name | autoweek.cz

První kilometry v první republice

První kilometry v první republice

05.02.2018 | | Auto archív

Škoda si připomíná 100 let od založení Československa. Se stoletým výročím novodobé české státnosti se v automobilce pojí řada silných příběhů a výrazných osobností.
Automobily značky Škoda a osobnosti s nimi spojené nerozlučně patří k historii našeho státu. Již v roce 1918, době vzniku Československa, byly nejrozšířenějšími automobily na našem území právě vozy z Mladé Boleslavi. Mladoboleslavská automobilka patřila k domácím průkopníkům pásové výroby, moderních forem propagace i prodeje. Automobily Škoda používal v období první republiky prezident Masaryk, spisovatel Čapek, písničkář Hašler i fotbalová reprezentace v čele s kapitánem Pláničkou.
 
​Škoda Auto si stoleté výročí vzniku Československa připomene řadou aktivit. Představí zejména milníky a výrazné osobnosti spojené s inspirativním obdobím první republiky (1918 -1938), tedy dobou, v níž zažívala silný rozvoj mladá demokracie, nově nabytá svoboda, ale také motorismus, tažený kupředu silným nástupem domácích výrobců. První československý prezident Tomáš Garrique Masaryk používal výhradně vozy českých značek, mezi nimi samozřejmě automobily Laurin & Klement a Škoda Hispano-Suiza.
 
Za první republiky, tedy od 28. října 1918 do 30. září 1938, mělo Československo rozlohu 140 446 km2 a k 1. lednu 1937 (podle úředních odhadů) 15 215 107 obyvatel, žijících v Čechách, na Moravě, ve Slezsku, na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. První oficiální soupis motorových vozidel z března 1922 prozrazuje, že z celkových 4928 osobních automobilů připadalo nejvíce (1164, tj. 23,6 %) na značku Laurin & Klement. Ta se již dříve vypracovala na největší podnik svého druhu v rámci rakousko-uherské monarchie a šancí v nově vzniklé Československé republice dokázala naplno využít.
 
Exportně orientovaná automobilka Laurin & Klement překonala počáteční potíže spojené s hospodářskou stagnací po první světové válce a rozpadem tradičních trhů spojením se silným strategickým partnerem a od roku 1925 nesou její výrobky jméno Škoda. V ČSR se počátkem 30. let stala průkopníkem efektivní pásové výroby (20 vozů za osmihodinovou směnu), racionální unifikace sortimentu i moderních obchodních metod.
 
Ze světové hospodářské krize automobilka vyšla s novou generací moderně řešených modelových řad Škoda Popular, Rapid, Favorit a Superb. V roce 1936 se vrátila na pozici vedoucí tuzemské značky a v posledním předválečném roce 1938 její tržní podíl činil 39,2 %, přičemž velmi dynamický růst vykazoval také export na evropské, asijské i zámořské trhy.
 
K úspěchu automobilce Škoda napomohla moderně vedená propagace. Dobové kampaně zdůrazňovaly mimo jiné sportovní a závodní úspěchy vozů Škoda včetně dálkových jízd. Populární cestovatelé po návratu absolvovali bezpočet veřejných přednášek, spojených s promítáním filmů i profesionálně kolorovaných diapozitivů. Velkoryse pojaté byly také výstavní stánky značky Škoda na předních autosalonech - od Prahy přes Paříž, Berlín či Brusel třeba po Johannesburg.
 
Automobily Laurin & Klement a Škoda se staly charakteristickým prostředkem prvorepublikové osobní a nákladní dopravy. Zákazníkům přinášely výhody v podobě vysoké kvality i spolehlivosti, ale také výhodného poměru cena/užitná hodnota. Není proto divu, že se tyto symboly úspěchu, moderní konstrukce a nadčasově elegantního designu staly oblíbenou volbou řady předních osobností první republiky.
 
Po deset let, počínaje květnem 1926, byl šestiválec Škoda Hispano-Suiza oficiálním vozem prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka. Připomeňme také sérii Škoda Popular vicemistrů světa ve fotbale v roce 1934 v čele s kapitánem Františkem Pláničkou. Praktický shodný vůz tehdy zvolil spisovatel Karel Čapek s manželkou, herečkou Olgou Scheinpflugovou. Kabriolet Rapid používal oblíbený písničkář Karel Hašler, zato světoznámý operní pěvec Pavel Ludikar se rozhodl pro model Superb a filmový režisér Jan Alfréd Holman byl majitelem luxusního kabrioletu Škoda 645.
 
Tématu motorismu první republiky se bude věnovat i atraktivní mimořádná výstava ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, která bude otevřena u příležitosti založení samostatného Československa. Výročí vzniku novodobé státnosti si automobilka připomene i řadou dalších aktivit.