rusko a velká letecká loupež | Doprava | autoweek.cz

Rusko a Velká letecká loupež

Rusko a Velká letecká loupež

11.05.2022 | | Aktuality

Vítejte u dopravního zpravodaje Euractiv, nejnovějším souhrnu zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.
V případě krádeže se obecně rozumí, že je nutná rychlá identifikace a zadržení pachatele dokud existuje nějaká šance na vrácení zboží. Ale pokud jde o drancování evropského leteckého průmyslu, viník je jasný a místo ukradených věcí je dobře známé. Rozdíl je v tom, že krádež nespáchal gang, ale jaderně vyzbrojený národ.
 
Rusko fakticky ukradlo asi 400 letadel pronajatých ze zahraničí, což je krok považovaný za největší krádež letadel, jaká kdy byla spáchána. Hodnota odcizených letadel se odhaduje na 10 miliard dolarů.
 
Na základě sankcí EU, které byly rychle uvaleny po ruské invazi na Ukrajinu, bylo firmám z EU zakázáno dodávat letadla ruským společnostem. Mnohé však byly v době oznámení již v provozu v Rusku. Pronajatá letadla, která se náhodou nacházela v EU, byla rychle zabavena. Ale ta v Rusku nebyla vrácena, přestože o to pěkně (i ne moc pěkně) společnosti žádají. To je nyní oficiální státní politika. Ruský vicepremiér Jurij Borisov potvrdil, že všechna zahraniční pronajatá letadla zůstanou v zemi, a to navzdory ukončení západních leasingových smluv.
 
Společnosti, jako je AerCap se sídlem v Dublinu, největší světová společnost zabývající se pronájmem letadel, jsou pod tlakem. Společnost AerCap pronajala ruským provozovatelům 135 letadel, u nichž je nepravděpodobné, že by se znovu dostala na půdu EU.
 
V rámci toho Rusko učinilo neobvyklý (a nezákonný) krok a přeregistrovalo cizí letadla pod jejich národní vlajku. Díky tomu mohou být letadla ruskými úřady certifikována jako bezpečná pro let, přestože západní úřady pro ně ruší osvědčení o letové způsobilosti. A tak se irská letadla znovu rodí jako ruská.
 
Rozhodnutí Ruska, nevzdat se letadel pronajatých v zahraničí, vyvolalo hněv Evropského parlamentu, když poslanci schválili usnesení požadující navrácení letadel jejich zákonným vlastníkům. „Takovou krádež nelze tolerovat,“ stojí v usnesení.
 
Vzhledem k tomu, že ruská letadla mají zakázán vstup do velké části světového vzdušného prostoru, teprve se uvidí, co Rusko zamýšlí udělat se svými neoprávněně získanými letadly. Pravděpodobnou odpovědí je, že letadla budou použita jako dočasné řešení zákazu Západu vyvážet náhradní díly letadel. Mnoho bude použito na mechanické součásti, aby se redukovaná flotila udržela na obloze. Vzhledem k tomu se může klidně stát, že ani v případě zrušení sankcí nebude s těmito letadly možné létat opět na Západ. Stala se obětmi války.
 
Evropská komise mlčí tváří v tvář požadavkům europoslanců
Lhůta, kterou europoslanci stanovili Evropské komisi, aby odhalila původ použitého kuchyňského oleje (UCO), dováženého do bloku, vypršela a exekutiva EU nereagovala. Mezi aktivisty za ochranu životního prostředí jsou rozšířené obavy, že část UCO dovážená do EU jako výchozí surovina používaná při výrobě bionafty je podvodná, přičemž k hromadné produkci se ve skutečnosti používá nedovolený palmový olej.
 
Pět poslanců Evropského parlamentu ze strany Zelených - Ciarán Cuffe, Jutta Paulusová, Ville Niinistö, Martin Häusling a Rasmus Andresen - poslalo minulý měsíc formální dopis, v němž požádali, aby všechna data získaná v rámci dobrovolných certifikačních schémat EU pro UCO byla zveřejněna a zaslána Evropskému parlamentu. Parlament však žádná data nedostal.
 
Europoslanec Ciarán Cuffe pro Euractiv řekl, že mlčení Evropské komise „mnohé vypovídá“. „Naše schopnost jako poslanců EP vyjednávat ve veřejném zájmu o souborech, které nařizují používání biopaliv, je bez úplných faktů vážně narušena. Znovu vyzývám Komisi, aby co nejdříve zveřejnila všechny informace, které má o biopalivech, jako záležitost veřejného významu,“ řekl Ciarán Cuffe.
 
EU se zavázala zavést databázi biopaliv „track and trace“, která bude zaznamenávat všechny transakce se surovinami a biopalivy, což regulačním orgánům a zákazníkům umožní lépe ověřovat udržitelnost biopaliv. Databáze, kterou průmysl široce uvítal, by měla být zavedena do začátku roku 2023.
 
Ve strachu z války se cestující vyhýbají východoevropským destinacím
Nová data naznačují, že poptávka po cestování do mírových zemí na východě Evropy se snížila, protože cestující raději volí místa daleko od ukrajinských hranic.
 
Zákeřná povaha války spočívá v tom, že dokáže být zároveň omezená a rozsáhlá. Zatímco bitvy se mohou soustřeďovat ve specifických geografických oblastech, strach vyvolaný ozbrojeným konfliktem není zatížen čárami na mapě.
 
Vzhledem k propadu prodejů společnost TUI Belgium oznámila, že do Bulharska poletí až 30. června. Stejně tak prudce klesla poptávka po zájezdech do Prahy, běžně velmi oblíbené destinace. Také lety do Severní Makedonie byly zrušeny. Takové jsou neviditelné důsledky pro národy, jejichž soused je zapleten do konfliktu (Pozn.: Česká republika sice není sousedem Ukrajiny, ale je jedinou zemí, v níž byl v souvislosti s válkou na Ukrajině vyhlášen výjimečný stav).
 
Není to bez precedentu. Ti v určitém věku si možná vzpomenou na rané dny americko-afghánské války a globální hon na Usámu bin Ládina. Sousední Pákistán přihlásily USA jako spojence do boje proti Talibanu, skupině podezřelé z napomáhání teroristům z 11. září. Na oplátku poskytly USA zahraniční pomoc v miliardách dolarů. Když byl Usáma bin Ládin nalezen žijící v nějakém komplexu v zemi, vyprávění na Západě bylo takové, že Pákistán pomáhal USA. Ve skutečnosti sousední válka těžce poškodila Pákistán do té míry, že americká pomoc byla jen skrovnou kompenzací. Příliv uprchlíků, zničení cestovního ruchu v západních regionech (zejména podél mezinárodně známé „Hedvábné stezky“), nárůst polovojenských útoků ze strany protalibanských sil (včetně šokujícího masakru ve škole v Péšávaru)… Válka v Afghánistánu se potajmu rozběhla zkorodovat svého souseda bez děsivé podívané na dopadající rakety na budovy.
 
Tak je tomu i u ukrajinských sousedů. Nedostatek poptávky po cestování je příznakem většího odlivu kapitálu, který v těchto zemích vyvolala ruská invaze. I když bez krveprolití, i tyto země trpí válkou. Střelba může vycházet z Ukrajiny, ale její dopad se přenáší daleko za hranice.
 
Německý ministr dopravy Wissing plánuje masivní zvýšení dotací pro elektromobily
Německé ministerstvo dopravy plánuje téměř zdvojnásobit dotace na elektrická auta aby dosáhlo splnění klimatických cílů. Jenže odborníci a nevládní organizace kritizují tento plán jako nesmírně drahý a neefektivní.
 
EU zvažuje více peněz pro východní státy ve snaze o dosažení dohody o zákazu ropy v Rusku
Evropská komise zvažuje, že nabídne vnitrozemským státům východní Evropy více peněz na modernizaci ropné infrastruktury ve snaze přesvědčit je, aby souhlasily s embargem na ruskou ropu.