name | autoweek.cz

Fiat 124 Sport Spider

Fiat 124 Sport Spider

23.03.2016 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Fiat oživil legendu jménem Fiat 124 Spider - s klasickým italským designem, špičkovým výkonem a japonským základem. Ryzí sportovní roadster vzdává hold kultovnímu modelu 124 Sport Spider, který se představil před půl stoletím a vyráběl se v letech 1966 až 1985.
Na autosalonu v Ženevě Fiat v evropské premiéře představil nový sportovní roadster se slavným jménem 124 Spider. Současně Fiat připomenul klasický model 124 Sport Spider, který byl představen před půl stoletím.
 
V Ženevě byl kromě nového Fiatu 124 Spider k vidění také model z roku 1970 s motorem o objemu 1608 cm3 a dvojicí karburátorů, díky nimž poskytuje výkon 110 k a dosahuje nejvyšší rychlosti 180 km/h. Jedná se o vůz ze druhé série 124 Sport s charakteristickým vyboulením na kapotě. Tento stylistický prvek byl přenesen i na nový model.

Při příležitosti oslav 50. výročí představení modelu 124 Spider na autosalonu v Turíně v roce 1966 byla připravena limitovaná edice nové generace v exkluzivní výbavě Anniversary. Tato limitovaná edice zaznamenala natolik velký úspěch, že byla vyprodaná již pár týdnů po představení. 

Fiat 124 Sport Spider vyvolal nadšení na autosalonu v Turíně v roce 1966. Karoserii navrhlo studio Pininfarina (konkrétně to byl designér Tom Tjaarda) a tato karosárna ji také posléze vyráběla pro sériové modely. Karoserie roadster 2+2 se dodávala se stahovací plátěnou střechou případně na přání s odnímatelnou plastovou střechou hard top.

Zkrácený podvozek z Fiatu 124
Krátkozdvihový čtyřválec se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě poháněnými ozubenými řemeny byl speciálně odvozen pro tento model. Při zdvihovém objemu 1438 cm3 měl při kompresním poměru 8,9:1 největší výkon 90 k při 6000/min. Zapalování cívkové s rozdělovačem, elektrovýbava 12 V s dynamem 400 W a baterií 60 Ah. Spojka jednokotoučová suchá. Speciálně pro tento vůz navržená převodovka plně synchronizovaná pětirychlostní.

Vpředu nezávisle zavěšená kola s pérováním vinutými pružinami, hydraulickými teleskopickými tlumiči a příčným zkrutným stabilizátorem. Vzadu tuhá náprava s příčně uloženými rameny, vedením podélnými Panhardskými tyčemi, vinutými pružinami, hydraulickými tlumiči a příčný zkrutným stabilizátorem. Od roku 1968 byla zadní náprava rekonstruována ve shodě s modelem 124 Special. Všechny brzdy kotoučové s posilovačem. Řízení je šnekové. Nádrž na 45 l benzinu.

Vůz dlouhý 3971 mm má rozvor náprav 2280 mm (je tedy kratší než sedan 124). Pohotovostní hmotnost 945 kg. Největší rychlost 170 km/h, spotřeba benzinu 9,5 l/100 km.

V roce 1969 vůz prošel modernizací, jejímž výsledkem bylo zvýšení hmotnosti na 995 kg. Na kapotě se ve verzi s motorem 1600 (1608 cm3, 110 k při 6400/min) objevily dvě charakteristická vyboulení. V této podobě se Sport Spider vyráběl až do roku 1982. V letech 1982 až 1985 výroba pokračovala u Pininfariny. Vůz dostal dvoulitrový motor o 105 k a prodával se pod jménem Pininfarina Spider Europa. Ve verzi Abarth byl vybaven přeplňovaným motorem o 138 k.

Verze 124 Abarth Rally
V roce 1972 byla v Ženevě představena speciální verze 124 Abarth Rally vybavená motorem 1756 cm3 o výkonu 128 k při 6000/min. Hlavní změnou proti standardní verzi bylo použití nezávislého zavěšení zadních kol s rameny typu McPherson, litá kola, instalace ochranného oblouku a střechy hard top s vysokou tuhostí a odstranění nárazníků. V interiéru byla sportovní sedadla a nový volant.

Verze Fiat Abarth 124 Rally se stala základem pro vývoj speciálního soutěžního vozu, který v divizi Abarth vyvinul legendární konstruktér Aurelio Lampredi. Motor dostal speciální šestnáctiventilovou hlavu válců a původně měl zdvihový objem 1756 cm3. S karburátory Webber měl výkon 165 k. V roce 1974 byl zvětšen na 1832 cm3 a se vstřikováním paliva dosahoval výkon 210 k. Hmotnost vozu byla 980 kg.

V mistrovství světa v rallye v roce 1973 s tímto vozem vyhrál Achim Warmbold Raid Polski a o rok později Lele Pinto Portugalskou rallye a Maurizio Verini získal titul mistra Evropy. V letech 1973 a 1974 Fiat skončil druhý v mistrovství světa v rallye. Tehdy Fiaty 124 Abarth Rally sváděly bratrovražedné souboje s vozy Lancia Stratos HF, protože Lancia rovněž patřila do skupiny Fiat Auto. Tyto souboje vyvrcholily v roce 1975. Tehdy Marku Alén vyhrál v Portugalsku, Verini obhájil evropský titul a Fiat opět skončil druhý v mistrovství světa za Lancií. Poté Fiat tento program utlumil a začal pracovat na novém voze Fiat 131.