nové trendy na trhu s ojetými auty | Autoservis | autoweek.cz

Nové trendy na trhu s ojetými auty

Nové trendy na trhu s ojetými auty

08.10.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Petr Vaněček, provozní ředitel mezinárodní sítě autocenter AAA Auto, provozované skupinou Aures Holdings, vyzdvihuje hlavní trendy, které v poslední době ovlivňují trh s ojetými automobily.
Zájem o zánovní vozy
V posledních týdnech se daří zejména segmentu zánovních vozů nabízených v síti Mototechna. Přecházejí sem zákazníci dosud kupující nová auta, ale nyní hledající cesty k úsporám při zachování vysoké kvality. Přesun kupujících nových vozů mezi zájemce o zánovní ojetiny je skutečně významný a stále rostoucí.
 
Staronoví řidiči ve vyšším věku
Na trhu s ojetými vozy se v posledních měsících objevuje nový, velmi překvapivý fenomén. Rapidně se zvětšuje skupina starších řidičů, kteří si na stará kolena pořizují svůj první automobil nebo si kupují auto po dlouhé, často desítky let trvající řidičské pauze. Podíl kupujících ve věku nad 60 let se v krátké době zvýšil z 10 na 20 %. K nákupu je vede zejména současná situace týkající se pandemie koronaviru a s tím spojených rizik. Děje se tak především ve větších městech, kde je vysoká koncentrace lidí.
 
Tito lidé často žili i několik desítek let bez auta, protože jim stačila veřejná doprava. To se ale nyní mění a zejména starší lidé si více uvědomují vyšší zdravotní rizika spojená s hromadnou dopravou v kontaktu s neznámými lidmi. Vůz se pro ně do značné míry stává takovou velkokapacitní mobilní rouškou, ve které se ovšem mnohem lépe dýchá.
 
Tito zákazníci mají úplně jiná kritéria výběru aut než ostatní kupující. Starší řidiči se obecně orientují spíše na takové vozy, které mají minimum výbavy a co možná nejjednodušší ovládání. Současné technologie a velké displeje spíše odmítají. Většinou si vystačí pouze s klimatizací, posilovačem řízení a rádiem. Většina starších řidičů preferuje menší hatchbacky se zážehovým motorem, které při většinově krátkých jízdách netrpí tolik jako turbodiesely, jsou zpravidla spolehlivější a vyšší spotřebu vyváží nižšími servisními náklady.
 
Zájem o větší vozy pro dovolené v tuzemsku
Letošní léto se historicky nejvíce lidí vydalo na dovolené v rámci své vlastní země nebo do nejbližšího zahraničí. Proto také stoupl zájem o vozy kombi a SUV, které mají pro tento typ dovolené ideální parametry. Poptávka po některých modelech se až zdvojnásobila.
 
Největším „skokanem“ léta byl v České republice Volkswagen Tiguan, výrazně vzrostl i zájem o Škodu Karoq nebo Kiu Ceed. Na Slovensku se ztrojnásobil zájem o Tiguan a o více než dvojnásobek vzrostla poptávka i po dalších SUV jako Honda CRV nebo Ford Kuga. V Polsku se trojnásobně zvýšil zájem o Škoda Superb a dvojnásobně pak o Opel Insignia nebo Škoda Octavia.
 
Více lidí dojíždí vozem do práce místo veřejné dopravy
Podle odhadů Aures Holdingu, které potvrzují i odborníci, se zvyšuje podíl lidí, kteří dojíždějí do zaměstnání automobilem. V České republice dosahuje tento podíl už 60 %, zatímco do pandemie se pohyboval kolem 40 %. Hlavní roli opět hrají obavy z nákazy koronavirem. Projevuje se to i patrným růstem intenzity dopravy. Přesun těchto lidí do automobilů vyvolává růst poptávky po ojetých vozech.