name | autoweek.cz

Teplo může zpomalit elektromobily

Teplo může zpomalit elektromobily

12.08.2020 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Je dobře známo, že dojezd elektronických vozidel se snižuje za velmi nízké teploty. Jak ale akumulátory reagují na současné extrémní teplo? Tím, jak se ve velkém horku mění kapacita a životnost akumulátorů elektricky poháněných vozidel se zabývala německá odborná organizace KÜS.
Ve spalujícím žáru je nám horko nejen v autě. V případě elektricky poháněných automobilů vyvstává také otázka: jak snášejí vysokou teplotu trakční akumulátory? Odborná organizace KÜS k tomu připravila několik informací.
 
Lithio-ionové akumulátory, obvykle používané v elektricky poháněných autech, fungují dobře v rozmezí teplot 15 až 35 °C. Při nižší teplotě se zvyšuje elektrický odpor v akumulátoru, což znamená, že jeho výkon klesá. To v zimě vede ke snížení dojezdu vozu.
 
Na druhé straně teplota nad 35 °C má negativní vliv na životnost akumulátoru, a tím i na dojezd vozidla. Další nevýhodou vyšší teploty je, že je nižší nabíjecí výkon, což prodlužuje dobu nabíjení.
 
Z hlediska bezpečnosti je považována za kritickou pouze teplota akumulátoru nad 120 °C. Ta může vést ke zkratování a chemickým reakcím, varuje KÜS. Monitor teploty, zabudovaný výrobcem, zajišťuje, že se akumulátor včas vypne. Některé modely mají vestavěné systémy řízení teploty. Tím je zajištěno, že teplota akumulátoru zůstává v optimálním rozmezí.
 
Se správnou péčí však podle odborníků KÜS můžete ovlivnit životnost akumulátoru vašeho vozidla. Doporučují využívat úroveň nabití jen mezi 40 a 80 % kapacity. Nabíjení a vybíjení v této oblasti klade na články akumulátoru menší nároky, což má pozitivní vliv na jejich životnost. Úroveň nabití v tomto rozsahu se doporučuje zejména pokud se s vozidlem jezdí jen na krátké vzdálenosti. Ani při delších cestách by ale akumulátor neměl být plně nabíjen. Mělo by být maximálně na 90 %, protože plně nabitý akumulátor stárne rychleji, tzn. rychleji ztrácí svou maximální kapacitu.
 
Pokud se vozidlo delší dobu neprovozuje, doporučuje KÜS nabít akumulátor přibližně na 50 %. V zásadě byste se měli vyhnout vybití akumulátoru pod 15 %, protože to urychluje jeho stárnutí. A až bude za pár měsíců opět chladněji, bude nejlepší nabíjet akumulátor vždy ihned po jízdě dokud je ještě zahřátý.