souhrn informací o trhu ojetých vozidel | Autoservis | autoweek.cz

Souhrn informací o trhu ojetých vozidel

Souhrn informací o trhu ojetých vozidel

01.05.2020 | | Aktuality

Statistický souhrn trhu prodávaných ojetých vozidel za první čtvrtletí letošního roku Cebia Summary 1/2020. Trh prodávaných ojetých automobilů výrazně ovlivnila opatření spojená s koronavirem. Během března poklesl počet dovezených ojetých osobních aut meziročně téměř o 33 %.

Společnost Cebia analyzovala trh ojetých vozidel za první čtvrtletí 2020. Jednotlivé sledované parametry byly vyhodnoceny na vzorcích prodávaných ojetých vozidel a byly doplněny z dat Svazu dovozců automobilů (SDA), importérů vozidel, informací zveřejněných autobazary, z interních dat a zkušeností společnosti Cebia a z dalších zdrojů.
 
Vývoj počtu dovážených ojetin
Dovoz ojetých osobních automobilů byl v prvním čtvrtletí silně ovlivněn koronavirovými opatřeními. V březnu došlo k meziročnímu propadu počtu dovezených ojetých osobních aut o 33 %, což bylo o 5000 vozidel méně než loni. Celkově v prvním čtvrtletí dovoz osobních ojetin meziročně poklesl o 11,72 % na 37 045 vozidel. To ovlivnilo průměrné stáří i vybavenost prodávaných aut. Podíl vozidel starších 10 let zůstal stabilní 51 %.
 
Pokles počtu dovezených ojetých aut ze zahraničí se odrazil na podílu obchodovaných aut s tuzemským původem - ten se meziročně zvýšil o 3 % na 53 %. Naopak mírně ubylo aut dovezených z Německa, Itálie, Rakouska, Francie či Belgie. Podle analýzy, kterou Cebia zpracovala na více než 47 000 náhodně vybraných inzerovaných dovezených ojetých aut v únoru letošního roku, pochází každé páté dovezené auto z jiné země, než tvrdí prodejce. Nejčastěji se jedná o země jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy, 5 % aut s nesprávně uvedeným původem pochází dokonce z jižní Afriky, Ománu, jižní Ameriky či ze zemí Perského zálivu. Kupujícím prodávající nejčastěji tvrdí, že auto bylo dovezeno z Německa nebo že se jedná o ojetý vůz s tuzemským původem.
 
Mladší a tedy i dražší
V letošním roce bylo prodáváno téměř 57 % vozidel po prvním majiteli, což představuje meziroční nárůst o 3,5 %. Důvodem může být opět nižší počet dovezených ojetin ze zahraničí.
 
Vzhledem k tomu, že se tuzemské ojetiny prodávají v průměru o čtyři roky mladší než dovezené (7 let proti 11 rokům), na trhu se vyskytovalo více aut v lepší výbavě. Vybavenost se zvyšuje každým rokem spolu s tím, jak se na trh ojetých vozidel dostávají novější vozy. Je však nutné dodat, že někteří prodejci uvádějí vyšší vybavenost, než kterou auto skutečně má, aby jej učinili atraktivnějším a rychleji jej prodali.
 
Vzrostla také průměrná prodejní cena, oproti situaci na konci loňského roku o 5600 Kč na 229 500 Kč, což ovšem meziročně znamená zvýšení průměrné ceny jen o 600 Kč. Uvedená cena nezahrnuje slevy, ke kterým byli prodejci ochotni přistoupit ve druhé polovině března, kdy kvůli koronavirovým opatřením mohli prodávat auta jen přes internet. O tom, že se auta poslední dva březnové týdny téměř přestala prodávat, svědčí i nárůst průměrné doby prodeje oproti konci loňského roku o 12 dní.
 
Rizikové faktory
Zatímco průměrná cena se v prvním letošním čtvrtletí mírně zvýšila, průměrný počet najetých kilometrů se od konce loňského roku naopak snížil o 3000 km na 154 000 km. Tuzemské ojetiny se prodávají mladší a tudíž i vykazují menší kilometrový nájezd. Skutečný průměrný stav ujetých kilometrů prodávaných vozidel však bude vyšší, neboť třetina aut vykazuje manipulaci s tachometrem. Lze očekávat, že podíl aut se stočeným tachometrem se v následujících měsících kvůli propadu tržeb a zisku prodejců zvýší a mohl by se postupně opět přiblížit až ke 40 %.
 
Podíl osobních ojetých aut, u nichž je v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních třech měsících letošního roku 99,52 %. Jejich reálný podíl však bude vzhledem k počtu pojistných případů výrazně vyšší. V případě pětiletých aut je podle statistik poškozeno 25 % z nich. Může se jednat o výměnu nárazníku, ale také o větší havárii. V případě desetiletých aut je po havárii 60 %. Někteří prodejci nepovažují např. nabouraný nárazník či blatník za havárii, ale za poškození a klienty o něm neinformují. Zatajování havárií patří mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetin.
 
Co se týče pohonných hmot, stále u prodávaných ojetých aut převládá nafta s 54 %. Podle statistických údajů z posledních měsíců je zřejmé, že se situace již stabilizovala a zájem o tyto vozy už neklesá. Podíl ojetin na benzin činil 43 %. Nejprodávanějšími ojetými modely vozů byly letos opět Škoda Octavia a Fabia. Na třetí pozici se tradičně umístil Volkswagen Passat. Meziročně došlo ke zvýšení podílu vozů značek Škoda a Volkswagen.
 
Šance na koupi za dobrou cenu
Průměrná doba prodeje ojetiny se proti konci loňského roku zvýšila o 12 dní na 97 dní. Důvodem byl přesun prodeje v druhé polovině března výhradně do online prostředí. Průměrná doba prodeje ojetiny s Cebia Reportem činila 82 dní. V letošním roce prodávalo 19,5 % vozidel bez platné STK, což je meziročně prakticky beze změny.
 
„V současné době je ještě možné koupit si ojeté auto za dobrou cenu. Očekává se ale, že se během následujících týdnů zájem opět zvýší a prodejci již nebudou tak ochotni vyjednávat o slevě. Navíc se sníží i množství prodávaných ojetých aut a kupující tak budou mít méně z čeho vybírat,“ říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.
 
To, že jsou prodejci ojetými auty nyní dobře zásobeni, potvrzuje i Pavel Kašpar za největší certifikovaný program Škoda Plus: „Propad v dovozu aut během koronavirové pandemie přinesl pokles v nabídce ojetin na českém trhu. Program Škoda Plus, nabízející zánovní a prověřená ojetá auta, však disponuje nejširší nabídkou od svého spuštění, dosahující bezmála 10 000 vozů s prověřeným původem a po prohlídce v autorizovaném servise.“
 
Během prvního čtvrtletí vzrostl ve Škoda Plus zájem o vozy ve stáří do 18 měsíců od registrace. Právě těch byl ještě před rokem na trhu dostatek, ale od poloviny loňského roku jich ubylo, přičemž zájem o ně přetrvává. Na prodej vozů přes internet byl největší certifikovaný program připraven. Již na začátku února dokonce začal i s výkupem vozů přes internetový formulář.
 
  • Souhrn informací o trhu ojetých vozidel
  • Souhrn informací o trhu ojetých vozidel
  • Souhrn informací o trhu ojetých vozidel
  • Souhrn informací o trhu ojetých vozidel
  • Souhrn informací o trhu ojetých vozidel