škoda citigo? iv - chytrý městský vůz bez emisí | Nové modely | autoweek.cz

Škoda Citigoᵉ iV - chytrý městský vůz bez emisí

Škoda Citigoᵉ iV - chytrý městský vůz bez emisí

03.12.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Škoda se od počátku roku 2020 s modelem Citigoᵉ iV zařadí mezi dodavatele automobilů s plně elektrickým pohonem. Jméno jej předurčuje pro městský provoz, ale neztratí se ani na předměstských silnicích. Spolu s novým vozem Škoda Auto připravila i komplex souvisejících služeb.
Akumulátor s kapacitou 36,8 kWh (využitelná kapacita 32,3 kWh) tomuto chytrému městskému miniautomobilu umožňuje dojezd podle nové metody měření WLTP 258 km, takže běžné každodenní jízdy s ním pro uživatele nebudou znamenat nervozitu zda dojedou do cíle.
 
Doporučená prodejní cena pro Citigoᵉ iV je 479 900 Kč vč. DPH. Jako ekobonus je v ceně zahrnut wallbox včetně jeho instalace zdarma nebo finanční zvýhodnění až 30 000 Kč. S touto cenovou politikou Škoda nabízí městské miniauto plně konkurenceschopné s vozy se spalovacími motory i bez státních dotací, přičemž provozní náklady jsou podstatně nižší a elektrický pohon přináší i další výhody, například snadnější parkování v městských centrech.
 
Ideální vůz do městského provozu
V hustém provozu nizozemského Haagu, kde nám Škoda poprvé umožnila vyzkoušet si její elektromobil v praxi, se plně potvrdily silné stránky modelu Citigoᵉ iV. V úzkých uličkách plných zaparkovaných aut se eklektromobil s šířkou 165 cm a délkou 360 cm všude snadno protáhne a také hledání místa pro zaparkování je díky malým rozměrům snazší (průměr otáčení je jen 9,8 m). Při předvídavé jízdě a využití nejvyšší míry rekuperace není problémem jezdit s podstatně nižší spotřebou energie, a tedy i znatelně delším dojezdem, než uvádí výrobce. Pokud se ovšem řidič nechá okouzlit dynamikou elektrického pohonu, pak dojezd rychle klesá. Každopádně je výhodné mít potřebnou dynamiku k dispozici.
 
Elektrická verze Citigoᵉ iV je vždy pětidveřová. V interiéru najdou solidní prostor i čtyři dospělí. Akumulátor je uložen v podlaze, takže zavazadlový prostor má nezměněný objem 250 l (rozdíl proti verzi se spalovacím motorem je jediný litr), což je dostatečné i pro větší nákupy. Při sklopení zadních sedadel se získá až 923 l.
 
Specifika elektrického pohonu
Trakční synchronní elektromotor pracuje s maximálními otáčkami 11 000/min. Přes jednostupňovou převodovku, které je integrovaná v elektromotoru, jsou poháněna přední kola. Jeho výkon 61 kW (83 k) umožňuje vozu s pohotovostní hmotností 1235 kg dosahovat rychlost až 130 km/h. Točivý moment 210 N.m, který je dostupný rovnou při rozjezdu, umožňuje rozjezd z 0 do 100 km/h za 12,5 s a jízdní dynamiku z 60 do 100 km/h za 7,6 s.
 
Řidič může volit ze tří jízdních režimů. Kromě standardního režimu Normal s plným výkonem může tlačítkem zvolit režimy Eco nebo Eco +, v nichž se snižuje výkon motoru na 40 kW a omezují se komfortní funkce, především klimatizace, s cílem maximálně prodloužit dojezd vozidla. Posunutím volicí páky do polohy B lze zvýšit intenzitu rekuperace energie při zpomalování. K dispozici jsou čtyři stupně, přičemž při nejvyšším je zpomalení pomocí rekuperace opravdu velmi intenzivní, takže se rozsvěcí i brzdová světla.
 
Tam, kde jsou již k dispozici rychlodobíjecí stanice na stejnosměrný proud, se Citigoᵉ iV může dobíjet výkonem 40 kW a nabití akumulátoru na 80 % kapacity trvá přibližně hodinu. Pro dobíjení v garáži Škoda nabízí nástěnnou dobíječku wallbox na střídavý proud dodávající 7,2 kW a umožňující dobití na 80 % za čtyři a čtvrt hodiny. Pokud se využívá klasická 230 V zásuvka v garáži, pak úplné nabití trvá 12,5 hodiny.
 
Bohatá výbava
Po stránce standardně dodávané komfortní výbavy je vůz velmi dobře vybaven včetně automatické klimatizace Climatronic, rádia Swing druhé generace s držákem smartphonu a vhodným rozhraním, centrálního zamykání a elektricky ovládaných oken. Standardní výbavou jsou i LED světlomety pro denní svícení a do mlhy, stejně jako asistent pro udržování jízdního pruhu.
 
Díky standardně dodávaným mobilním online službám Škoda Connect může mít uživatel Citigoᵉ iV pod kontrolou na dálku, například z domova. Aplikace Move&Fun nabízí novou funkci e-Manager, která zobrazuje zbývající dojezd, tok energie a rekuperaci brzdné energie. Umí také nastavit zahájení a ukončení nabíjení akumulátoru a na dálku vyhřát nebo ochladit interiér vozu klimatizací i zkontrolovat, zda jsou zavřené dveře a okna. Aplikace také zobrazuje stav vozu po poslední jízdě a plánované servisní prohlídky a jízdní data.
 
Škoda poskytuje na akumulátor osmiletou záruku resp. na 160 000 km pro nejméně 80 % kapacity. Pro zákazníky je neméně důležité, že značka Škoda mnohem lépe než jiné na příchod elektromobilů příkladně připravila i veškeré své prodejce a servisy, kde je připraveno vše potřebné jak po stránce technického vybavení, tak i proškoleného personálu.
 
Škoda Citigoᵉ iV se vyrábí v Bratislavě v závodě Volkswagen Slovakia.

  • Škoda Citigoᵉ iV - chytrý městský vůz bez emisí
  • Škoda Citigoᵉ iV - chytrý městský vůz bez emisí
  • Škoda Citigoᵉ iV - chytrý městský vůz bez emisí
  • Škoda Citigoᵉ iV - chytrý městský vůz bez emisí
  • Škoda Citigoᵉ iV - chytrý městský vůz bez emisí
  • Škoda Citigoᵉ iV - chytrý městský vůz bez emisí
  • Škoda Citigoᵉ iV - chytrý městský vůz bez emisí
  • Škoda Citigoᵉ iV - chytrý městský vůz bez emisí