name | autoweek.cz

Zachrání Dacia Ladu?

Zachrání Dacia Ladu?

26.08.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nejvýznamnější novinku na autosalonu v Moskvě (MIAS) představila domácí automobilka AvtoVAZ. Její Lada R90 ovšem je ve skutečnosti Dacia Logan MCV.

S nadšením přijatá premiéra ruského automobilu naznačila mnohé o budoucnosti automobilky AvtoVAZ. Projekt R90 je totiž prvním vozem, jenž vzešel ze spolupráce Rusů s novým partnerem - aliancí Renault-Nissan, jež od roku 2008 vlastní 25 % akcií AvtoVAZ. Na platformě B0, na níž se vyrábějí i další modely značky Dacia, se budou v Togliatti postupně vyrábět i další nové vozy se značkou Lada.

V Moskvě byl vystaven sedmimístný automobil na pomezí kombi a MPV jenž se u nás prodává jako Dacia Logan MCV. V Rusku by se měly nabízet jeho obě podoby, tedy pěti- i sedmimístná. V nabídce pro ruský trh by měly být nejlépe vybavené verze s výškově nastavitelným sedadlem řidiče i přestavitelným volantem, ABS, klimatizací, audio systémem s MP3, čelními i bočními airbagy atd. Základní pohonnou jednotkou bude zážehový motor 1,6 l. Přitom by se prodejní cena měla pohybovat okolo 400 000 rublů (tj. 255 000 Kč).

Výroba prvního vozu Lada na bázi Dacie by měla být zahájena na jaře 2012. Předpokládá se dosažení roční produkce 350 000 kusů tohoto modelu, přičemž celkově by se vozů Lada vyráběných na bázi platformy B0 mělo vyrábět až 900 000 kusů ročně!

Na projektu R90 jsou zajímavé dvě věci. Především jeho uvedení znamená definitivní konec vlastního Projektu C, připravovaného v Togliatti. Přesto, že se jej Rusové snažili protlačit do výroby, Francouzi je přesvědčili, že jejich alianční platforma B0 je modernější a více konkurenceschopná. Na projektu C se podílela i rakouská společnost Magna Steyer. Připravovaná Lada C měla být malým sedanem hodně podobným Chevroletu Aveo. Pod označením Projekt C ale AvtoVAZ prezentoval i atraktivní třídveřový hatchback.

Druhou zajímavostí je skutečnost, že Renault už vozy na platformě B0 v Rusku vyrábí v moskevské automobilce Avtoframos a prodává je jako Renault Logan a Sandero. Produkční kapacita závodu Avtoframos, kde se dále vyrábějí i Renaulty Fluence, Mégane a Duster, je 160 000 vozů ročně, ovšem zatím nebylo dosaženo ani poloviční výroby. AvtoVAZ v roce 2009 v důsledku hospodářské krize vyrobil jen 295 000 aut.