velkolepá oslava století citroënu | Auto archív | autoweek.cz

Velkolepá oslava století Citroënu

Velkolepá oslava století Citroënu

26.07.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Při příležitosti oslav stého výročí jejího založení značky Citroënu zorganizovali její milovníci značky Setkání století - Rassemblement du Siècle. Iniciativa sběratelů vozidel značky získala podporu jejího vedení, takže se tato mamutí akce se stala vyvrcholením oslav.
Za místo konání byl vybrán departement Eure-et-Loir v regionu Centre-Val de Loire. Okolí majestátních zřícenin hradu La Ferté-Vidame u stejnojmenné obce svou nádherou láká davy turistů. Je to ale také významné místo v historii značky Citroën, protože právě zde byl testovací prostor, kde se vyvíjel a testoval legendární model 2CV.
 
Během tří prosluněných červencových dnů zaplnilo louky v okolí La Ferté-Vidame kolem 4900 historických vozidel, jejichž krásu přijelo obdivovat přes 60 000 lidí.
 
Setkání se stalo ideální příležitostí předvést unikátní vozidla Citroën, která mají svou jedinečnou historii. Přitom současně ukázalo, s jakou péči a láskou organizovaní i neorganizovaní příznivci této značky udržují a restaurují svá vozidla a s jakým nadšením sdílení toto dědictví.
 
V centru všeho dění byl oficiální stánek Citroënu, před nímž areálu vévodila už z dálky viditelná replika Eiffelovy věže, samozřejmě ozdobená nápisem Citroën, jako tomu bylo u té skutečné v letech 1925 až 1935.
 
K vidění zde bylo skutečně vše - od prvního Typu A, včetně vozů vyrobených v roce 1919, což bylo první sériově vyráběné vozidlo v Evropě. Působivá množství zastupovala všechny slavné modely - stovky Traction Avant kam až oko dohlédne v nejrozmanitějších podobách, modely 7, 11 i 15 s karoseriemi sedan, kupé, kabriolet a k tomu i mnoho užitkových a speciálních variant dokonce včetně hot rodu. Stejně tak se za nimi nachází i nepředstavitelné množství poněkud chaoticky zaparkovaných „kachen“ 2CV, doplněných vozy Mehari, mezi nimiž samozřejmě nechybí ani postava četníka ze St. Tropez, a dnes už vzácné vozy Dyane,
 
Citroën DS má samozřejmě nárok na speciálně vyhrazenou oblast na ploše velikosti fotbalového hřiště, rozdělenou podle ročníků výroby . Mezi pečlivě vyrovnanými sedany a kombi DS nebo ID nacházíme také vzácná dvoudveřová kupé a kabriolety, vyrobená Henrim Chapronem, dokonce i kabriolet se čtyřmi dveřmi. To vše završují různé speciality včetně soutěžních vozů a mnoha přestaveb. Paleta barev je nepřeberná.
 
Prestižní dvoudveřová čtyřmístná kupé SM, poháněná motorem V6 Maserati, můžete brát jako unikát, který dodnes nic neztratil na své eleganci. Zde jich jsou před zříceninami hradu zaparkovány desítky včetně několika kabrioletů, čtyřdveřových verzí a dokonce i jediného vyrobeného vozu s motorem Maserati V8, nemluvě o několika soutěžních variantách.
 
Nástupce „déesky“ reprezentovaly modely CX jako sedan, kombi, ale i pick-up či sanitky včetně třínápravových specialit od firmy Tissier, aerodynamický XM včetně unikátní verze XM Multimedia s počítačem zaplňujícím část zavazadlového prostoru i poslední exkluzivní sedany C6. Vedle nich se skoro krčí jen desítky vozů GS a BX ale i modely Xantia nebo Saxo. K tomu připočtěme nákladní vozy, spoustu autobusů, třínápravové přestavby na sanity nebo přepravníky. Své nejvýznamnější exponáty, včetně tří originálních prototypů 2CV a prezidentských limuzín z různých období, přivezlo i firemní muzeum.
 
Až k nejnovějšímu modelu letošních konceptů Ami One a 19_19, o nichž nám generální ředitelka Citroënu Linda Jacksonová řekla, že jsou skutečnými předobrazy toho, co nám značka nabídne v příštím desetiletí.
 
Ty tři skvělé dny se daly užívat s rodinou nebo přáteli, hledáním nejatraktivnějších vozů v gigantických expozicích, rozmluvami s jejich majiteli nebo nejrůznějšími aktivitami spojenými s automobily, nákupem jídla z foodtrucků, jízdou na simulátorech, pobavit se při čtyřech elektro-popových koncertech, soutěžích v sestavování a demontáži různých komponent na čas nebo ohňostroji. Zábavu zde našli i ti nejmenší.
 
Pořídit jste si zde mohli nejrůznější předměty a suvenýry spojené se značkou a jejím stým výročí, ale dokonce i historická vozidla v různém stavu rekonstrukce. V aukci bylo nabízeno 72 vozů včetně mnoha unikátů a dokonce i prototyp M35 s Wankelovým motorem nebo koncept Tubik.
 
Takže - na shledanou za sto let? Kdepak. S historickými vozy Citroën se můžeme brzy setkat i v Praze. Oslavy 100 let od založení značky v České republice vyvrcholí Setkáním 100 let značky Citroën v sobotu 7. září na Letišti Letňany. Program bude začínat v 10:00 hodin, konec akce je plánován na 18:00 hodin.
 
 
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu
  • Velkolepá oslava století Citroënu