evropa chce zpět nadvládu v automobilovém průmyslu | Aktuality | autoweek.cz

Evropa chce zpět nadvládu v automobilovém průmyslu

Evropa chce zpět nadvládu v automobilovém průmyslu

23.06.2021 | | Aktuality

Nejnovější informace o mobilitě z celé Evropy z přehledu agentury Euractiv od Seana Gouldinga Carrolla.
Zářivým klenotem v koruně evropské výroby je nepochybně automobilový průmysl. Po celá desetiletí evropská auta spojovala špičkovou techniku s uměleckým vkusem a vznikaly tak stroje, které dobývaly celý svět.
 
Evropská auta nejsou jen funkční, jsou sexy. Zastaralé americké automobily mají své drsné kouzlo a japonské automobily jsou nepopiratelně efektivní, ale elegantní křivky Ferrari nebo Porsche mají evropskou třídu, která je odlišuje. Také výrobní procesy byly pro Evropu příležitostí, která starému kontinentu umožnila právem si nárokovat místo světového globálního automobilového centra.
 
Ale tak, jako pohádka o viktoriánské morálce, skrývá tato krása i svou temnější realitu - emise chrlené vozidly nejenže zhoršují kvalitu ovzduší ve městech, ale podstatně přispívají ke změně klimatu. Dnes je silniční doprava zodpovědná za pětinu škodlivých emisí v Evropě.
 
Boj s tímto průmyslem se z velké části vede pomocí elektřiny, ovšem tento posun představuje pro evropské výrobce problém. Evropa je králem spalovacích motorů, ale není lídrem ve výrobě akumulátorů. Pokud jde o produkci akumulátorů, Evropa zaostává za Čínou, Japonskem a Jižní Koreou. Spolu s tím, jak rychle roste prodej elektromobilů, se v Evropě začaly budovat výrobní kapacity na výrobu akumulátorů, ale ke snížení závislosti na Asii je stále ještě daleko.
 
Aby Evropa znovu získala nezávislost ve výrobě automobilů, buduje svoji kapacitu pro výrobu akumulátorů. Již nyní bylo investováno 40 miliard eur do vybudování přibližně 38 gigatováren. Strategická nezávislost s ohledem na akumulátory je vášní místopředsedy Evropské komise Maroše Šefčoviče, který prosazuje, aby evropské továrny do roku 2025 uspokojily potřeby akumulátorů na kontinentu.
 
V souladu se svými zelenými ambicemi Evropská komise také chce aby evropské akumulátory byly nejudržitelnější na světě.
 
Hrozba Číny ukončila spor o letadlech mezi EU a USA
Už 17 let trvající obchodní bitva mezi dvěma titány letecké výroby Boeingem a Airbusem skončila dohodou mezi EU a USA. Jde o krok částečně zaměřený na odvrácení vstupu Číny na letecký trh.
 
Neshoda ohledně použití státních dotací pro Boeing se sídlem v USA a Airbus se sídlem v EU vedla k tomu, že obě strany zavedly cla, což vyvolalo nejdelší spor v historii Světové obchodní organizace WTO. Vzestup Číny, hrozící, že převezme západní letecký duopol, však způsobil, že dva geopolitičtí spojenci tento spor ukončili.
 
V posledních letech došlo k tomu, že Čína pumpuje peníze do výroby vlastních komerčních, a to je hrozbou pro západní dominanci v komerčním leteckém průmyslu. Americký prezident Joe Biden během své návštěvy v Bruselu uvedl, že Washington a Brusel musí „společně bojovat proti netržním praktikám Číny v tomto odvětví, které čínským společnostem poskytují nespravedlivou výhodu.“
 
Dohoda o eurovignetě ve srovnání se švýcarským sýrem
Mezi Radou Evropy a Evropským parlamentem byla dosažena dohoda o kontroverzním tématu zpoplatnění silnic. Vyjednavači tvrdí, že se EU přiblíží sladění mýtného s jejími zelenými ambicemi. Nová opatření budou stimulovat nákup nákladních vozidel s nízkými emisemi uhlíku tím, že nabídnou snížení mýtného čistším vozidlům a přesunou poplatky na hlavních evropských tepnách z modelu založeného na čase na model založený na ujetých kilometrech.
 
Jenže ne každý je o tom přesvědčen. Vyjednavačka Evropské lidové strany o eurovignetě europoslankyně Barbara Thalerová uvedla, že početné výjimky v textu zajistí, že environmentální cíle budou splněny pouze na papíře. „Nemůžete požadovat zelenou dohodu na jedné straně a rozhodnout o reformě silničního poplatku v EU která má více děr než švýcarský sýr na straně druhé,“ řekla.
 
Také Zelení nebyli s dohodou spokojeni. „Když se podíváme na cíle, které jsme přijali v rámci Pařížské dohody, tak se zdá, že zde existuje rozpor mezi tímto malým krokem, který děláme, a obrovskými ambicemi, které máme,“ uvedla německá europoslankyně Anna Deparnay-Grunenbergová.