name | autoweek.cz

Trh ojetin se ČR kvůli koronaviru zmenšil o 100 000 vozů

Trh ojetin se ČR kvůli koronaviru zmenšil o 100 000 vozů

02.12.2020 | Vladimír Rybecký | Autoservis

I po druhé vlně pandemie AAA Auto udrží pátý nejlepší prodejní výsledek v historii.
„Jsme rádi, že k uvolnění restrikcí došlo a třídenní předstih, se kterým jsme se o něm dozvěděli, nám umožní se na příchod zákazníků za přísných hygienických podmínek dobře připravit. Věřím, že do konce roku díky možnosti prodávat nejen on-line, ale i v kamenných provozovnách alespoň trochu vylepšíme letošní prodejní výsledek. Ráda bych na tomto místě poděkovala všem našim zaměstnancům po celé České republice, kteří nyní na otevření všech 22 autocenter pracují. Teď je kromě běžné práce bude čekat náročné období dohlížení na protipandemická opatření a já věřím, že to zvládnou. Prodej automobilů není masový maloobchod s davovou návštěvností, ale spíše individuální business „jeden na jednoho“, kde se lidé neshlukují. Ráda bych tedy potenciálním zákazníkům vzkázala, že nákup vozu v autocentru AAA Auto je zcela bezpečný, dodržují se zde vládou nařízená protipandemická opatření a jsme dobře zásobeni desinfekcí i ochrannými prostředky,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva Aures Holdings, provozovatele mezinárodní sítě AAA Auto.
 
Skupina Aures Holdings letos i přes dvě vlny pandemie koronaviru prodá ve své síti AAA Auto až 70 000 vozů, což bude pátý nejlepší výsledek v osmadvacetileté historii společnosti. Podle analýz společnosti se trh ojetin v České republice v důsledku pandemie zmenšil o 100 000 vozů. V důsledku nedostatku aut na trhu se ceny zvýšily o 10 % a pokračující růst skupina očekává i v následujícím roce. Druhá vlna pandemie koronaviru potvrdila rozvoj on-line prodeje ojetin, který nyní bude jedním z hlavních směrů rozvoje skupiny.
 
„Bohužel nastala situace, které se celý sektor automotive na podzim obával. Naše pobočky byly kvůli pandemii koronaviru již po druhé v letošním roce na řadu týdnů uzavřeny pro zákazníky. Naštěstí se nám tentokrát dařilo prodávat on-line o polovinu vyšší objem vozů než na jaře, ale stále jsme se nedostali přes polovinu běžných prodejů. Náš celoroční objem prodaných aut ve skupině bude až 70 000. On-line prodeje se na tom budou podílet možná až deseti procenty, zatímco v běžném roce to dříve bývalo jen pár promile. Ráda bych zopakovala, že jsme samozřejmě vděčni za ekonomickou pomoc, kterou poskytují jednotlivé vlády v zemích, kde působíme - díky této pomoci jsme mohli zachovat mnoho pracovních míst, která bychom jinak museli zrušit a také můžeme začít opět postupně expandovat,“ konstatuje Karolína Topolová.
 
Díky rychlému přechodu na on-line prodej a velký zájem o ojeté vozy v době, kdy byly pobočky otevřené, dosud za 11 měsíců skupina v síti AAA Auto prodala 66 000 vozů, z toho v České republice 37 700, v Polsku 12 600, na Slovensku 13 100 a v Maďarsku 2600. Pokud se pandemie koronaviru nezhorší a pobočky budou v prosinci převážně otevřené, očekává skupina celkový letošní prodej až na hranici 70 000 aut. „To by byl stále ještě pátý nejlepší výsledek v dosavadní osmadvacetileté historii společnosti,“ poznamenala Karolína Topolová.
 
I přesto, že jsou pro letošek zatím k dispozici data pouze za 11 měsíců, je možno říci, že se na trhu ojetin projevil rapidní úbytek vozů. „Například v České republice bude na trhu do konce roku chybět téměř 100 000 vozů, v Polsku téměř 230 000 aut a na Slovensku téměř 60 000. Pro ilustraci - v ČR bylo do loňského roku běžně nabízeno okolo 900 000 aut, v Polsku okolo 2,5 milionu a na Slovensku cca 430 000 aut. Náš odhad letošního počtu nabízených aut v Česku se pohybuje okolo 800 000 aut, což je minimálně o 100 000 vozů méně než loni,“ uvedl provozní ředitel sítě AAA Auto Petr Vaněček.
 
I v letošním roce klesala střední hodnota stáří nabízených ojetin. V ČR je tento trend patrný od roku 2017, kdy byla tato hodnota nejčastěji 10 let, a postupně se dostala až na letošních 9,5 roku. V České republice se ojetiny nejčastěji nabízí se 147 000 km, což je mírné snížení.
 
„Za povšimnutí nepochybně stojí vývoj nejčastějších cen, za které jsou ojeté vozy nabízeny. V Česku se ceny od roku 2016 neustále zvyšují. Dá se říci, že v posledních letech rostou o 10 000 korun ročně (2017 - 119 500 Kč, 2018 - 129 000 Kč, 2019 - 139 000 Kč, 2020 - 149 000 Kč). Tento cenový růst je způsoben řadou faktorů, a to zejména v sektoru nových vozů. Malé SUV typu Škoda Karoq stálo před pár lety 400 000 korun, dnes se nedostane pod 600 000. Mezi důvody, stojící za zvyšováním cen, patří výpadky v dodávkách dílů i vozů, uzavřené prodejny, tlak na elektrifikaci, pokuty automobilkám za emise, růst cen pronájmů vozů i zdražování leasingů. Mobilita v poslední době celkově výrazně zdražila. V době zhoršující se ekonomické situace, rostoucích cen a zároveň nedostatku nových aut stoupá význam sektoru ojetých vozů,“ doplnil Petr Vaněček.
 
Stále roste prodej aut s elektrickým a hybridním pohonem. I když se stále jedná o relativně okrajovou záležitost trhů, kontinuálně roste množství nabízených elektromobilů a hybridů. Například ještě v roce 2016 bylo v České republice nabízeno pouze 884 hybridních a 484 plně elektrických aut, v letošním roce to je 4084 hybridů a 1712 plně elektricky poháněných modelů. V České republice již několik let naopak klesá zájem o vozy upravené na LPG (2016 - 19 807, 2020 - 12 769).