name | autoweek.cz

BMW iX3: z Číny do Evropy v roce 2021

BMW iX3: z Číny do Evropy v roce 2021

15.07.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Sedm let po uvedení elektromobilu i3 představil generální ředitel BMW Oliver Zipse druhý vůz značky s elektrickým pohonem - tentokrát jde o SUV iX3. Vyrábět se bude v Číně. V roce 2021 se odtud začne dovážet i do Evropy - jako první BMW z čínské produkce.
Světová premiéra BMW iX3 se měla konat v dubnu na autosalonu v Pekingu, ale nakonec proběhla až nyní on-line, přičemž její průběh byl překvapivě skromný. Ve virtuálním studiu šéf BMW Oliver Zipse jen krátce promluvil o udržitelnosti produkce a příklonu BMW k elektromobilitě, přičemž o samotném iX3 neřekl prakticky nic. Spíš se zdálo, že potřeboval zdůraznit, že BMW začíná konečně brát elektromobilitu vážně.
 
Mnohonásobná premiéra
Jde několikanásobnou premiéru. BMW v iX3 představuje svůj první čistě elektrický vůz po sedmi letech od premiéry i3 (toho se už prodalo 180 000 kusů). Na rozdíl od i3 jde o verzi odvozenou od standardního X3. Toto kompaktní SUV tak jako první model značky nabízí všechny typy pohonů najednou (zážehový, turbodiesel, plug-in hybrid a elektrický) díky tzv. inteligentní flexibilní platformě. Je to i první model používající systém pohonu BMW eDrive 5. generace.
 
Kompletní pohonná jednotka se bude vyrábět v Dingolfingu, odkud se bude vyvážet do Číny. Crossover iX3. Je to totiž i první BMW, které se vyrábí výhradně v Číně, a to i pro export do Německa a zbytku Evropy. Sériová výroba v Shenyangu, v továrně, která je součástí společného podniku s Brilliance Automotive, má začít v září zpočátku jen pro čínský trh. Do Evropy iX3 přijde až na začátku roku 2021.
 
BMW bylo v roce 2013 průkopníkem elektromobility v Německu s modelem i3, ale od té doby zůstalo u tohoto jediného modelu (v rámci BMW Group se vloni přidalo Mini Electric). Pod Zipseho vedením chtějí v Mnichově přidávat další vozy s elektrickým pohonem mnohem rychleji. Pro rok 2021 Zipse slíbil i4 z Mnichova a i-Next z Dingolfingu a v roce 2022 se očekává elektrická verze řady 7, pravděpodobně tedy i7. Do roku 2023 by to již mělo být 13 čistě elektricky poháněných modelů včetně i3, které BMW plánuje vyrábět až do roku 2024.
 
Reakce na kritiku
Na kritiku, že BMW přichází s elektrickou ofenzívou pozdě, Zipse reagoval: „V BMW jsme byli vždy průkopníkem v udržitelné mobilitě. Naše načasování je perfektní, protože poptávka zákazníků právě nyní roste. V BMW nyní bude všechno probíhat velmi rychle. Slibuji, že se máte hodně na co těšit.“
 
Na rozdíl od modelu i3, u něhož se sázelo na čistě elektrickou platformu a hodně drahé uhlíkové kompozity, nyní BMW používá flexibilní platformu, na níž jsou založeny verze se spalovacími motory, hybridy i čistě elektrická vozidla. Ty všechny se mají montovat na stejném pásu. Navenek se proto iX3 téměř neliší od standardního X3 „a samozřejmě jezdí jako skutečné BMW,“ dodal Zipse.
 
Tato nová strategie, připravená ještě Zipseho předchůdcem Haraldem Krügerem, ovšem má v Mnichově mnoho oponentů, a to i mezi vlivnými odboráři. Ti tvrdí, že tak nelze plně využívat přednosti elektromobilu a v konstrukci i ve výrobě je nutné činit příliš mnoho kompromisů. Tomu se například Volkswagen speciálními platformami pro elektromobily vyhnul. Zipse ovšem strategii, kterou pomáhal rozvíjet jako výrobní ředitel, hájí jako jediný způsob, jak získat potřebnou flexibilitu, aby bylo možné reagovat na rostoucí poptávku.
 
Už jej lze objednávat - za 1 859 000 Kč
V crossoveru X3 s pohonem zadních kol byly standardní spalovací motory nahrazeny elektromotorem s výkonem 210 kW (286 k) a točivým momentem 400 N.m. Zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,8 s, dosáhne největší rychlost elektronicky omezenou na 180 km/h a dojezd 460 km podle WLTP daný akumulátorem s kapacitou 80 kWh. BMW uvádí, že trvá jen 34 minut, než se akumulátor nabije na 80 %, ovšem potřebuje k tomu rychlonabíjecí stanici na stejnosměrný proud s výkonem 150 kW.
 
V Německu už se začaly přijímat objednávky, protože to zájemcům umožní odečíst si z ceny část DPH, což je opatření platné jen do konce roku. Také v České republice bude možné jej objednávat od konce července, a to za cenu od 1 859 000 Kč. Dodávky prvních vozů jsou v Evropě plánované na leden příštího roku.