name | autoweek.cz

Opel Kadett a Astra - německé kompakty 2. část

Opel Kadett a Astra - německé kompakty 2. část

01.11.2009 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Opely Kadett s předním pohonem, vyráběné do roku 1979, charakterizovala na evropské poměry nevídaná škála variant karoserií a motorů. Na to navázaly i další generace s pohonem předních kol. Od roku 1979 se označení modelu změnilo z Kadettu na Astru, už před tím používané ve Velké Británii.

První část historie kompaktních Opelů najdete zde.

Kadett D
byl prvním Opelem s pohonem předních kol. Představil se v roce 1979 a do roku 1984 se jej prodalo 2,1 milionu kusů. Z nabídky se vytratila karoserie typu sedan, kterou nahradily 3/5dveřové fastbacky a 2/4dveřové fastbacky se zádí LID. Délka vozu se díky tomu opět dostala pod hranici 4 m. Jeho karoserie měla nejmenší součinitel aerodynamického odporu ve třídě - cx=0,39. Kombi Caravan se kromě třídveřové karoserie objevilo i v pětidveřové podobě a ze třídveřového byla odvozena i užitková verze Van. Mezi pohonnými jednotkami se objevil i zcela nový 1,3 l s rozvodem OHC a poprvé i diesel. V roce 1982 se objevila také laciná verze Kadett J. Kadett D se od roku 1981 začal vyrábět ve Velké Británii pod jménem Vauxhall Astra.

 

Kadett E získal ocenění Auto roku 1984. Vyráběl se v letech 1984 až 1991 a prodalo se jej 3,8 milionu kusů. Součinitel aerodynamického odporu se snížil na nevídanou hodnotu cx=0,32, ve verzi GT/E dokonce na tehdy rekordních cx=0,30. Od roku 1985 se do nabídky vrátila tříprostorová karoserie sedan (notchback). Kombi se přidalo od roku 1987 a téhož roku se poprvé od roku 1936 přidala i verze Cabriolet, vyráběná ve spolupráci s karosárnou Bertone.

Sportovní verze GSi jako první uvedla v roce 1987 čtyřventilový rozvod, katalyzátor a přístroje LCD.

Od roku 1991 se zkoušel Kadett Impuls s elektrickým pohonem.

 

V roce 1991 přišla první Astra - v návaznosti na Kadetty šlo o Astru F. Jméno Astra bylo převzato od anglické sesterské značky Vauxhall. V letech 1991 až 1997 se tohoto vozu prodalo 4,13 milionu kusů, což je rekordem značky Opel. Kromě hatchbacků, kombi a Cabria se od roku 1992 nabízela opět i s karoserií sedan. Všechny vozy už se dodávaly s katalyzátory a poprvé v nižší střední třídě s informačním displejem MID (Multi Information Display), kombinujícím informace o jízdě, z počítače a rádia. Astra F měla výztuhy ve dveřích, od roku 1994 standardně dva airbagy ABS. V roce 1992 se poprvé v nabídce objevila klimatizace. Ta se od roku 1996 ve verzi Astra Cool poprvé v kompaktní třídě dodávala standardně.

Pokračoval výzkum elektrického pohonu ve verzích Astra Impuls II a III a od roku 1996 se kombi prodávalo i s pohonem na CNG.

V roce 1992 se v rámci pomoci ekonomickému rozvoji bývalé NDR rozeběhla výroba Astry rovněž ve východoněmeckém Eisenachu.

 

Astra G přišla v roce 1998 a do roku 2004 se jí vyrobilo 2,3 milionu usů. Produkce ale pokračuje v polských Gliwicích jako Astra Classic, takže dosáhla počtu 3,95 milionu.

Novinkou bylo zavedení deformační struktury držící pedály PRS (Pedal Relase System). Od roku 1999 se začala dodávat i vysocevýkonná verze OPC. Roku 2000 se představila úsporná varianta Eco4, první kompakt se spotřebou začínající číslicí 4, konkrétně to bylo 4,4 l/100 km. V roce 2002 se představil systém uzavírání jednoho ze sacích kanálů Twinport v kombinaci s recirkulací spalin.

Na stejném základě jako Astra G se v roce 1999 představil i kompaktní minivan Zafira.

 

Astra H se představila v roce 2004 a dosud se jí prodalo 2,5 milionu kusů. Třídveřový hatchback nahradilo znovu se navrátivší kupé. Poprvé se objevila i otevřená verze TwinTop se skládací pevnou střechou.

Astra H do nabídky jako první ve své třídě zařadila proměnlivou charakteristiku tlumení podvozku CDC (Continuos Damping Control) a adaptivní světlomety ADF (Adaptive Forward Lighting).

 

Na tradici devíti plus jedné generace nyní navazuje desátá, u níž písmeno I (které by se mohlo plést s jedničkou) nahrazuje Astra J.