výhled aftermarketu v době po covid-19 | Autoservis | autoweek.cz

Výhled aftermarketu v době po Covid-19

Výhled aftermarketu v době po Covid-19

15.10.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Bezkontaktní dodávky dílů a služeb vytvoří v globálním sektoru aftermarketu do roku 2025 tržní příležitosti v hodnotě 75 miliard USD. Agentura Frost & Sullivan tvrdí, že péče o zdraví v interiérech automobilů budou spolu s digitalizací klíčem ke zmírnění dopadu nemoci Covid-19 na aftermarket.
Studie společnosti Frost & Sullivan „Digital Business Models Mitigating COVID-19 Implications on Global Aftermarket Performance in 2020“ (Modely digitálního podnikání zmírňující dopady Covid-19 na výkon globálního aftermarketu v roce 2020) hodnotí vývoj globálního hospodářského oživení po pandemii a objasňuje střednědobý dopad utlumené poptávky a nabídky příjmů aftermarketu pro rok 2020. Z dlouhodobého hlediska rovněž podtrhuje příležitosti k růstu a rozvíjející se obchodní modely jejichž využití pomůže obnově trhu s náhradními díly až se globální ekonomika obnoví na předpandemickou úroveň.
 
Podle analýzy společnosti Frost & Sullivan vzrostly tržby na aftermarketu v roce 2019 o 4,1 %. To bylo do značné míry způsobeno růstem počtu vozidel v provozu o 3,2 %, přestože pokles globálního hrubého domácího produktu (HDP) vedl k poklesu prodeje nových vozidel.
 
Pro rok 2020 analytici společnosti Frost & Sullivan původně předpovídali solidní růst tržeb z aftermarketu o 4,0 %, přičemž největší růst měly vykázat Indie a Čína. Pandemie Covid-19 nechala na tyto naděje zapomenout a globální automobilový trh s náhradními díly bude muset překonat pokles, který postihne celý průmysl. Po utlumení poptávky ze strany spotřebitelů a narušení dodavatelských řetězců, způsobeném pandemií Covid-19, se však nyní očekává pokles mezi 4,9 % až 11,6 %.
 
Dopady Covid-19 podle Frost & Sullivan:
Prodejci automobilů, nezávislí obchodníci působící na aftermarketu a maloobchod jsou finančně zranitelní, takže pro udržení svého podnikání budou potřebovat podporu v rámci celého odvětví. Pokles najetých kilometrů (od ledna do dubna byl celosvětově zaznamenán pokles nájezdu v průměru o 50 %, v Evropě se pro letošní rok předpokládá pokles o 10 až 15 %) a menší požadavky na dopravu se nepříznivě projeví na poptávce v rámci aftermarketu především u pneumatik a dílů pro údržbu. Služby sdílené mobility, které se jevily jako potenciální zdroj příjmů, jsou utlumeny vzhledem k obavám jejich klientů ze sdílení prostoru s jinými lidmi.
 
„Globální automobilový trh s náhradními díly stojí na křižovatce a byl vážně zasažen na mnoha úrovních. Přesměrování dodavatelských řetězců, finanční pomoc distribučním partnerům a digitalizace tradičních obchodních modelů a služeb mohou pomoci zmírnit některé nepříznivé dopady pandemie,“ řekl Anuj Monga, výzkumný manažer Automotive & Transportation ve společnosti Frost & Sullivan.
 
Nové zdroje poptávky na aftermarketu by měly vzejít z potřeby bezpečnosti a péče o zdraví zákazníků. Ty do roku 2025 vytvoří tržní příležitosti pro bezkontaktní dodávky dílů a služeb v hodnotě 75 miliard dolarů.
 
„Očekáváme, že zvýšené povědomí o významu sociálního distancování a lepší osobní hygieny přimějí poskytovatele služeb k digitalizaci ekosystému aftermarketu, protože zákazníci upřednostňují bezkontaktní poskytování služeb ve svých preferovaných lokalitách, čímž snižují počet vstupů do provozoven. Otevírá se zcela nový segment zdravotní a wellness péče v autech, který vypadá slibně i po bezprostředním odeznění krize,“ předpovídá Anuj Monga.
 
Budoucí příležitosti
Monga dodal: „Existuje dostatečný prostoru pro to, aby se současná nepříznivá situace změnila ve výhodu pokud budou příslušné investice směřovány do digitalizace stávajících obchodních modelů. Očekává se, že elektronický maloobchod s díly a příslušenstvím, tzv. „uberizace“ služeb a sdílení při využívání vozidel na společných platformách a služby na vyžádání se mohou stát budoucími příležitostmi v jinak neutěšeném obchodním prostředí.“
 
Očekává se, že se globální výkon aftermarketu po odeznění nemoci Covid-19 dočasně poklesne. Po poklesu rizik by však společnosti působící v tomto sektoru měly využít příležitosti k růstu tím, že:
- investují do elektronického obchodování (eCommerce) v maloobchodu s náhradními díly a příslušenstvím. Předpokládá se, že online maloobchod s náhradními díly v příštích pěti letech celosvětově vzroste o 15 % až 17 % a vygeneruje příjmy ve výši 5,7 miliardy USD.
- vytvoří platformy pro digitální maloobchod s opravami a údržbou vozidel. To by pomohlo oslovit zákazníky s vozidly po uplynutí záruky a zmírnit dopad sníženého prodeje nových vozidel.
- nabídnou služby na vyžádání, jako jsou dodávky pohonných hmot, výměny oleje, servis pneumatik, údržba a čištění. Taková řešení předcházejí obavám zákazníků ohledně jejich bezpečnosti v dílnách a zároveň nabízejí větší pohodlí při objednávání servisu vozidel v místě, které si vyberou. Mobilní služby mechaniků a dodávky dílů a příslušenství na vyžádání by měly přinést zvýšení příjmů o 3 miliardy USD.
- nabídnou produkty jako jsou vzduchové filtry do kabin, dezinfekční prostředky do vozidel, osobní ochranné prostředky řidiče a dokonce i řešení zaměřená na dezinfekci v dílnách a bezpečnost mechaniků a techniků. Očekává se, že díly, příslušenství a služby související s hygienou a péčí o přijíždějící automobily v příštích čtyřech až pěti letech vygenerují 2,2 miliardy USD.
 

  • Výhled aftermarketu v době po Covid-19
  • Výhled aftermarketu v době po Covid-19
  • Výhled aftermarketu v době po Covid-19
  • Výhled aftermarketu v době po Covid-19