name | autoweek.cz

BMW připravuje dvojitý elektrický úder

BMW připravuje dvojitý elektrický úder

04.06.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Automobilka BMW v listopadu uvede na trh současně dva vozy s elektrickým pohonem - zatímco i4 chce dosáhnout velký objem prodeje, iX bude sloužit jako ukázka špičkové techniky.
Světová premiéra obou novinek byla neobvyklá: v březnu na výroční tiskové konferenci šéf BMW Oliver Zipse poprvé představil sériovou verzi modelu i4 během živého přenosu na internetu, na květnové virtuální valné hromadě Zipse nechal před kamerami projet BMW iX a poté přednesl projev k akcionářům stojíc vedle nového elektrického modelu. „Model i4 pochází hluboko ze srdce BMW a iX by mělo inspirovat fanoušky elektromobility,“ řekl Zipse.
 
Trvalo dlouho, než BMW opět představilo vozidlo na čistě elektrické platformě. BMW před téměř deseti lety naskočilo do světa elektromobility s průkopnickým modelem i3. Jenže poté bavorská značka zcela vypadla ze hry. Přišly jen konverze jako iX3 nebo nadcházející i4, ale v porovnání s vozy od základu konstruovanými pro elektrický pohon, jako jsou Mercedes-Benz EQS nebo Audi e-tron GT, nemohou technicky plně využít prostorové výhody elektromobilů.
 
BMW iX
BMW iX je první SUV značky navržené od samého začátku jako elektromobil s využitím platformy CLAR (Cluster Atrchitecture). Má rozvor náprav 2997 mm, pohon všech kol x-Drive a bude zpočátku nabízeno ve dvou výkonnostních verzích, každá s jinou kapacitou akumulátoru. BMW iX x-Drive 50 má výkon 385 kW (523 k), točivý moment 765 N.m a dojezd podle WLTP až 630 km. BMW iX x-Drive 40 má výkon 240 kW (326 k), točivý moment 630 N.m a dojezd 425 km. Později je doplní iX M60 s výkonem 440 kW (600 k).
 
Stejnosměrným proud lze nabíjet výkonem až 200 kW (iX x-Drive50) resp. až 150 kW (iX x-Drive40). Úroveň nabití lze zvýšit z 10 na 80 % za něco málo přes půl hodiny a za 10 minut prodloužit dojezd až o 150 km (BMW iX xDrive50) resp. o více než 95 km (BMW iX xDrive40).
 
V kokpitu je 12,3“ informační displej a ovládací displej 14,9“, které jsou umístěny za sdílenou skleněnou plochou, která je zakřivená směrem k řidiči. Vůz, jehož design navrhl Tianyuan Li původně jako studii Vision iNext, předvedenou na autosalonu v Paříži v roce 2018, se vyrábí v Dingolfingu.
 
BMW i4
S modelem i4 BMW v listopadu představí paralelně s modelem iX další elektrickou řadu. Podle předběžných údajů bude tento sedan k dispozici jako i4 x-Drive M50 se dvěma trakčními elektromotory s výkonem 400 kW (544 k), točivým momentem 795 N.m, pohonem všech kol a dojezdem až 510 km, nebo jako i4 e-Drive 40 s elektromotorem s výkonem 250 kW (340 k), točivým momentem 430 Nm, pohonem zadních kol a dojezdem až 590 km.
 
Plochý vysokonapěťový akumulátor snižuje těžiště vozidla až o 53 mm oproti sedanu řady 3. Objem zavazadlového prostoru je mezi 470 l/1290 l a BMW slibuje maximální zatížení přívěsu 1,6 t ale neupřesňuje jak tažení přívěsu ovlivní dojezd. Kombinovaná nabíjecí jednotka umožňuje použití rychlonabíjecích stanic se stejnosměrným proudem s výkonem až 200 kW. Dojezd lze během deseti minut zvýšit až o 164 km (e-Drive 40) resp. 140 km (M50).
 
Liftback i4 dlouhý 4785 mm (rozvor náprav 2856 mm) sdílí s iX plně digitální informační displej 12,3“ a 14,9“ ovládací displej. Ve voze je k dispozici mj. přenos dat prostřednictvím 5G sítě a inteligentní tempomat s řízením trasy a reakcí na světelnou signalizaci. Model i4, jehož design navrhl Lim Seung-mo, se vyrábí v hlavním závodě v Mnichově.