name | autoweek.cz

Historie obytných Volkswagenů

Historie obytných Volkswagenů

31.07.2017 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Historie modelové řady T sahá až do roku 1950. Transporter patří stejně jako Brouk k automobilovým legendám a jeho první generace se zařadila mezi symboly německého hospodářského zázraku, který umožnil rozvoj hromadného cestovního ruchu.
Transporter se stal díky své všestranné koncepci a velkorysému vnitřnímu prostoru objektem zájmu cestovatelů, jejichž poptávce vycházeli vstříc také četní výrobci kempinkového vybavení. Mezi nejznámější z nich patří společnost Westfalia, která kromě přenosného kempinkového vybavení realizovala od 60. let pevné kempinkové přestavby modelu T1 ve spolupráci se společností Volkswagen.
 
Volkswagen T1 a T2 tak mohl nabídnout dvě lůžka pro dospělé osoby po sklopení zadních sedadel a dvě lůžka pro děti. Potřebné zázemí poskytovala praktická výbava s nádrží na vodu a několika skříněmi, kuchyňka s plynovým vařičem a chladničkou, jakož i přenosná chemická toaleta. Vzpřímený pohyb v interiéru umožňovala výklopná střecha. Kombinací výklopné střechy a vnitřního stanu vznikl v úrovni střechy prostor pro další dvě lůžka.
 
Pohon modelu T1, vyráběného v letech 1950 až 1967, obstarával plochý zážehový čtyřválec (boxer), uložený vzadu podélně. Zdvihový objem 1,1 l byl od roku 1954 zvýšen na 1,2 l, v roce 1963 se objevila verze o objemu 1,5 l. Původní výkon 25 k se tak v závěru životního cyklu této modelové řady vyšplhal až na 44 k, což postačovalo k dosažení nejvyšší rychlosti až 110 km/h. Točivý moment přenášela na zadní kola čtyřrychlostní přímo řazená převodovka.
 
Verzemi pro volný čas oplývala také druhá generace modelu Transporter, Volkswagen T2, jejíž éra spadala do let 1967 až 1979. V porovnání s předchůdcem zůstaly vnější rozměry včetně rozvoru náprav zachovány téměř beze změn, ale vnější délka vzrostla přibližně o 200 mm. Zážehové motory se zdvihovým objemem 1,6 až 2,0 l poskytovaly nejvyšší výkon 35 až 51 kW. Ve spolupráci se společností Westfalia byly nabízeny rozmanité kempinkové varianty modelu T2, včetně verzí s výklopnou střechou a prostorem pro dvě lůžka v úrovni střechy vozidla, kuchyňkou a praktickým nábytkem.
 
Volkswagen T3, vyráběný v Evropě v letech 1979 až 1992, byl poslední generací modelu Transporter s motory boxer uloženými vzadu (zpočátku ještě vzduchem chlazenými, později chlazenými kapalinou). Měly pohon zadních nebo všech kol. Kromě zážehových motorů 1,6 až 2,1 l s výkonem 37 až 82 kW byly v nabídce také řadové vznětové 1,6 a 1,7 l o výkonu 37 až 51 kW. Optimalizovaná konstrukce poháněcího ústrojí umožnila snížení podlahy vnitřního prostoru. Interiér tak byl ve spojení s většími vnějšími rozměry ještě prostornější než u předchůdce.
 
Od roku 1985 byla v nabídce řady T3 verze Multivan jako mezistupeň mezi osobním a čistokrevným kempinkovým vozem. První Multivan se vyznačoval šesti sedadly, možností rozložení zadní lavice na lůžko o rozměrech 1,88 x 1,60 m, tepelně izolovanými bočními stěnami, záclonami, druhým akumulátorem a chladicím boxem. Na přání se dodávala výklopná střecha Westfalia, která po vyklopení zpřístupňovala ještě jedno lůžko o rozměrech 1,94 x 1,16 m. Volkswagen Multivan je již 30 let nejprodávanějším vozem ve svém segmentu.
 
Kempinkovými variantami řady T3 byly například Westfalia, Joker nebo Atlantic které disponovaly zvýšenou či výklopnou střechou, resp. dvoumístným lůžkem v úrovni střechy. V roce 1988 debutovala varianta California, která je dodnes vlajkovou lodí nabídky značky Volkswagen Užitkové vozy v segmentu vozidel pro volný čas.
 
Aktuální Volkswageny Multivan a California patří k šesté generaci modelové řady T, která byla uvedena na trh ve druhé polovině loňského roku.