name | autoweek.cz

Jaguar vyrábí legendární závodní D-Type

Jaguar vyrábí legendární závodní D-Type

19.02.2018 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Značka Jaguar vytvořila první nový závodní vůz D-Type od roku 1956. V závodě Classic Works společnosti Jaguar Land Rover v hrabství Warwickshire ve Velké Británii bude ručně vyrobeno 25 těchto automobilů ve verzích s krátkou i dlouhou přídí (Short Nose a Long Nose).
První nově vyrobený vůz D-Type divizí Jaguar Classic se představil na veletrhu historických vozidel Salon Retromobile. Od výroby posledního závodního automobilu D-Type v Coventry tohoto typu uplynulo 62 let. První Jaguar D-Type sestavil tým divize Jaguar Classic. V závodě Classic Works společnosti Jaguar Land Rover bude pečlivě ručně vyrobeno pouze 25 nových exemplářů D-Type.
 
Model D-Type je třetím pokračováním výroby vozidel z dílny Jaguar Classic, který doplnil šest chybějících vozů Jaguar E-Type Lightweight dokončených v letech 2014 – 2015 a devět automobilů XKSS vyrobených v letech 2017 – 2018.
 
Dokončení nedokončené série
V roce 1955 Jaguar plánoval vyrobit 100 vozů D-Type. Dokončeno ale bylo pouze 75 automobilů. Proto chce Jaguar Classic dosáhnout původní cíl tím, že vytvoří 25 zcela nových vozů podle původního návrhu. Každá část modelu D-Type je autenticky vytvořena podle původní specifikace.
 
 „Model Jaguar D-Type je jedním z nejkrásnějších závodních aut vůbec, který se zapsal do nejtěžších automobilových závodů po celém světě. A dnes je zrovna tak mimořádný. Možnost navázat na úspěšný příběh modelu D-Type je jedním z okamžiků, který se stane jen jednou za život. Naši přední odborníci v týmu Jaguar Land Rover Classic jsou hrdí na to, že mohou dokončit plánovanou výrobu v Coventry,“ řekl ředitel Jaguar Land Rover Classic Director Tim Hannig.
 
Experti divize Jaguar Classic provedli důkladnou analýzu původních technických nákresů a záznamů značky Jaguar, ke kterým získali exkluzivní přístup. Díky tomu je možné zajistit, že každý nový model D-Type bude vyroben přesně podle autentických specifikací stanovených manažerem závodního týmu Loftym Englandem a jeho inženýry v padesátých letech.
 
Zákazníci si mohou vybrat mezi modelem s krátkou přídí z roku 1955 (Short Nose) nebo vozem s dlouhou přídí z roku 1956 (Long Nose). První prototyp má dlouhou příď podle specifikace z roku 1956, pro kterou je typická prodloužená kapota, charakteristická ploutev za opěrkou hlavy řidiče, širokoúhlá hlava válců a rychloupínací brzdové třmeny.
 
Revoluční auto se slavnou historií
Jaguar D-Type byl revoluční vůz v mnoha ohledech těžící ze zkušeností britských konstruktérů se stavbou letadel. Ty byly využity zejména při stavbě samonosné struktury (monocoque) z hliníkové slitiny spojené s pomocným rámem z hliníkových trubek v přední části vozu. Šlo o první úspěšné použití této konstrukce v závodním voze. V nosné skořepině byl vytvořen prostor pro nádrže tvořené plastovými vaky, což byla další inovace převzatá z letadel. D-Type byl teprve druhým úspěšným evropským závodním vozem vybaveným kotoučovými brzdami Dunlop.
 
Jaguar  D-Type proslavila zejména aerodynamická karoserie navržená Malcolmem Sayerem, který rovněž těžil ze svých zkušeností ze stavby letadel Bristol. Karoserie sice byla vysoce efektivní z hlediska minimalizace aerodynamického odporu, ale z dnešního pohledu byla velmi problematická vzhledem k velkému vztlaku působícímu na příď. Tuto slabinu částečně zmenšilo použití prodloužené přídě od roku 1955. Atraktivním doplňkem pro stabilizaci při jízdě velkou rychlostí byla svislá plocha za hlavou jezdce.
 
Vyrobeno bylo celkem 18 vozů pro tovární tým, 53 vozů dodaných zákazníkům a 16 cestovních verzí XKSS postavených z nedokončených dílů pro závodní vozy. Vůz D-Type poháněný řadovým šestiválcem řady XK o objemu 3,4 l, později 3,8 l, v letech 1955 až 1957 vyhrál třikrát po sobě 24hodinový závod v Le Mans. Po změně předpisů v roce 1958 už ale se třílitrovou verzí motoru nestačil konkurenci. Poznatky ze stavby a provozu D-Type Jaguar využil při stavbě modelu E-Type.