name | autoweek.cz

Dvě turba pro Insignii

Dvě turba pro Insignii

18.12.2011 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Opel od ledna 2012 uvede pro model Insignia nový vznětový motor 2,0 CDTi BiTurbo se sekvenčním přeplňováním dvěma turbodmychadly v kombinaci s pohonem předních nebo všech kol. Pro vozy Insignia jsou připraveny i další novinky.

Čtyřválec o objemu 2,0 litru dosahuje výkonu 143 kW (195 k) a jeho nejvyšší točivý moment je 400 N.m. Opel Insignia 2,0 CDTI BiTurbo akceleruje z klidu na 100 km/h za 8,7 s a dosahuje maximální rychlosti 230 km/h. Spotřeba přitom činí jen 4,9 l nafty na 100 km.

Čtyřválcový turbodiesel se vstřikováním systémem Common Rail používá sekvenční dvojstupňový systém přeplňování. Přeplňování BiTurbo využívá dvě různě velká turbodmychadla, která pracují buď samostatně, nebo společně. Malé turbodmychadlo se rychle roztáčí do vysokých otáček i v oblasti nízkých otáček motoru, takže motor rychle reaguje na změny polohy pedálu plynu a motor už při otáčkách 1500/min poskytuje točivý moment 350 N.m. V oblasti středních otáček pracují obě turba společně. Elektronicky ovládaný obtokový ventil přepouští část výfukových plynů do většího turba. Ve vyšších otáčkách (od přibližně 3000/min) směřují všechny výfukové plyny do turbíny velkého dmychadla, čímž je docíleno vysokého výkonu motoru v nejvyšších otáčkách.

Důležitým prvkem přeplňovací soustavy je malý mezichladič stlačeného vzduchu, přes který proudí vzduch od malého turbodmychadla, když pracuje samostatně v oblasti nízkých otáček motoru. Součástí inovativní koncepce dvojitého chlazení stlačeného vzduchu twin cooler system, které Opel použil jako první, je malý mezichladič voda/vzduch. Ochlazený vzduch rychleji plní spalovací prostory motoru, čímž se zvyšuje objemová účinnost přeplňování. V oblasti středních otáček motoru, kdy se do okruhu přeplňování postupně zapojuje větší turbodmychadlo, stlačený vzduch proudí přes klasický větší mezichladič stlačeného vzduchu (výměník vzduch/vzduch).

Opel optimalizoval účinnost motoru také s pomocí své inovativní technologie Cleantech, která kontroluje proces spalování směsi přes uzavřený elektronický regulační okruh. Snímače tlaku, integrované ve žhavicích svíčkách, proměřují tlak individuálně v každém spalovacím prostoru asi 130 000x za minutu, což  čemuž motor vždy pracuje v optimální oblasti maximálního výkonu a současně minimální spotřeby paliva.

Třetí generace systému přímého vstřikování nafty do válců Common rail pracuje s plnicím tlakem až 200 MPa a využívá extrémně přesné piezoelektrické vstřikovače, umožňující až osm vstřiků během jediného pracovního cyklu. Tím se dosahuje velmi přesné regulace během splování směsi s minimálním hlukem a emisemi.

Opel Insignia 2,0 CDTI BiTurbo bude k dispozici se všemi třemi verzemi karoserie, přičemž cena špičkově vybavené Insignie Cosmo 2.0 CDTI BiTurbo začíná na 769 900 Kč.

 

Od nového roku 2012 se v modelové řadě Insignia objeví i další technické inovace. Verze s pohonem všech kol AWD bude možné objednat s podvozkem SuperSport s modifikovanou přední nápravou HiPerStrut (High Performance Strut ) z verze Insignia OPC.

Díky novému radarovému systému, umístěnému za maskou chladiče, se výrazně zvýší i aktivní bezpečnost. Zájemci o model Insignia si budou moci objednat adaptivní tempomat Adaptive Cruise Control (ACC). Nový systém na bázi radaru udržuje automaticky navolenou rychlost při zohlednění nastaveného bezpečnostního odstupu od vozidla jdoucího vpředu. Radarový systém umožňuje i další funkce - Following Distance Indication (FDI) vizuálně informuje řidiče o vzdálenosti od vozidla jedoucího vpředu, Forward Collision Alert (FCA) vizuálním a akustickým signálem upozorňuje na bezprostřední nebezpečí kolize s vpředu jedoucím vozem a Collision Imminent Braking (CIB) automaticky zpomalí vůz, pokud by hrozilo riziko kolize.