moderní motory škoda fabia | Tiskové zprávy | autoweek.cz

Moderní motory Škoda Fabia

Moderní motory Škoda Fabia

13.08.2021 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Čtvrtá generace Škody Fabia nabídne na výběr ze čtyř úsporných zážehových motorů nové generace Evo koncernu Volkswagen. Pokrývají výkonové spektrum od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k).
Čtvrtá generace modelu Fabia nabízí čtyři motory nové generace Evo koncernu Volkswagen. V porovnání s předchozím modelem se tedy nabídka rozšiřuje a výkonové spektrum se rozšířilo od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k).
 
Tříválce 1,0 MPI o výkonu 59 kW (80 k) a 1,0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) budou kombinovány s pětirychlostní přímo řazenou převodovkou. U tříválce 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) lze volit mezi šestirychlostní přímo řazenou a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Nejvýkonnější je čtyřválec 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) a standardně dodávanou sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Všechny motory TSI modelu Škoda Fabia jsou vybaveny filtrem pevných částic.
 
Většina motorů a všechny převodovky se vyrábějí v České republice - motory 1,0 MPI a 1,0 TSI a přímo řazené převodovky v hlavním závodě Škoda Auto v Mladé Boleslavi, sedmistupňové automatické převodovky DSG v závodě Vrchlabí.
 
Všechny se standardně dodávají s nádrží na 40 l benzinu. V kombinaci s 50 l nádrží, kterou Fabia nabídne poprvé, tříválce umožní dojezd v režimu WLTP více než 900 km. Tato nádrž bude dostupná za příplatek stejně jako paket pro špatné cesty se světlou výškou zvýšenou o 15 mm nebo sportovní podvozek s tužším naladěním a o 15 mm sníženou světlou výškou.
 
Nárůst výkonu motoru MPI vyvinutého společností Škoda Auto
Základním motorem modelu Fabia je tříválcový zážehový motor 1,0  MPI Evo s vícebodovým vstřikováním paliva. Díky četným detailním vylepšením má nižší spotřebu i emise a zároveň vyšší výkon. Nabízí 59 kW (80 k), v porovnání s předchozím modelem vyšší o 4 kW (5 k). Klikový mechanismus včetně pístů a pístních kroužků prošel optimalizací pro snížení třecích ztrát. Okruh s chladicí kapalinou byl v oblasti hlavy a bloku motoru modifikován pro dosažení vyšší účinnosti chlazení válců, spalovacích prostorů a integrovaného výfukového potrubí. Motor navíc využívá Atkinsonův spalovací cyklus, při němž se sací ventily uzavírají až v průběhu kompresního zdvihu pístu, čímž je z válce vytlačována část nasáté směsi zpět do sacího potrubí. Tím se snižuje kompresní poměr, což pomáhá snižovat spotřebu paliva. Tento motor byl vyvinut společností Škoda Auto a je vyráběn v České republice.
 
Inovativní vrstva nanášená pomocí plazmy snižuje spotřebu a emise
U obou tříválců 1,0 TSI Evo s přímým vstřikováním jsou litinové vložky válců hliníkového bloku motoru nahrazeny inovativním plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce pouhých 150 mikrometrů (0,15 mm). Tento proces snižuje vnitřní tření, a tím optimalizuje spotřebu paliva i emise. Díky lepší distribuci a odvodu tepla ve spalovacím prostoru se také redukuje tepelné namáhání motoru.
 
Tříválcové přeplňované motory pracují se vstřikovacími tlaky až 35 MPa (350 bar) a využívají Millerův spalovací cyklus, který snižuje spotřebu. Turbodmychadlo má variabilní geometrii lopatek, což zajišťuje vysoký točivý moment v širokém rozsahu otáček motoru a zároveň snižuje emise.
 
Nová vrcholná motorizace s aktivním řízením válců
Čtyřválcový motor 1,5 TSI Evo je novou vrcholnou motorizací modelu Fabia. Má rovněž vrstvu nanášenou pomocí plazmy, pracuje se vstřikovacími tlaky až 35 MPa (350 bar) a je vybaven aktivní deaktivací válců ATC. Tento systém v případě malé zátěže motoru automaticky vypíná oba prostřední válce, což řidič téměř nepostřehne, a snižuje tak spotřebu a emise CO2.
 
Přehled motorů nové generace vozu Škoda Fabia
  1,0 MPI Evo 1,0 TSI Evo 1,0 TSI Evo 1,5 TSI Evo
palivo B B B B
výkon (kW/k) 59 (80) 70 (95) 81 (110) 110 (150)
točivý moment (N.m) 93 175 200 250
převodovka 5M 5M 6M/7DSG 7DSG
rychlost (km/h) 179 195 205 225
zrychlení 0-100 km/h (s) 15,1 10,6 9,7/9,5 7,9
spotřeba (l/100 km) 5,1 5,1 5,0/5,5 5,6