name | autoweek.cz

Lamborghini Espada - 50 let

Lamborghini Espada - 50 let

24.07.2018 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Na jaře roku 1968 společnost Automobili Lamborghini na autosalonu v Ženevě představila automobil, který byl ve své době označován za nejkrásnější ze všech. Model Espada byl současně první čtyřmístný vůz v historii značky.
Nádherné tvary tohoto vozu jsou dílem Marcella Gandiniho, který je navrhl jako zaměstnanec karosárny Carrozzeria Bertone. Čtyřmístný vůz měl jen dvoudveřovou samonosnou karoserii a byť byl velmi nízký (výška byla 120 cm) byl velmi prostorný. Délka vozu byla 473 cm a rozvor náprav 265 cm.
 
Motor V12 o zdvihovém objemu 3929 cm3 měl po dvou řetězem poháněných vačkových hřídelích v hlavách válců. O jeho plnění se staralo šest dvojitých karburátorů Weber. Výkon motoru 325 k při 6500/min se v roce 1970 zvýšením kompresního poměru zvětšil na 350 k při 7500/min. Motor byl umístěn vpředu podélně a poháněl zadní kola. Největší rychlost byla 245 km/h. V bloku s motorem instalovaná převodovka byla přímo řazená pětirychlostní vlastní konstrukce Lamborghini. Espada byl prvním modelem značky, pro který se od roku 1974 nabízela i automatická převodovka Borg Warner.
 
Model Espada se vyráběl ve třech sériích: Serie I se do ledna 1970 vyrobilo 176 kusů, Serie II do roku 1972 578 kusů a poslední Serie III do roku 1978 472 kusů. Výroba celkem 1226 vozů za deset let produkce znamenala rekord v historii značky, který překonal až model Countach v 80. letech. Jednotlivé série se lišily především v interiéru (Serie I jej měla prakticky stejný jako koncept Marzal, Serie II dostala dřevěné obložení a Serie III hliníkové dekory a mnohem lepší ergonomii ovladačů).
 
Zajímavostí bylo, že vozy Serie I a Serie II měly zadní svítilny převzaté z Fiatu 124 Sport Coupé, zatímco Serie III dostala svítilny z Alfy Romeo 2000. První dvě série rovněž měly hořčíková kola Campagnolo s centrální maticí jako kupé Miura, Serie III dostala nová speciální kola s pěti připevňovacími šrouby.
 
Některé vozy Serie III po roce 1975 dostaly nehezké zvětšené nárazníky aby vyhověly americkým bezpečnostním předpisům. Ty se někdy označují jako Serie IV, ale automobilka toto označení nikdy nepoužívala.
 
Ocelovou nosnou strukturu vyráběla karosárna Carozzeria Marchesi v Miláně. Na tu v Turíně Carozzeria Bertone instalovala karoserii a přidala také interiér. Odtud se vozy transportovaly do továrny Automobili Lamborghini v Sant`Agata Bolognese, kde mechanici zabudovali motor, převody a nezávislé závěsy.
 
A ještě na vysvětlenou: jméno Espada dostal vůz od meče, kterým toreador zabíjí býka.