nejvýkonnější vznětový motor na evropském trhu | Nové modely | autoweek.cz

Nejvýkonnější vznětový motor na evropském trhu

Nejvýkonnější vznětový motor na evropském trhu

25.06.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

V době diskusí o budoucnosti vznětových motorů přichází Audi SQ8 TDI s rekordmanem 4,0 TDI V8 Biturbo o výkonu 320 kW (435 k) nabízejícím zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 s.
Audi představuje vrcholný sportovní model v rámci rodiny Q - SQ8 TDI vybavený vyspělými podvozkovými systémy.
 
Motor V8 Biturbo vozu Audi SQ8 TDI je nejvýkonnějším vznětovým motorem na evropském trhu. Dvě turbodmychadla pracují na principu postupného přeplňování - při nízkých otáčkách je aktivní pouze jedno, od otáček 2200/min se připojuje také druhé. Při rozjezdu a akceleraci z nízkých otáček je turbodmychadlo podporováno elektricky poháněným dmychadlem EAV (Elektrisch Angetriebener Verdichter). Motor dosahuje nejvyššího výkonu 320 kW (435 k) a v rozsahu otáček od 1250 do 3250/min a poskytuje maximální točivý moment 900 N.m.
 
Dmychadlo EAV je napájeno hlavní elektrickou sítí modelu Audi SQ8 TDI s napětím 48 V, která je rovněž základem systému částečně hybridního pohonu MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). Motor/generátor RSG (Riemen-Starter-Generator), poháněný řemenem od klikového hřídele a kombinující funkce spouštěče a generátoru, dosahuje při zpomalování rekuperační výkon až 8 kW. Takto získávaná energie se ukládá do lithio-ionových akumulátorů.
 
Převodovka je osmistupňová tiptronic. Stálý pohon všech kol quattro rozděluje hnací moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Velké SUV ve stylu kupé s motorem 4,0 TDI zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,8 s a jeho největší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
 
SQ8 TDI je sériově vybaven systémem řízení jízdní dynamiky Audi drive select se sedmi režimy a sportovním adaptivním vzduchovým odpružením (adaptive air suspension sport) s elektronicky řízenými tlumiči. Na přání může být sériově dodávané progresivní řízení doplněno řízením všech kol.
 
Systémy jako je stabilizace bočního náklonu, řízení všech kol a sportovní diferenciál řídí centrální řídicí jednotka asistenčních systémů zFAS. Řídicí jednotka velikosti tabletu je součástí sériové výbavy a nepřetržitě vypočítává diferencovaný obraz okolí. Asistenční systémy mohou na základě tohoto centrálního modelu okolního prostředí precizně a rychle reagovat na objekty a zahájit například brzdění.
 
Na český trh Audi SQ8 TDI přijde v průběhu léta. Cena zatím nebyla stanovena.
 
  • Nejvýkonnější vznětový motor na evropském trhu
  • Nejvýkonnější vznětový motor na evropském trhu
  • Nejvýkonnější vznětový motor na evropském trhu
  • Nejvýkonnější vznětový motor na evropském trhu