name | autoweek.cz

Bílá barva aut celosvětově nejoblíbenější

Bílá barva aut celosvětově nejoblíbenější

20.03.2018 | | Autoservis

Bílá barva nového automobilu byla v loňském roce již posedmé celosvětovou jedničkou. Neutrální odstíny barev si získaly přízeň více než tří čtvrtin kupujících nových aut, naopak výrazné barvy netáhnou.
„Celosvětovému žebříčku oblíbenosti barev nových automobilů loni již sedmý rok za sebou jednoznačně se 39 % dominovala bílá. S velkým odstupem následovaly černá (16 %), šedá a stříbrná (shodně po 11 %), modrá (7 %), červená (6 %), hnědá či béžová (5 %), žlutá (3 %), zelená (1 %). O zbývající 1 % podílu se podělily ostatní barevné odstíny,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
 
Bílá kralovala ve všech částech světa. Suverénní jedničkou byla v Číně, kde se pro ni rozhodlo 62 % majitelů nových automobilů. Zhruba polovina nových vozů vyjela v bílé barvě v dalších asijských státech (52 %) i na africkém kontinentu (49 %). Naopak nejméně příznivců si získala v Severní Americe (27 %) a Evropě (25 %).
 
Zatímco podíl bílé se meziročně nezměnil, pozice černé se o 2 % zhoršila. Přesto si i nadále udržela druhou pozici, nicméně ne ve všech částech světa. Jen 8. příčku zaujala v Indii, 4. v Jižní Americe, 3. v Africe, Jižní Koreji a v Rusku. Nejvíce populární byla v Japonsku (22 %), Evropě (21 %) a v Severní Americe (20 %).
 
Shodně po 11 % majitelů nových aut se loni rozhodlo pro šedivou či stříbrnou barvu, stejně jako v roce 2016. Stříbrná barva byla druhá z hlediska oblíbenosti v Indii (30 %), v Jižní Americe (22 %), Rusku (20 %) a Africe (13 %). Až na čtvrtém místě se umístila v Evropě, Severní Americe, Jižní Koreji a Číně. V Číně byl podíl stříbrné u nových automobilů nejnižší na světě, a to 6 %. Šedá barva byla hitem v Jižní Koreji, kde z hlediska největší oblíbenosti zaujala druhou pozici. Celých 21 % nových vozidel bylo oděno do šedivého hávu, což bylo nejvíc na světě. Na evropském kontinentu to bylo o 1 % méně, ovšem šedá byla až na třetí pozici. Naopak v nemilosti byla v Číně (8. pozice a jen 2% podíl) a v Japonsku (7. místo a 4 %).
 
S výrazným odstupem v žebříčku oblíbenosti následují barvy červená, modrá a hnědá resp. béžová. Zde se podíl na oblíbenosti meziročně pozměnil. Zatímco v roce 2016 si uvedené barvy získaly přízeň nových majitelů aut shodně po 6 %, loni si o 1 % polepšila modrá, pozice červené se nezměnila a naopak hnědá či béžová si o 1 % pohoršily.
 
Modrá byla hitem v Japonsku, s 8% podílem zaujala čtvrtou pozici. V Evropě a Severní Americe jí patřila jen pátá příčka, ovšem byla volbou celé jedné desetiny kupujících nových vozidel. Naopak se jí nedařilo v Jižní Americe, Číně a dalších asijských státech, kde modrá zaujala shodně až sedmou pozici. Jen 0,5 % nových vozů vyjelo v modré v Číně a Jižní Americe.
 
Červené se dařilo v Indii, kde obsadila čtvrtou příčku v oblíbenosti barev, a pátá pozice jí patřila v Japonsku a v Jižní Americe. Rudá naprosto propadla v Rusku, kde se umístila až na osmé pozici a zaujala jen 3 % kupujících. Hnědá či béžová jednoznačně kralovaly v Číně, loni jim symbolicky patřila bronzová pozice. V Asii obecně se pak tyto barvy podělily o čtvrtou příčku. Čtvrtá příčka těmto barvám patřila i v Rusku. V ostatních částech světa už to bylo výrazně horší a například v Jižní Americe těmto barvám s jednoprocentním podílem na nových vozech patřila až osmá pozice.      
 
Pro žlutou respektive zlatou barvu se globálně rozhodla stejně jako o rok dříve 3 % kupců. Nejraději ji měli v Číně, kde obsadila s 5 % podílu pátou pozici. V ostatních regionech světa patřila k barvám nejméně preferovaným. Oproti roku 2016 se nezměnila pozice zelené barvy. S výjimkou Ruska, kde se pro ni rozhodla 3 % kupujících, v ostatních částech světa se jednalo o maximálně 1 %.
 
V Evropě luxusní auta hlavně černá, sportovní bílá
V Evropě byla, stejně jako v ostatních částech světa, nejpopulárnější bílá barva. Nicméně ti, kteří kupovali dražší a luxusní vozidla, sáhli v prvé řadě po černé, druhou volbou byla šedá a bílá obsadila až třetí pozici. Sportovní automobily na našem kontinentu vyjížděly hlavně v barvě bílé, následovaly šedá, černá, modrá a až jako pátá červená. Naprostým propadákem byla u všech kategorií zelená.
 
Češi měli nejraději bílou a šedou, jsou však velké rozdíly mezi značkami
V roce 2017 nejčastěji vyjel nový osobní automobil z prodejny v bílé barvě (29,5 %). Druhá příčka patřila šedé (22,8 %) a třetí modré (13,8 %). V těsném závěsu následovaly černá (11,6 %) a červená (10,5 %). Hnědá si získala 6,3 % kupujících, zelenožlutá 2,8 %, zelená 1,7 %.
 
Další barvy byly na nových automobilech spíše raritou - oranžová se vyskytla na 0,7 % a fialová na 0,2 % nových vozidel, ostatní jsou již jen marginální. Oproti evropskému průměru jsou u nás oblíbenější barvy červená, modrá a zelená, naopak citelně méně se prodává aut černých a stříbrných.
 
Výrazně největší podíl bílých poprvé zaregistrovaných vozidel uvádějí statistiky u značek Škoda, Dacia, Hyundai, Kia, Renault či Seat. „Uvedené značky si ve velkém pořizují podnikající subjekty. Bílá barva je ideálním podkladem pro následné provádění polepů firemními nápisy, navíc se dá zpravidla pořídit bez příplatku,“ konstatuje Roman Budský.
 
Černá tradičně bývá symbolem luxusu. Nepřekvapí proto, že měla výrazný podíl u nových vozů Audi, BMW, Jeep, Porsche a Mercedes-Benz. Šedou jako jedničku zvolili noví majitelé značky Ford. Zelená byla nejoblíbenější u těch, kdo si pořídili novou Ladu, a červenou tradičně nejčastěji volili alfisté a majitelé nových Ferrari. Nejoblíbenější byla také u nově registrovaných vozů Mazda či Honda.
 
Zajímavě může vyznít srovnání popularity barev u nově registrovaných vozidel s rokem 2011, kdy jedničkou byla s 19,4 % šedá barva, druhé patřilo bílé se 17 %, třetí příčka patřila červené (15,6 %), následovala modrá (12,9 %) a v těsném sledu černá (12,1 %). Před šesti lety bylo více než dvojnásobně více aut zelených (3,9 %).