebo dluhy není místo. Takto již prodal 10 vozů.

Okrajové provozy, jakými se může zdát firma Commuter Car a mnoho podobných průkopníků elektrických automobilů, představují takové podnikatelské vzedmutí, jaké toto odvětví od nepamatuje svých počátků, kdy se na přelomu 19. a 20. století stovky garážistů po celé zemi snažili vybavit své vozy motory. Třebaže mnoho z nich nepřežije, přinášejí nové nápady a energii do uzavřeného světa velkých automobilek.

„Malí podnikatelé jsou skutečným katalyzátorem celého procesu,“ říká šéf poradenské firmy e-Mobility Oliver Hazimeh. „Existuje spousta bílých míst, o nichž si tito lidé myslí, že je to prostor právě pro ně.“ Klíčovým faktorem je podle Hazimeha to, že elektrické pohonné jednotky nováčci sestaví snáze než motory s vnitřním spalováním.

„Čisté“ automobily s akumulátory podle mnohých získají během příštího desetiletí jen malý podíl na trhu. Skupina Boston Consulting předpovídá, že v USA budou elektrické automobily tvořit 2 % trhu. Nové společnosti však podněcují vývoj technologie pro elektrické automobily, které jsou spojovány s kampaní za čistší životní prostředí, a vtahují tak do hry automobilky hlavního proudu. Bývalý šéf výroby GM Bob Lutz často uváděl, že elektrický roadster od Tesla Motors podnítil vznik dobíjecího hybridu Chevrolet Volt.

Napětí mezi velkými automobilkami a malými průkopníky zesílí v  roce 2011, kdy na trh přijdou nové formy elektrických vozidel. Už v prosinci Nissan představí elektromobil Leaf, v polovině roku 2011 přijde Mitsubishi i-MiEV a na podzim na trh vstoupí Volt. Velké automobilky mají očividně výhody ve svém globálním záběru, zavedených dodavatelských řetězcích a dostatku peněz. Díky tomu se Leaf, i-MiEV (a jeho francouzské klony Citroen C-Zero a Peugeot i-On) a Chevrolet Volt (i jeho dvojče Opel Ampera) současně začnou prodávat v USA i v Evropě. Nissan s Mitsubishi jsou už k mání v Japonsku.

Nissan začal v USA stavět továrnu na výrobu akumulátorů  a montáž elektrických automobilů za 1,6 miliard dolarů. Drobní nadšenci si vyplnit takový šek dovolit nemohou. Velké automobilky však mají tendenci vybrat si technologii a ulpět na ni. Evropské automobilky například odmítají hybridy a elektrický pohon, protože jsou velmi úspěšné ve výrobě vznětových motorů. Toyota se k elektrickým automobilům přesunuje velmi pomalu, protože má silnou pozici se svým hybridem Prius. To je důvod, proč Daimler a nedávno i Toyota kupují podíl v Tesle.

Technologie však není všechno. Zavedené národní sítě prodejců jsou důležitou silou automobilek. Většina zákazníků nebude za koupí vozu a servisem cestovat daleko. Pro nové hráče proto bude ve skutečnosti největším problémem získat výdělečné distribuční a servisní prodejny.

Horlivost pro elektrické automobily

Nové hráče často charakterizuje přístup „Proč ne?“, poháněný nefalšovaným nadšením pro elektrické automobily. Někteří z nich milují okamžitý točivý moment, který poskytuje elektrická pohonná jednotka. Šéf Tesly Elon Musk unavoval své přítelkyně z vysoké školy svým zápalem pro elektrické automobily. Společnost EnVision Motor z Iowy vznikla, když si její zakladatelé povídali o elektromobilech při práci v obchodu s ojetými automobily. Jeden z nich, Shawn Carson říká, že zavedené automobilky jsou příliš připoutány k minulým nápadům, jež při výrobě automobilů fungovaly. „Nově příchozí firmy nepotřebují mít nezbytně kožená sedadla, prostorové stereo, vyhřívání sedadel a elektrické ostřikovače.“

Horlivost však končí tehdy, když dojdou peníze. Tak jako na samém počátku automobilismu, nebudou mít mnohé malé firmy vyrábějící elektrické automobily dlouhého trvání, předpovídá Hazimeh. Domnívá se, že k restrikci dojde v letech 2017 až 2020, když se vyjasní představy spotřebitelů, klesnou náklady a skončí daňové zvýhodnění pro kupující.

Potřeba distribuční sítě vede nové firmy k uzavírání dohod se zavedenými automobilkami, které naopak potřebují získat technologii vymyšlenou podnikateli.

Majitel firmy Commuter Car ale vidí i jinou cestu pro přežití. Přihlásil se do soutěže, jejíž cílem je dosáhnout co nejdelšího dojezdu. Pokud ve své kategorii vyhraje, obdrží cenu ve výši 2,5 milionů dolarů.

 

Klíčové formy elektrického pohonu

Hybrid

Příklady: Toyota Prius, Honda Insight, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Ford Escape Hybrid a řada dalších

Co to je: Různé typy pohonu poskytované kombinací spalovacího motoru a elektromotoru. Plnohodnotný hybrid může být na krátkou vzdálenost poháněn výhradně elektromotorem. Mild hybridy používají elektromotor jako doplnění ke spalovacímu motoru. Hybridy obvykle také přeměňují kinetickou energii na elektřinu prostřednictvím regenerativního brždění. Plug-in hybridy mají větší akumulátory dobíjené ze zásuvky pro zvětšení dojezdu jen na elektrický pohon.

Výhody: Není problém s dojezdem, podstatné zlepšení hospodárnosti oproti motoru s vnitřním spalováním, nižší cena než u dobíjecích automobilů a elektrických automobilů, neboť nepotřebují tak velkou kapacitu akumulátoru, nepotřebují dobíjet, pro spotřebitele nejlépe známá forma elektrického pohonu.

Nevýhody: Jsou dražší než vozy se spalovacími motory, používají ropná paliva a způsobují emise.

Představa o podílu na trhu v USA v roce 2020: 26 %

Elektrický automobil

Příklady: Tesla Roadster, Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV

Co to je: Energii poskytuje akumulátor a vozidlo pohání výhradně elektromotor. Akumulátory se dobíjejí jen ze zásuvky.

Výhody: Nepoužívá palivo pocházejí z ropy, nevypouští emise

Nevýhody: Vysoká cena akumulátoru, omezený dojezd, dlouhé dobíjení, ekologický dopad v souvislosti s potřebou zvýšené výroby elektřiny, spotřebitelé nejsou na elektrické automobily zvyklí.

Představa o podílu na trhu v USA v roce 2020: 2 %

Elektromobil s prodlouženým dojezdem

Příklad: Chevrolet Volt, Opel Ampera

Co to je: Vozidlo, které je poháněno elektromotorem, jenž je zásobován elektřinou z akumulátoru. Prodloužení ujeté vzdálenosti zajišťuje zážehový motor pohánějící jen generátor pro dobíjení akumulátorů. Hlavním zdrojem elektrické energie je dobíjení ze zásuvky.

Výhody: Žádný problém s dojezdem, podstatná úspora paliva oproti motoru s vnitřním spalováním.

Nevýhody: Vysoká cena akumulátoru, používají ropná paliva a způsobují emise, vyžadují dobíjení.

Představa o podílu na trhu v USA v roce 2020: 3 %

Automobil s palivovými články

Příklad: Honda FCX Clarity, GM HydroGen

Co to je: Elektrické vozidlo, jehož vestavěné palivové články používají vodík jehož chemickou reakcí s kyslíkem ze vzduchu vytvářejí elektrický proud.

Výhody: Dojezd je srovnatelný jako u motoru s vnitřním spalováním, nepoužívá palivo založené na ropě, vypouští jen vodní páru, rychlé doplnění paliva.

Nevýhody: nedostatek stanic pro doplnění vodíku, plynný vodík se musí skladovat pod mimořádně vysokým tlakem, systém palivových článků je velmi složitý v současnosti nákladný.

Představa o podílu na trhu v USA v roce 2020: menší než 1 %