name | autoweek.cz
Zlepšení kvality ovzduší není udržitelné
09.04.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Pro Spolkovou agenturu pro životní prostředí UBA není současné zlepšení kvality vzduchu důvodem k oslavě. Nechce přeceňovat zlepšení kvality ovzduší v důsledku zastavení dopravy a výroby v důsledku opatření proti koronaviru. Jedná se o jednorázové efekty.
Méně provozu na silnicích a letadla na zemi - opatření k zadržení koronaviru mají dopad také na kvalitu ovzduší. Od poloviny března se provoz na silnicích pohybuje kolem 50 - 60 % obvyklé hustoty a například na letišti ve Frankfurtu se uskutečňuje jen asi pětina obvyklých letů. Očekávání, která se před týdnem objevila v médiích, se nyní potvrzují: nižší množství emisí znečišťujících látek z dopravy vede ke zlepšení kvality ovzduší. Na všech stanicích pro měření kvality ovzduší lze pozorovat výrazně nižší hodnoty škodlivého oxidu dusičitého (NO2) než v první polovině března.
Prudký pokles emisí ze silniční dopravy ovšem byl současně doprovázen změnou počasí, která přinesla proud čistého vzduchu s vysokou rychlostí větru z polárních oblastí. Také to vedlo ke zlepšení kvality ovzduší. Avšak i když vyloučíme-li tento meteorologický efekt, v dopravou nejzatíženějších lokalitách dochází k průměrnému snížení koncentrace oxidu dusičitého o přibližně 40 %, a to lze přičíst pouze nižšímu objemu provozu. Na všech měřicích stanicích vzduchu v Německu ale byla pozorována velká koncentrace jemného prachu.
Předseda Spolkové agentury pro životní prostředí UBA Dirk Messner varoval před předčasnými závěry o dopadech opatření proti koronaviru na znečištění: „Úbytek provozu a méně průmyslových procesů mají přirozeně pozitivní dopad na kvalitu ovzduší. Sledované období je však stále příliš krátké na to, aby z něho bylo možné vyvodit jednoznačné závěry. Bude to významné pouze pokud budou k dispozici všechna data za období několika týdnů.“
Mezní hodnoty pro ochranu lidského zdraví se vztahují na roční průměr, nikoli na několik týdnů. Kromě toho jsou omezení v důsledku koronaviru v různých regionech velmi odlišné.
„Současné zlepšení není udržitelné, protože jde o jednorázové dopady krize. Myslet si, že by to mohl být úspěch, by bylo fatální, protože to nevyřeší základní problém. To platí i pro emise skleníkových plynů. I když nám opatření proti koronaviru poskytují určitý čas pro život s méně znečišťujícími látkami, protože se méně jezdí a vyrábí, neměli bychom ztrácet ze zřetele skutečnost, že potřebujeme dlouhodobé změny v dopravě ve městech nejen pro lepší vzduch, ale také pro menší hluk,“ říká Messner.
Konečné posouzení bude možné až po ukončení omezení a normalizaci provozu. Pak bude k dispozici větší soubor dat s měřením za různých meteorologických podmínek. Je však zřejmé, že v současné době jsou pozitivní účinky pouze dočasné a přetrvávají pouze dokud jsou údaje o provozu nízké. Podle Hessenského úřadu ochrany přírody, životního prostředí a geologie HLNUG tento „koronavirový efekt“ proto nemůže hrát roli při posuzování dlouhodobých opatření pro plánů pro zlepšení kvality ovzduší.
Prudký pokles emisí ze silniční dopravy ovšem byl současně doprovázen změnou počasí, která přinesla proud čistého vzduchu s vysokou rychlostí větru z polárních oblastí. Také to vedlo ke zlepšení kvality ovzduší. Avšak i když vyloučíme-li tento meteorologický efekt, v dopravou nejzatíženějších lokalitách dochází k průměrnému snížení koncentrace oxidu dusičitého o přibližně 40 %, a to lze přičíst pouze nižšímu objemu provozu. Na všech měřicích stanicích vzduchu v Německu ale byla pozorována velká koncentrace jemného prachu.
Předseda Spolkové agentury pro životní prostředí UBA Dirk Messner varoval před předčasnými závěry o dopadech opatření proti koronaviru na znečištění: „Úbytek provozu a méně průmyslových procesů mají přirozeně pozitivní dopad na kvalitu ovzduší. Sledované období je však stále příliš krátké na to, aby z něho bylo možné vyvodit jednoznačné závěry. Bude to významné pouze pokud budou k dispozici všechna data za období několika týdnů.“
Mezní hodnoty pro ochranu lidského zdraví se vztahují na roční průměr, nikoli na několik týdnů. Kromě toho jsou omezení v důsledku koronaviru v různých regionech velmi odlišné.
„Současné zlepšení není udržitelné, protože jde o jednorázové dopady krize. Myslet si, že by to mohl být úspěch, by bylo fatální, protože to nevyřeší základní problém. To platí i pro emise skleníkových plynů. I když nám opatření proti koronaviru poskytují určitý čas pro život s méně znečišťujícími látkami, protože se méně jezdí a vyrábí, neměli bychom ztrácet ze zřetele skutečnost, že potřebujeme dlouhodobé změny v dopravě ve městech nejen pro lepší vzduch, ale také pro menší hluk,“ říká Messner.
Konečné posouzení bude možné až po ukončení omezení a normalizaci provozu. Pak bude k dispozici větší soubor dat s měřením za různých meteorologických podmínek. Je však zřejmé, že v současné době jsou pozitivní účinky pouze dočasné a přetrvávají pouze dokud jsou údaje o provozu nízké. Podle Hessenského úřadu ochrany přírody, životního prostředí a geologie HLNUG tento „koronavirový efekt“ proto nemůže hrát roli při posuzování dlouhodobých opatření pro plánů pro zlepšení kvality ovzduší.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz