name | autoweek.cz

Zemětřesení uzavřelo japonské automobilky

Zemětřesení uzavřelo japonské automobilky

11.03.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilky Toyota, Honda, Nissan a Subaru kvůli zemětřesení a následnému tsunami přerušily práci v mnoha výrobních závodech. Uzavřeny byly i přístavy, z nichž se auta z Japonska vyvážejí. Zemětřesení japonský automobilový průmysl hodně postihlo.

Toyota Motor, Honda Motor, Nissan Motor a Fuji Heavy Industries (výrobce vozů Subaru) oznámily přerušení výroby ve svých japonských výrobních závodech v důsledku škod způsobených těžkým zemětřesením a následným tsunami, které postihlo pobřeží Japonska.

Toyota oznámila, že evakuovala dělníky z několika závodů v zasažené zóně. Toyota je jednou z mála japonských automobilek, která má na severu Japonska výrobní kapacity. Má zde dva výrobní závody u dceřiných firem Central Motors a Kanto Auto Works.

Výrobní závod Central Motors, patřící Toyotě, ale není součástí Toyota Motor, leží ve městě Ohira nedaleko nejvíce postiženého města Sendai v provincii Miyagi, ovšem dál směrem od moře pod horami. V závodě se montují malá auta (mj. i Yaris pro vývoz do USA). V nedaleké prefektuře Iwata sídlící Kanto Auto Works vyrábí kromě Yarisu sedan i vozy se značkou Scion.

Závod Toyoty v Tohoku musel být evakuován, ale k žádným zraněním tam nedošlo. Hlavní závody Toyoty kolem jejího ústředí v Toyota City v centrálním Japonsku po krátkém přerušení práce obnovily plný provoz. Ke zranění ani poškození zde údajně nedošlo.

Toyota ohlásila i poškození výrobních závodů u svých největších subdodavatelů, společností Toyota Bashoku (jeden z jejích závodů se rovněž nachází v provincii Miyagi) a Denso. Mnohem větším problémem ale může být přerušení produkce v závodě, v němž společně s Panasonicem vyrábí akumulátory mj. i pro vozy s hybridním pohonem. To by pro Toyotu mohlo být zvlášť nepříjemné, protože naposledy, když cena benzinu v USA dosáhla podobné výše jako v posledních dnech, získala přízeň kupujících právě svými hybridy.

Podle zpráv nejméně jedna osoba přišla o život a dalších 30 bylo zraněno po zhroucení zdi v jídelně ve vývojovém středisku Hondy v prefektuře Tochigi. Honda ihned po zemětřesení zastavila práci ve dvou výrobních závodech, ale brzy ji opět obnovila. Hlavní výrobní závod Suzuka v centrálním Japonsku přerušil produkci jen velmi krátce, ale závod Sayama severně od Tokia, kde se vyrábějí i vozy Honda a Acura (mj. crossover CR-V) na vývoz, v pátek zůstal po zemětřesení uzavřen, stejně jako vývojové středisko v prefektuře Tochigi. Také Hondu postihne přerušení výroby u jejích subdodavatelů.

Dva výrobní závody Nissanu na východě Japonska postihly rozsahem nevelké požáry. Byla tím mj. zasažena výroba sportovního GT-R a vozu Infiniti M. Škody údajně nejsou velké, ale oba provozy mají zůstat přes víkend uzavřené. Nissan krátce zastavil výrobu ve čtyřech továrnách a také evakuoval zaměstnance svého vývojového střediska na jihu Tokia poté, co byla přerušena dodávka proudu.

Společnost Fuji Heavy sídlící v Tokiu sdělila, že uzavřela pět svých závodů, v nichž se vyrábějí vozy Subaru.

Japonský automobilový průmysl zemětřesení postihlo i tím, že byly uzavřeny všechny hlavní obchodní přístavy, z nichž se vozy vyvážejí do USA i Evropy. Zastavil se tím také vývoz komponent a celků do zámoří, což ovlivní i produkci japonských vozů v USA a v mnohem menší míře i v Evropě. Zatím není jasné, dokdy budou dodávky vozů z Japonska přerušeny. Podle posledních zpráv mají být přístavy v Tokiu a Yokohamě otevřeny velmi brzy a pomoci by měly i přístavy na jihu země.

Automobilový průmysl představuje 17 % průmyslové výroby Japonska.