name | autoweek.cz

Zemřel Ferdinand Piëch

Zemřel Ferdinand Piëch

27.08.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Bývalý předseda představenstva, generální ředitel a předseda dozorčí rady koncernu Volkswagen AG Ferdinand Piëch, který přeměnil německý koncern v globální automobilový konglomerát, ale také skvělý inženýr, který stál u zrodu několika legendárních automobilů, zemřel ve věku 82 let.
Ferdinand Karl Piëch (82) zemřel v neděli v Rosenheimu v Bavorsku. Ferdinand Piëch byl vnukem konstruktéra Ferdinanda Porscheho a zakladatele rodinného klanu Porsche a Piëch, který dnes ovládá koncern Volkswagen včetně značky Porsche.
 
Jako skvělý inženýr se Piëch po nuceném odchodu z rodinné automobilky Porsche prosadil v Audi, odkud jeho cesta vedla do vedení koncernu Volkswagen. Jeho vedení koncernu bylo nesporně mimořádně úspěšné. Prosadil modulární konstrukční techniku vycházející ze sdílených platforem ​​ mezi různými značkami v rámci říše VW. Pod jeho vedením Volkswagen ke svým masově vyrábějícím značkám připojil luxusní automobilky Bentley, Bugatti a Lamborghini, výrobce motocyklů Ducati a získal kontrolu nad výrobci nákladních vozidel MAN a Scania.
 
Piëch byl ovšem také pověstný svým přísně autoritářským způsobem vedení a svou schopností nekompromisně se zbavovat svých soupeřů a kritiků ve vedení i bojem proti dalším rodinným příslušníkům. Jak připomíná týdeník Spiegel, atmosféra ve vedení VW se tehdy popisovala jako „Severní Korea bez pracovních táborů“.
 
V roce 2006 se například zbavil generálního ředitele Bernda Pischetsriedera, kterého si před tím sám zvolil za svého nástupce, a na jeho místo prosadil Martina Winterkorna od Audi. Některé jeho velikášské projekty, jako byl pokus o luxusní Volkswagen Phaeton, přišly koncern na spoustu peněz.
 
V roce 2012 obrátil úsilí automobilky Porsche na ovládnutí Volkswagenu a získal Porsche pro Volkswagen. Výsledkem bylo, že se majoritním vlastníkem koncernu Volkswagen stala rodinná společnost Porsche SE. Svůj souboj s bratrancem Wolfgangem Porschem sice tehdy vyhrál, ale ne na dlouho. Na jaře 2015 byl přinucen opustit vedení koncernu poté, co se jím vyvolený předseda představenstva Martin Winterkorn postavil na stranu Wolfganga Porscheho a proti Piëchovi se postavily i odbory. Ač si v té době ještě nikdo nedokázal představit VW bez Piëcha, uražený patriarcha rezignoval na post předsedy dozorčí rady a stáhl se do ústraní do Salcburku. V roce 2017 prodal veškeré své akcie Porsche SE.
 
Bývalý spolkový kancléř Gerhard Schröder (SPD) o něm kdysi prohlásil: „Ferdinand Piëch formoval automobilový průmysl jako nikdo jiný.“ Analytik společnosti Bernstein Research Max Warburton popsal Piëcha jako architekta globálního úspěchu společnosti VW. Ferdinand Piëch byl zvolen za automobilového manažera století.
 
Ferdinand Karl Piech se narodil 17. dubna 1937 ve Vídni jako třetí ze čtyř dětí právníka Antona Piëcha dcery Ferdinanda Porscheho Louise. Měl dva bratry a sestru. Po absolvování švýcarské internátní školy Lyceum Alpinum Zuoz ve Sv. Mořici v letech 1952 až 1958 vystudoval strojírenství na švýcarském federálním technologickém institutu v Curychu.
 
V roce 1963 odešel pracovat pro svého strýce Ferryho do automobilky Porsche ve Stuttgartu. Zde se později stal technickým manažerem a šéfem závodního oddělení. Inicioval vznik superautomobilu Porsche 917, jenže výroba 25kusové série přivedla automobilku téměř k bankrotu. Proto byl rodinou přinucen odejít.
 
V roce 1972 nastoupil u Volkswagenu a přesunul se k Audi, kde se v roce 1983 stal generálním ředitelem. U Audi prosadil vývoj pohonu všech kol Quattro, který pomohl etablovat značku jako technického inovátora. Pod jeho vedením se Audi zařadilo mezi prémiové značky. V roce 1993 se stal generálním ředitelem Volkswagen v době, kdy byl koncern ve ztrátě a čelil problémům s příliš vysokými výrobními náklady. V situaci, kdy hrozilo hromadné propouštění získal pro svůj plán oživení společnosti podporu odborů i akcionářů, mezi nimiž měla rozhodující slovo vláda spolkové republiky Dolní Sasko. V roce 2002 se stal předsedou dozorčí rady.
 
Svou manželku Ursulu, bývalou učitelku mateřské školy, v roce 2012 nechal zvolit do dozorčí rady společnosti VW a v následujícím roce také připojila do představenstva Audi.
 
Kromě tří dětí s Ursulou měl se svou první manželkou Corinou von Planta pět dětí, další dvě děti se narodily z jeho soužití s bývalou manželkou svého bratrance Gerharda Porscheho Marlene a další dvě děti z mimomanželských vztahů.