nabíjecí stanice společnosti del | Autoservis | autoweek.cz

Nabíjecí stanice společnosti DEL

Nabíjecí stanice společnosti DEL

16.08.2018 | | Trendy

Česká inženýrská společnost DEL ze Žďáru nad Sázavou vyvinula unikátní nabíjecí stanici pro elektromobily. Infrastrukturu dobíjecích stanic chce budovat celosvětově.
Vysokokapacitní rychlonabíjecí stanice na principu stejnosměrného proudu dokáže dobít akumulátory na více než 95 % jejich kapacity, na rozdíl od ostatních zařízení na trhu, která ve většině případů přestávají dobíjet baterie po dosažení 80 % kapacity. Koncept nabíjecí stanice společnosti DEL využívá zkušenosti firmy z realizací v chemickém průmyslu.  Elektromobilům umožní dobít až 80 % kapacity baterie během 20 minut. Plně nabít baterii dokáží do dalších 30 minut. Na průběh dobíjení má však vliv například počáteční stav baterií vozu či jejich kapacita.
 
Společnost DEL plánuje své nabíjecí stanice uvést je nejen na český, ale i globální trh. Vysokokapacitní nabíječka by se v reálném provozu měla objevit ještě v letošním roce ve Žďáru nad Sázavou. Nabíječky DEL podobné klasickým stojanům by měly nalézt uplatnění nejen u čerpacích stanic, ale i v obchodních centrech, hotelových garážích či dalších místech vyhrazených pro parkování.
 
Ještě předtím, než vysokokapacitní nabíjecí stanice vstoupí na trh, musí podstoupit sérii zákonem předepsaných testů pro získání potřebné certifikace. Tu by nová technologie podle Jiřího Kabelky měla získat zhruba v polovině letošního roku, od kdy bude zároveň možné spustit výrobu. DEL plánuje zprvu vyrábět desítky stanic ročně a provádět vzdálenou údržbu. K dobíjecím stanicím bude DEL poskytovat i kompletní servis včetně technologického řešení údržby na dálku. „Prozatím plánujeme vyrábět 10 kusů nabíječek měsíčně, i tak bychom ale měli být jediným českým výrobcem se všemi certifikacemi,“ uvádí ředitel společnosti DEL Jiří Kabelka.
 
Nutností pro zrychlení rozvoje elektromobility v Česku je účast státu, a to nejen formou investičních pobídek pro firmy či slev na dani pro spotřebitele, ale především přípravou infrastruktury. „Už nyní by plány pro výstavbu nových silnic a dálnic měly počítat s větším podílem elektromobilů, který bude nadále růst, a tím pádem i s nutnou přítomností dobíjecích stanic,“ dodává Jiří Kabelka.