name | autoweek.cz

Záhada Kimova pohřbu

Záhada Kimova pohřbu

30.12.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jednou z nejsledovanějších událostí konce roku 2011 se stal pohřeb korejského vůdce Kima Čong-ila. Ten provází i jedna automobilová záhada. Rakev s tělem velkého vůdce totiž spočívala na střeše americké limuzíny Lincoln Continental.

Jak se k čertu mohla dostat americká limuzína vyrobená v 70. letech do komunistické Severní Koreje, když s ní jsou Spojené státy stále ve válečném stavu? Od roku 1953 panuje mezi oběma zeměmi jen příměří. Jen těžko si lze představit, že by se obrovská limuzína mohla do KLDR dostat tajně někde přes demilitarizovanou zónu, oddělující ji od Jihokorejské republiky.

Jednalo se snad o nějakou korejskou napodobeninu ve stylu sovětských vozů ZIL a Čajka? To v žádném případě ne. Nešlo ani o čínský výrobek, byť Ford do Číny v 90. letech vyvezl několik podvozků Panther k výrobě reprezentativních limuzín Rudá hvězda v automobilce Shuanghuan. Platforma Panther se používala k výrobě velkých aut koncernu Ford včetně Lincolnu Continental, ale čínský vůz vypadal jinak.

Televizní záběry jasně ukázaly, že šlo o originál mající původ v Detroitu. To zaujalo kolegy z  The Detroit Bureau a dali se do pátrání. Zjistili, že sice jde o Lincoln Continental v podobě ze 70. let, ale o zesílenou verzi, kterou Ford přímo nedodával. Tato auta se sice vyrobila v závodě ve Wixomu u Detroitu, ale o dodatečné zesílení se poté postaraly specializované dílny v Chicagu a Cincinatti. Jenže ani to nevysvětluje, jak se vládnoucí dynastie Kimů k tomuto vozu mohla dostat.

Nejmenovaný bývalý šéf Ford of Japan novinářům naznačil, že minimálně jeden z japonských prodejců Fordu před lety čas od času porušoval japonský zákon, zakazující obchodování s KLDR, a dodával auta do komunistické Koreje. To bylo v rozporu i s americkými zákony, ale ač měli lidé od Fordu podezření, nikdy tohoto prodejce nedokázali nachytat. A jakmile se auto vykázalo jako prodané, neměl nikdo o jeho další osud zájem.

Otázkou nyní je, zda u Fordu budou mít chuť propagačně využít skutečnost, že jejich auta okouzlila dokonce i komunistické vůdce v Koreji a k jejich plné spokojenosti tam slouží už více než tři desítky let. Jisté ale je, že jednou toto auto bude mít obrovskou cenu a stane se jedním z nejdražších, jaké kdy u Fordu vyrobili.