name | autoweek.cz

Škoda 80 let na čele tuzemských statistik

Škoda 80 let na čele tuzemských statistik

16.12.2016 | Vladimír Rybecký | Auto archív

V prosinci 1936 se Škoda stala nejprodávanější automobilovou značkou na československém trhu a tuto vedoucí pozici si s vysokým náskokem udržuje kontinuálně dosud.
Již v éře značky Laurin & Klement (1895-1925) se mladoboleslavská automobilka vypracovala na největší podnik svého druhu v českých zemích a dokonce i v celé rakousko-uherské monarchii. Rozpad tradičních trhů po první světové válce spolu s politicko-ekonomickými překážkami v mezinárodním obchodě znamenal pouze dočasný ústup výrazně exportně orientované značky z pozice tuzemské automobilové jedničky. Návrat na výsluní v roce 1936 byl logickým vyústěním více než desetileté práce nových vlastníků z průmyslového gigantu Škoda a managementu v čele s ředitele Karlem Hrdličkou.
 
Značka Škoda se v Československu stala průkopníkem efektivní pásové výroby a racionální unifikace sortimentu, přinášející výhody zákazníkům v podobě vysoké kvality i spolehlivosti automobilů s férovým poměrem cena/výkon.
 
Ze světové hospodářské krize mladoboleslavská automobilka vyšla posílena s novou generací moderně řešených modelových řad Škoda Popular, Rapid, Favorit a Superb s nezávislým zavěšením všech kol, čtyř-až šestiválcovými motory a tuhým páteřovým rámem podvozku.
 
Podíl značky Škoda na československém trhu se stabilně zvyšoval z 13,8 % na vrcholu hospodářské krize (1933) přes 27,1 % v roce 1936, kdy se značka Škoda stala tuzemským lídrem, až po 39,2 % v posledním předválečném roce. Kromě úspěchů u zákazníků z tehdejšího Československa vykazoval dynamický růst také export i na nejnáročnější evropské trhy, stejně jako do zámoří.
 
Cesta na vrchol: růst prodejů automobilů značky Škoda, 1933-1938 [ks]
​Značka/rok ​1933 ​1934 ​1935 ​1936 ​1937 ​1938
​Škoda ​1233 ​1629 ​1892 ​3014 ​4452 ​5028
13,8 % trhu 16,8 % trhu 20,4 % trhu 27,1 % trhu 34,3 % trhu 39,2 % trhu
Praga ​2231 ​2251 ​1980 ​2017 ​2144 ​2566
​Tatra ​2113 ​2197 ​2326 ​2974 ​3240 ​2786
​Ostatní čs. ​2582 ​2779 ​2268 ​2055 ​1994 ​1331
​Import ​771 ​848 ​803 ​1066 ​1137 ​1122
​Trh ČSR ​8930 ​9704 ​9269 ​11 126 ​12 967 ​12 833
 
Ve složitém poválečném období se podařilo rychle obnovit produkci v Mladé Boleslavi, k níž se v průběhu následujících dvou let připojily závody Vrchlabí a Kvasiny. Produkci se dařilo zvyšovat i přes omezené státní investice do vývoje a výroby.
 
Bariéra 10 000 kusů ročně padla v roce 1955 díky náběhu výroby modelu Škoda 440 Spartak.  Významný krok vpřed znamenalo vybudování zcela nové, moderně vybavené továrny pro řadu Škoda 1000 MB (1964). Její úspěch doma i v zahraničí umožnil posunout objem výroby za hranici 100 000 vozů ročně (1967).
 
Na sklonku 80. let se díky moderně koncipovanému vozu Škoda Favorit s pohonem předních kol rozevřely nůžky mezi poptávkou domácích zákazníků a omezenými kapacitami výrobce AZNP (Škoda). Zásadní změnu přinesla privatizace automobilky do rukou největšího automobilového koncernu Evropy, společnosti Volkswagen. Kromě zásadní modernizace i rozšiřování výrobního sortimentu a nárůstu objemu produkce položila značka Škoda velký důraz také na oblast klientské péče.
 
V nabídce prodejních, servisních a finančních služeb učinila společnost Škoda Auto výrazný kvalitativní pokrok. Prodejní síť značky, čítající v současnosti 184 autorizovaných prodejních partnerů a 230 autorizovaných servisních míst, nedávno prošla plánovanou modernizací. Tradičně stabilní pozice značky Škoda na českém trhu patří k nejpřesvědčivějším důkazům správnosti nastoupené cesty.