name | autoweek.cz

Zaútočí Lamborghini na Porsche?

Zaútočí Lamborghini na Porsche?

08.08.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Terénní Lambo odvozené z Touaregu nebo přece jen zahájení výroby čtyřdveřového sportovního sedanu Estoque naznačují možnosti dalšího rozvoje automobilky Lamborghini. Zdá se, že Lamborghini LM002 nebo nádherná Espada dostanou nástupce. Podobu nástupce Espady před dvěma roky naznačil koncept Estoque.

Automobilce Lamborghini se pod kontrolou německých majitelů z Audi skvěle daří. Bez větších problémů přečkala období hospodářské krize a nyní se už poohlíží po nové stabilizaci prostřednictvím rozšíření výrobního programu o třetí modelovou řadu. Objevují se hned dvě varianty dalšího vývoje. Obě by znamenaly zásadní posun v nabídce, ale obě současně mají své reálné opodstatnění i své historické předchůdce.

Především se v Sant'Agata Bolognese vážně uvažuje o návratu opravdového SUV do své modelové nabídky. V letech 1986 až 1993, kdy automobilka pařila Chrysleru, už bylo vyrobeno 301 kusů neforemného monstra LM002, přezdívaného "Rambo-Lambo". Jeho nástupce by měl vycházet z platformy Volkswagenu Touareg.

Druhou alternativou, již připustil i šéf automobilky Stephan Winkelmann, je dokončení vývoje a zahájení výroby sportovního čtyřdveřového sedanu na bázi studie Estoque, představené v Ženevě v roce 2008. Tato studie se tehdy objevila v naprosto nešťastnou dobu - na začátku hospodářské krize. Proto se plán zahájení výroby v roce 2011 nerealizoval. Nyní s novou konjunkturou byl projekt znovu oprášen. Lamborghini už kdysi čtyřmístný luxusní automobil vyrábělo. Model Espada, vyráběný v letech 1968 až 1978 (celková produkce činila 1217 kusů), byl sice jen dvoudveřový, ale dodnes je toto dílo Marcela Gandiniho z karosárny Bertone pokládán za jeden z nejkrásnějších automobilů všech dob.

Pohonnou jednotkou obou vozů by měl být V10 5,2 l o 405 kW (550 k) a 540 N.m používaný v modelu Gallardo. Vyloučit ovšem nelze ani vysocevýkonný turbodiesel Volkswagen V10 TDI. O jeho použití u Lamborghini, dokonce i v Gallardu, se už delší dobu mluví v souvislostí se snahou dosáhnout snížení fleetových emisí značky kvůli požadavkům EU.

Nejzajímavější na tom je skutečnost, že obě varianty budou znamenat přímý útok na postavení Porsche, ať už modelu Cayenne nebo Panamera. Přitom jak Lamborghini, tak Porsche nyní patří pod jednu společnou střechu VW.