name | autoweek.cz

Žijeme v době revoluce - 2. část

Žijeme v době revoluce - 2. část

02.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

O proměnách značky Jaguar na pozadí změn světového automobilového trhu i o technologiích budoucnosti jsme mluvili s ředitelem Jaguar Cars Adrianem Hallmarkem. Pokračovali jsme pohledem do zákulisí výroby.

Bude možné v rámci využívání platforem použít novou platformu sportovního F-Type například i pro kompaktní model Jaguar?

"To by představovalo technický problém. Musíme odlišit použití modulů a platforem. Platformy ve starém pojetí představovaly části nosné struktury, zavěšení, řízení, sedadla, elektroinstalaci a některé další systémy. Dalším vývojovým stupněm je systém modulové konstrukce, v němž je i nosná struktura rozdělena. Zůstává ale problém rozsahu, i když nemáte celou podlahovou plošinu, ale jen její části. My používáme modulový systém. Žádný díl ale nebyl přenesen mezi modely XK a F-Type."

Jak může tak malá firma jako Jaguar pracovat takovýmto způsobem?

"To vám vysvětím na příkladu. Lisovací forma pro díl nosné struktury F-Type přijde na 80 000 eur. Stejná forma pro Volkswagen Golf vyjde asi na dva miliony eur. Jenže u Golfu můžete výlisek jen vyčistit, přidělat na vůz a nalakovat, zatímco u nás vylisováním práce teprve začíná. Nelze tady uvažovat jen v jednorozměrné kalkulaci. Musíte se rozhodnout, zda používat ruční práci nebo velkosériovou. Tato otázka nemá jedinou odpověď. Pokud chcete dosáhnout zisku, musíte při maloobjemové výrobě nebo při velkosériové produkci volit naprosto odlišné cesty.

F-Type se skládá ze šesti hlavních hliníkových částí, které se musejí propojit. Na tento celek se připevní panely karoserie. Jednotlivé díly se spojují s využitím hi-tech technologií lepení a nýtování. Výrobní proces je u modelu XK stejný, ale používají se jiné díly. Je to úplně odlišná a možná jednodušší technologie než u Golfu, protože pokud se podíváte na cenu jednoho dílu, tak je nižší než u velkosériové výroby. Navíc je tato výroba velmi flexibilní a umožňuje nám vyrábět individualizovaná unikátní auta s relativně nízkými náklady. Můžeme je díky tomu vyrábět na stejné lince.

To ale nejsou postupy použitelné pro velký růst Jaguaru. To jsou postupy ideální pro posilování pověsti značky ziskovým produktem na vrcholu nabídky. Pro nové modely musíme najít jiné modulové uspořádání. A to by měl být základ pro příští X-Type i další nové modely. Musíme najít rozumnou rovnováhu mezi výjimečností a ziskovostí pro celé portfolio modelů Jaguaru. Pak to vše má smysl."

Proč jste zvolili hliník, když někteří z vašich konkurentů sázejí na uhlíková vlákna?

"Nový F-Type není z hliníku. Jsou zde použity kompozitní materiály ale žádná uhlíková vlákna. Uvažujeme o odolném, robustním voze pro každodenní použití a tomu musejí odpovídat použité materiály.

Máme tu správnou směs materiálů. Musíme si ale hlídat náklady. Vždycky musíte najít tu správnou rovnováhu mezi odolností, výkonností a náklady. Pokud bychom chtěli postavit extrémně výkonnou verzi tohoto vozu, pak bychom volili takové materiály, které by odpovídaly vyšší výkonnosti. Uhlíková vlákna jsou naprosto klíčovým prvkem těchto výkonných vozů.

Ve výhledu na příštích deset let si jsem jistý, že nízká hmotnost bude klíčovou součástí naší strategie. Hliník je stále dražší, mnohem dražší než když jsme s ním začali, ale poskytuje velké možnosti. Podívejte se na Range Rover. Zde máte dobrý příklad toho, jak můžete produkt zcela proměnit tím, že radikálně snížíte jeho hmotnost. My máme u Jaguaru příklad spočívající v tom, že karoserie XJ je lehčí než u Mini. Čím lehčí tím lepší. Když tento náš největší vůz jede na silnici, jeho karoserie je lehčí než karoserie Mini - tím myslím pouze karoserii vozu, tedy nosnou strukturu Mini, ne celé Mini. Když pak do této úžasné nosné struktury dáte nový zážehový dvoulitrový čtyřválec s turbodmychadlem, budete mít z vozu zcela určitě skvělý pocit, neboť jedete v karoserii, která je jako u Mini a přitom stále s mnohem výkonnějším motorem, což je naprosto skvělé. Proto vnímáme boj o snižování hmotnosti jako zcela zásadní pro budoucnost a vidíme v této oblasti obrovský potenciál. Snažíme se posouvat technické možnosti."

1. část rozhovoru především o proměně značky Jaguar

3. část rozhovoru především o konceptu C-X75