name | autoweek.cz

30 let od premiéry vozu Škoda Favorit

30 let od premiéry vozu Škoda Favorit

15.09.2017 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Před 30 lety proběhla světová premiéra vozu Škoda Favorit, modelu, který položil základ nové moderní éry společnosti Škoda Auto. Vývoj vozu s motorem vpředu a pohonem předních kol probíhal v Mladé Boleslavi, design u italského studia Stile Bertone a testy u specialistů Porsche.
Před 30 lety vstoupila automobilka Škoda do nové epochy. Moderně řešený hatchback Škoda Favorit (Typ 781) se veřejnosti poprvé představil na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně ve středu 16. září 1987, moderním pojetím byl plně srovnatelný se západní konkurencí ve třídě. Zazářil také na závodních tratích a odstartoval dynamický rozvoj značky Škoda.
 
Škoda Auto si výročí vzniku řady Favorit připomene mimo jiné mimořádnou výstavou unikátních dokumentů a prototypů ve Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi, která bude otevřena od 18. září, a moderovaným setkáním s předními osobnostmi, které stály u zrodu tohoto automobilu 26. září od 17:30 ve Škoda Muzeu.
 
Základ budoucího vývoje
​Model Favorit položil základy nové éry automobilky Škoda. Ačkoli vznikal v nelehkých podmínkách, podařilo se týmu zapálených a nadšených konstruktérů vytvořit vůz, který se mohl plně měřit s tehdejší západní konkurencí. Moderní koncepce vozu spolu se schopnostmi a znalostmi zaměstnanců automobilky byly rozhodujícím faktorem, proč se po změně společenského systému v Československu o značku Škoda ucházel koncern Volkswagen.
 
Projekt nového osobního vozu Škoda Favorit s motorem vpředu a s pohonem předních kol odstartovalo rozhodnutí československé vlády v prosinci 1982. Termíny realizace byly na tu dobu šibeniční: vývoj dokončit během dvou a půl roku (do 30. června 1985) a výrobu zahájit do pěti let.
 
Vedoucí realizačního týmu Ing. Petr Hrdlička, CSc. kolem sebe shromáždil vysoce kvalifikované, obětavé a motivované pracovníky a společně se pustili do úkolu, jehož výsledek umožnil automobilce Škoda v pozdější době bezprecedentní rozvoj.
 
Italský design
Významnou roli pro přijetí nového vozu hrál jeho design. V souladu s dobovými trendy padla volba na italské návrháře, konkrétně turínské studio Stile Bertone, a to pro vývoj hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru a výrobu 19 prototypových karoserií různých provedení. Převedení designu do podoby sériově vyráběného automobilu měl na starosti tým mladoboleslavské automobilky, který odvedl špičkovou práci.
 
Proti karoserii předchůdce s motorem vzadu (Škoda 120) se snížil počet výlisků ze 405 na pouhých 227. Přitom o 40 mm kratší Favorit nabídl o 85 mm delší interiér a větší objem zavazadlového prostoru. Škoda Favorit se stala plnohodnotným rodinným vozem, a to bylo od roku 1990 připraveno ještě větší odvozené kombi Forman (Typ 785).
 
Tým techniků značky Škoda úzce spolupracoval s Ústavem pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV) v Praze, kde se například prováděly simulované jízdní zkoušky - během týdne zde dokázali vytvořit zatížení odpovídající 100 000 km. Prototypy pak musely obstát na trati dlouhé čtvrt milionu kilometrů. Došlo také na testy v hornatém alpském terénu a teplém klimatu Riviéry. Brzdy se prověřovaly na rakouských vysokohorských silnicích u Grossglockneru a Turacherhöhe.
 
Mezinárodní spolupráce
Odborníci automobilky Škoda spolupracovali i s řadou renomovaných zahraničních odborníků, specialisté Porsche řešili mimo jiné funkčnost uložení motoru, geometrii přední nápravy a snížení hlučnosti v interiéru. Ve finální fázi vývoje se uskutečnily dynamické zkoušky na polygonu firmy Porsche ve Weissachu.
 
Velká pozornost byla věnována motoru nového modelu. Šlo o osvědčený čtyřválec OHV o zdvihovém objemu 1289 cm3 o výkonu 43 kW (58 k ve verzi 135) resp. 46 kW (63 k ve verzi 136) a točivém momentu 93 N.m vybavený karburátorem Pierburg, od roku 1993 vstřikováním benzinu Bosch Mono-Motronic. Splnění nových emisních předpisů i vysokých nároků na životnost si vyžádalo použití odolnějších materiálů ventilových sedel, pístů s ocelovými jádry, kvalitnějších vložek válců, ale i vyztužení bloku motoru, aplikaci kaleného klikového hřídele a řadu dalších úprav.
 
Vůz dlouhý 3815 mm (rozvor náprav 2450 mm) měl zavazadlový prostor o objemu 251 l. Pohotovostní hmotnost byla 840 kg. Převodovka byla pětirychlostní přímo řazená.
 
Premiéra na MSV v Brně 1987
Oficiální světový debut osobního automobilu Škoda Favorit se odehrál 16. září 1987 na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kam se za novinkou vypravily statisíce dychtivých motoristů. V pobočném závodě Vrchlabí tehdy vznikal pouze omezený počet vozů určených k homologačním zkouškám. K plnému náběhu výroby zde došlo až počátkem prosince 1987. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi odstartovala sériová produkce řady Favorit v srpnu 1988. První automobily Favorit 136 L (de Luxe) se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním čtvrtletí roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs (výběhová Škoda 120 L stála 65 630 Kčs) při průměrné hrubé měsíční mzdě 3030 Kčs.
 
Modernizovaný Favorit
Po sametové revoluci v listopadu 1989 bylo s přechodem k tržnímu hospodářství zřejmé, že dlouhodobou konkurenceschopnost automobilce Škoda zajistí jen vstup silného zahraničního partnera. Náročná jednání byla úspěšně završena na jaře 1991 a Škoda se stala členem skupiny Volkswagen.
 
Vůz Škoda Favorit, jeden z mála moderně řešených nelicenčních osobních automobilů zemí bývalého tzv. Východního bloku, představoval velmi solidní základ, který byl průběžně zhodnocován zvyšováním kvality, technické i estetické úrovně. První realizovaná úprava vzhledu proběhla v roce 1991, kdy se asymetricky umístěné logo na masce chladiče posunulo doprostřed. Výraznější facelift z ledna 1993 se vryl do paměti veřejnosti působivou reklamní kampaní s 548 vlaječkami, umístěnými na místech vozu, jichž se provedené změny týkaly.
 
Modelová řada Favorit dokázala díky postupně realizovaným úpravám držet krok s rostoucími nároky zákazníků na bezpečnost, komfort i vzhled. Úspěch měla i na nejnáročnějších trzích, například odbyt v Německu meziročně v letech 1990/1991 vzrostl téměř na dvojnásobek.
 
Prodej vozů Škoda Favorit a kombi Forman podpořily i akční verze s rozšířenou výbavou, např. Sport Line, Black Line, Marathon či Excellent. Mezi srpnem 1987 a zářím 1994 vzniklo 783 168 vozů Škoda Favorit, společně s kombi Forman a užitkovými deriváty včetně typu Pick-up (Typ 787, od 1991) se celkem vyrobilo 1 077 126 vozů. Štafetu poté přebrala Škoda Felicia/ Felicia Combi.
 
Favorit králem třídy
Nová Škoda Favorit vstoupila do mistrovství světa v automobilových soutěžích na sklonku roku 1989 a rychle navázala na velké úspěchy mladoboleslavských vozů s pohonem zadních kol. V roce 1990 startovala ve vybraných podnicích mistrovství světa, Evropy a Československa v rallye. Angažmá týmu Škoda Motorsport se postupně rozšiřovalo, takže v roce 1994 již vůz Favorit absolvoval všechny soutěže seriálu MS. Největších úspěchů dosáhl na trati nejstarší a nejslavnější automobilové soutěže světa Rallye Monte Carlo. Posádka Sibera/Gross s vozem Favorit 136 L dokázal vyhrát svoji třídu čtyřikrát v řadě (1991 - 1994). V roce 1994 získala Škoda Favorit celkové vítězství ve Světovém poháru FIA Formule 2 pro vozy s motorem do 2000 cm3 a poháněnou jednou nápravou.