umělé navyšování ceny viditelných karosářských dílů | Autoservis | autoweek.cz

Umělé navyšování ceny viditelných karosářských dílů

Umělé navyšování ceny viditelných karosářských dílů

12.06.2018 | | Autoservis

SISA - Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky - informuje o novém skandálu, který se týká automobilek Renault a PSA ve Francii a přináší stanovisko ECAR k tomuto problému.
Minulý pátek (1. června) francouzský nezávislý investigativní on-line magazín Mediapart odhalil tisku významný skandál týkající se společností Renault, PSA a Accenture.
 
Z dokumentů získaných EIC (European Investigative Collaboration) a mediální skupinou Mediapart vyplývá, že automobilky PSA a Renault skrytě uměle navyšovaly ceny určitých náhradních dílů za použití velmi sofistikovaného programu Partneo, poskytovaného společností Accenture. S jeho využitím se nenápadně zvyšovala cena povinně používaných (tzv. captive) náhradních dílů v průměru o 15 %. Je známo, že výrobci ve Francii (na rozdíl od většiny ostatních členských států EU) vydělávají na monopolní výrobě těchto povinně používaných dílů, což jsou v podstatě viditelné díly karoserie. Tato operace by každé z dvojice francouzských automobilek vynesla více než 100 milionů eur dodatečného zisku za rok. Automobilky Renault a PSA tak za posledních deset let nelegálně vydělaly odhadem celkem 1,5 miliardy eur.
 
Jde o malou příležitostnou neformální dohodu mezi přáteli nebo promyšlené cílené chování za účelem dosažení obrovského zisku na trhu náhradních dílů na úkor zákazníků?
 
Z pohledu ECAR je tento nejnovější skandál pouze další z mnoha pokusů automobilek neustále navyšovat příjmy na úkor a ke škodě zákazníků. Tento skandál usnadnila francouzská legislativa týkající se designu, která automobilkám zaručuje monopolní postavení na rozsáhlém trhu s viditelnými náhradními díly. Zákazníci tak nemají jinou možnost, než akceptovat toto nehorázné navyšování cen. V členských státech EU, které mají ve své legislativě o designu opravárenskou doložku (například Belgie, Španělsko, Itálie, Velká Británie, Holandsko a další), si zákazníci mohou vybrat v konkurenčním prostředí dodavatelů dílů a servisních služeb, ve kterém soutěží jak sítě automobilek, tak nezávislý poprodejní trh, takže ceny se férovou konkurencí udržují na nižší úrovni.
 
ECAR se již 23 let snaží přesvědčit Evropskou komisi (úspěšně), Evropský parlament (úspěšně) i členské státy (úspěšně zatím v 11 státech), že opravárenská doložka a princip svobody výběru servisu jsou právně, ekonomicky a tržně výhodné.
 
Současné důsledky absence skutečného vnitřního trhu v rámci EU mají závažné následky pro tisíce nezávislých poprodejních servisů malé a střední velikosti (SME), které jsou srdcem naší ekonomické základny. A skandál z minulého týdne jen znovu prokázal, že mnoho automobilek využívá všechny příležitosti plynoucí z jejich monopolního postavení k neférovému zisku na úkor zákazníků.
 
ECAR bude pokračovat ve své snaze, aby národní a unijní zákonodárci co nejdříve nalezli konkrétní řešení pro využívání ochrany designu na evropském vnitřním trhu náhradních dílů automobilů, což je jasně zaručeno opravárenskou doložkou.
 
Co je ECAR?
Evropská kampaň za svobodný trh s náhradními díly a servisními službami byla založena v roce 1993. Seskupuje nezávislé organizace reprezentující výrobce a distributory autodílů, širokou skupinu servisů malé a střední velikosti (SME) a zájmy 285 milionů motoristů z celé EU.
 
Cílem ECAR je vytvoření harmonického svobodného evropského interního trhu s viditelnými autodíly: díly karoserií, integrovanými světlomety, autoskly, zpětnými zrcátky atd. Tyto díly se též označují jako povinně používané viditelné náhradní díly. Odlišností této kategorie od ostatních náhradních dílů je jejich umístění na vnějším povrchu, takže jejich náhrady, použité při opravách, musí mít přesně stejný design jako originální díly.
 
Současným cílem pro ECAR je problém rozšiřování ochrany designu zajišťující, že se v rámci poprodejních služeb musejí na vozidlo instalovat povinně používané viditelné díly, což de facto vede k produkčnímu monopolu, z něhož automobilky těží.
 
Opravárenská doložka: férové a vyvážené řešení
Opravárenská doložka po právu výrobcům poskytuje plnou kontrolu nad designem jejich nových vozů. Pouze zajišťuje, že tato ochrana není rozšířena na odpovídající viditelné náhradní díly. Ponechává tak zákazníkům volnost nechat opravovat své vozy na základě vlastního přání a brání vzniku škodlivých monopolů na trhu s náhradními díly.
 
Více informací naleznete na www.ecar-alliance.eu.