name | autoweek.cz

Zemětřesení ve vedení GM

Zemětřesení ve vedení GM

13.12.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nedlouho po odchodu Fritze Hendersona z vedení GM (jen málokdo věří tomu, že skutečně odešel na vlastní žádost) nastaly ve vedení koncernu další personální změny, za nimiž stojí silná ruka \"dočasného\" šéfa Eda Whitacreho.

Připomeňme, že ještě za Hendersonova vedení odešel bývalý šéf GM Europe a strůjce úspěšné restrukturalizace Opelu Carl-Peter Forster. Novým presidentem GM Europe se stal Brit Nick Reilly. Ten dosud vedl GM International Operations se sídlem v Šanghaji, ale nyní se vrací do Evropy. Jeho postavení v očích německých odborářů Opelu komplikuje skutečnost, že do vedení GM přišel z anglického Vauxhallu, který má racionalizaci s propouštěním už za sebou. Reillyho na místě presidenta GM IO, dohlížejícím na činnost v Asii a Pacifiku, Latinské Americe, Africe a Středním východě, převezme Tim Lee, dosavadní vicepresident pro výrobu a vztahy s odbory.

Whitacrem dirigované změny nastaly už tři dny poté, co se ujal vedení. Významnou pozici presidenta GM North America zaujal Mark Reuss (46), který se do USA vrátil z vedení australské pobočky GM Holden. To je přijímáno jako významný symbolický signál. Reuss je totiž synem bývalého presidenta GM Lloyda Reusse. Ten byl v roce 1992 spolu s výkonným šéfem Bobem Stempelem vyhozen v důsledku palácové revoluce ve vedení koncernu. Tehdy byli automobiloví odborníci ve vedení GM vystřídáni účetními - nejprve Jackem Smithem a poté Rickem Wagonerem. Právě zde mnozí vidí začátek konce \"starého\" GM.

Vicepresidenta Boba Lutze (77) Whitacre povýšil do role svého hlavního poradce. Bude současně i nadále dohlížet na design a vývoj vozů celého koncernu. Tuto roli zastává už od roku 2002 a přes popularitu jeho svérázných vystoupení před médii ne všichni jsou přesvědčeni o tom, že ji vykonává dobře. Whitacre ale Lutzovi odebral oblast marketingu, jíž jej v červnu pověřil Henderson. Šéfkou celosvětového prodeje, servisu a marketingu GM se totiž stala vicepresidentka Susan Dochertyová (47). Tu Henderson nejprve pověřil vedením značek Buick a GMC a v říjnu jí přidělil vedení prodeje v USA. Z Lutzovy kontroly přímo pod Whitacreho řízení přešla oblast komunikace vedená vicepresidentem Chrisem Preussem.

Po pouhých osmi dnech (!) musel opustit své místo nástupce Dochertyové v roli šéfa značek Buick-GMC Michael D. Richards, který v roce 2008 přišel od Fordu. Přitom o jeho nástupci dosud nebylo rozhodnuto. Současně s ním opustil post šéfa Chevroletu Brent Dewar. Dewar v GM pracuje už 31 let a do vedení nejdůležitější koncernové značky byl jmenován teprve v červenci, když před tím měl na starosti prodej v GM Europe. Jeho nástupcem se stal James Campbell, který měl dosud na starosti fleetový prodej značky. Richards a Dewar byli dosazeni do svých funkcí Bobem Lutzem, který jimi chtěl posílit marketing obou divizí. Jediným v létě Lutzem jmenovaným šéfem značky tak zůstal u Cadillaku bývalý designér Bryan Nesbitt.

Zajímavostí je, že současně s posílením postavení Dochertyové se do vedení koncernu dostaly další dvě ženy - Diana Trembleyová jako vicepresident pro výrobu a Denise Johnsonová v roli vicepresidenta pro spolupráci s odbory.

Nejistou je pozice finančního šéfa Raye Younga, i když proti původním předpokladům se mu zatím změny ve vedení GM vyhnuly. Otázkou je na jak dlouho. Whitacre dal najevo, že pro tuto funkci hledá někoho mimo okruh dosavadních zaměstnanců GM.

Své místo ale nemá jisté ani nikdo z nově jmenovaných. Whitacre totiž prohlásil, že při současné situaci koncernu požaduje výsledky okamžitě a na pomalé rozhodování není čas. Důkazem toho je vyhození Dewara, kterému nebylo odpuštěno, že Chevrolet v listopadu vykázal meziroční pokles prodeje o 27 %, zatímco celkově americký trh ztratil \"jen\" 24 %. Přitom celé GM prodalo v listopadu o 32 % méně než před rokem a podíl GM na americkém trhu už poklesl pod 20 %.

\"Chci dát lidem odpovědnost a autoritu v celé organizaci. Zreorganizovali jsme vedení a posílili odpovědnost s cílem navrhovat, vyrábět a prodávat nejlepší auta na světě,\" okomentoval změny Ed Whitacre (68), který do vedení GM přišel v létě ze světa telekomunikací. Whitacre při převzetí funkce po Hendersonovi prohlásil, že se vedení GM ujme jen dočasně a že okamžitě začal hledat nového generálního ředitele v oblastech mimo automobilový průmysl. Jenže odborník na automobilový průmysl a profesor z university v Detroitu Logan Robinson říká: \"Těžko budete dělat tak velké změny ve vedení, když předpokládáte, že brzy přijde někdo nový, kdo bude chtít sestavit svůj vlastní tým.\"

Whitacrem iniciované změny do jisté míry budí rozpaky. Není pochyb o tom, že stojaté vody ve vedení GM potřebovaly rozčeřit. Jenže vyměnit většinu šéfů značek v době, kdy přicházejí na trh nové klíčové modely, se nezdá být moc rozumným. Zvláště když odcházejí tak narychlo, že už měli dojednaná osobní setkání s médii o nových autech.

Změny nevyvolaly ani moc nadšení mezi americkými prodejci GM. Většinou totiž mají pocit, že jde především o to, aby Whitacre předvedl svou ráznost. \"Stará byrokracie nefungovala, takže změny jsou dobré. Ale nesmějí se dělat samoúčelně. Nový tým je sestaven z těch, kteří mají náš respekt. Jenže tragické je, že současně příliš mnoho kvalitních lidí odchází,\" řekl jeden z nich.

Komentátorka společnosti Edmunds Michelle Krebsová k tomu dodává: \"Whitacre by měl vyjasnit dvě věci. Po lidech chce, aby byli podnikaví a ochotni riskovat. Současně chce, aby se chovali odpovědně. Jenže když po někom chcete, aby riskoval, pak musíte akceptovat, že může mít i nezdary.\"