name | autoweek.cz

Žijeme v době revoluce - 1. část

Žijeme v době revoluce - 1. část

02.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

O proměnách značky Jaguar na pozadí změn světového automobilového trhu i o technologiích budoucnosti jsme mluvili s ředitelem Jaguar Cars Adrianem Hallmarkem. Začali jsme o změně postavení značky na globálním trhu.

Říkáte, že se Jaguar musí stát globálním hráčem. Co tím máte na mysli?

"Mohu vám dát mnoho příkladů o tom, jak se situace na světových trzích mění. V současné době prodáváme v Číně každý měsíc více vozů XJ než ve Francii za celý rok. Přitom ve Francii působíme 75 let, zatímco v Číně máme zastoupení pouhé tři roky. Jak je to možné? Částečně proto, že jsme na tamním trhu s Jaguarem vstoupili do tržního segmentu o nějž tam je zájem, ale také proto, že správným způsobem působí naše značka.

Jsme britská firma. U nás se v tomto segmentu prodává jen asi 5 % aut s pohonem všech kol, protože se se sněhem už po desetiletí setkáváme tak na dva tři dny v roce. Takže jsme nepotřebovali pohon všech kol. Jenže ve Spojených státech představují vozy s pohonem všech kol 40 % trhu, v Německu nebo Švýcarsku je tento podíl dokonce ještě mnohem větší - 50 % či 60 %. Podobně jsme se v minulosti jsme se orientovali podle britského trhu i v jiných věcech, takže jsme neměli malé kombi poháněné turbodieselem, které je požadováno v hornaté střední Evropě a Rusku. Nyní je XJ orientovaný na Čínu, dvoulitr je určen pro britský trh, zatímco motory V6 chtějí na Středním východě, v Číně, USA a Rusku. Tak bych mohl pokračovat. Změna strategie pohonných jednotek u stávajících vozů vytváří pro globalizaci Jaguaru velký potenciál. To je první krok.

Druhým krokem je vývoj značky. Tzv. zámořské trhy výrazně rostou - Rusko, Střední východ, Afrika, Latinská Amerika. V Číně už prodáváme 17 % našich aut, ve Velké Británii asi 20 % a v USA asi 24 %. Takže v současné době máme čtyři hlavní pilíře, každý s přibližně 20 % prodeje. V minulosti jsme působili jen ve dvou regionech, přičemž Spojené státy zaujímaly více než 50 % prodeje.

Rozšiřujeme tedy počet verzí stávajících modelů a současně expandujeme geograficky. Využíváme stávající modely abychom rozšířili naší nabídku o auta jako je XF Sportbrake, protože se tím vytvářejí podmínky pro další akcelerování prodeje."

Jaguar ve velmi krátké době prošel dramatickými změnami. Hledáte nějakou inspiraci, nějaký model u konkurence nebo se snažíte jít vlastní cestou?

"Hledáme vlastní cestu. Automobilový průmysl se za posledních deset let, co působím ve vedení Jaguaru, dramaticky proměnil. Podívejte se na Audi. To, čeho za 20 let dosáhli, je skutečně obdivuhodné. Jenže kdyby nyní začínali ve stavu, v jakém byli před 20 lety - měli by šanci na úspěch? Nejsem si tím jistý, protože trh je úplně jiný. Jaguar tedy nemůže nikoho kopírovat. Podívejte se, kolik jsme jen letos uvedl nových motorů, ale stále se nemůžeme srovnávat třeba s Mercedesem.

Srovnejte si například naše postavení před rokem s Mercedesem. Představte si, kde by byl Mercedes kdyby globálně prodával pouze sedany tříd E a S a SL jen s motorem V8, nebo kdyby Audi mělo jen sedany A6 a A8 a model RS. Přitom Němci mají velké zastoupení mezi firemními vozy.

Ale Jaguar má velmi silné image, které lze v příslušných segmentech využít. Jsem si jistý, protože mám signály o činnosti jiných značek a připravovaných modelech, že v segmentu exkluzivních vozů, v němž nyní s XF a XJ zaujímáme 8-9 %, můžeme se druhou generací našich modelů růst až ke 20 % podílu.

Uvědomte si, že majitelé našich vozů nemají moc možností pořídit si další model. My nemáme několik generací našich modelových řad jako německé značky. Naši zákazníci se nemohou rozvíjet mezi modelovými řadami. S rozšířením modelové nabídky dokážeme oslovit více kupujících ale i těch, kteří už naše auta mají. Srovnejte si to - Jaguar má tři modelové řady, ale Lexus jich má 12, Mercedes 10, BMW 11 a dokonce i Porsche pět. Takže zde je obrovský potenciál, i když to samozřejmě nebude snadné. Nemůžeme nikoho napodobovat, protože trhy se mění a mění se i jejich segmenty. Ale situace se v tomto ohledu pro Jaguar vyjasňuje.

Kdyby před pěti lety někdo navrhl, že by model XJ měl mít dvoulitrový čtyřválec, tak by asi dostal výpověď - před deseti lety rozhodně. Nyní bychom byli blázni, kdybychom nereagovali na požadavek snižovat emise CO2 a ztráceli kvůli tomu konkurenceschopnost. Před deseti lety byli někteří naši konkurenti velmi odvážní a ukázali nám směr v tržní džungli, v níž se nyní můžeme lépe orientovat. Nyní jsou jasnější volby jakými cestami se vydat než byly před pěti lety. Nyní už vidíme, kde sedají vydělávat peníze a kde nikoliv, stejně jako to, kde můžeme být konkurenceschopnými.

Je to velmi inspirativní. Když jsem před deseti lety nastoupil do představenstva, myslel jsem si, že rozumím trhu, konkurenci a všem značkám. Před pěti už jsem byl v tomto ohledu na rozpacích. Nyní mám dojem, jako kdybych nikdy v tomto průmyslovém průmyslu nepracoval, a to, co jsem se dosud naučil, vůbec neplatí. Vše se naprosto změnilo. Následujících deset let bude ještě dramatičtějších, protože přicházejí nové pohonné jednotky a elektronika. Přitom se současně zcela se změnil ekonomický obraz světa. Myslím si, že jsme ve fázi revoluce automobilového průmyslu a dědictví značky Jaguar je v tomto ohledu velkým posílením. Máme dokonalé výchozí postavení abychom na trh mohli se sebedůvěrou uvádět nové modely. Prošli jsme obdobím, kdy jsme se dopustili mnoha chyb, ale nyní je naše cesta jasná."

Znamená to, že se diesely objeví ve všech segmentech?

"Nebudeme mít sportovní auta poháněné dieselem, to je otázka filosofie. Myslím, že do XK by se fyzicky dal instalovat, ale nehodí se tam, stejně jako do F-type. Když představujeme nové auto, jako je F-type, musíme být velmi agresivní a přicházet s mnoha inovacemi, nabízet zákazníkům více špičkové techniky a více jim vycházet vstříc. Chceme kupující F-Type přesvědčit, aby si po čase koupili další. Proto budou naší prioritou úspornější motory a vysocevýkonný hybridní pohon ale nikoliv diesel v modelu jako je F-Type."

Kdy se dočkáme nástupce modelu X-Type?

"Segment pro X-Type je velký a významný. Jaguar opět roste a stává se globálním hráčem. K dalšímu růstu potřebujeme další nová auta, ale v této chvíli vám nedokáži říci, kdy bude nástupce X-Type. Naší hlavní prioritou je dosáhnout růstu objemu produkce tím, že maximálně využijeme stávající modely tak, aby pokrývaly co větší část trhu. Proti tomu, co jsme měli před rokem, se přidal čtyřválcový turbodiesel, dvoulitr, pohon všech kol a Sportbrake. To jsou novinky, které představují kritický test pro následující dva roky. Je nám ale jasné, že segment zahrnující X-Type je důležitý, a proto v něm budeme muset zaplnit mezeru v nabídce."

2. část rozhovoru především o modelu F-Type

3. část rozhovoru především o konceptu C-X75