name | autoweek.cz

Ford Puma přijíždí na český trh

Ford Puma přijíždí na český trh

19.02.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Nová Puma v evropské nabídce značky Ford rozšiřuje nabídku stále populárnějších SUV vedle modelů EcoSport, Kuga a Explorer. Jde o malé SUV s dynamickým vzhledem a největším zavazadlovým prostorem v segmentu.
Nová Puma není malé sportovní kupé jako dřívější nositel tohoto jména, nicméně novinka se k němu hlásí svým dynamickým pojetím a podobně jako kdysi i nyní vznikla na stejné platformě jako Fiesta. Řadí se do stejného segmentu jako EcoSport, s nímž se také vyrábí v rumunské Craiově, ale liší se od něj orientací na zcela odlišnou cílovou skupinu zákazníků.
 
Rekordní zavazadlový prostor doplněný MegaBoxem
Puma je dlouhá 4186 mm při rozvoru náprav 2588 mm. Zavazadlový prostor má objem 456 l resp. 406 l ve verzi mHEV. Pod jeho podlahou je unikátní MegaBox s objemem 81 l. Lze v něm převážet nestabilní předměty o výšce až 1150 mm. Díky syntetickému potahu a výpustní zátce je možné MegaBox vymývat vodou. Podlahu zavazadlového prostoru lze přestavět do tří poloh - v nižší poloze je k dispozici maximální objem zavazadlového prostoru a Ford MegaBox je zakrytý, ve vyšší poloze vznikne se sklopenými opěradly zadních sedadel podlaha v jedné rovině.
 
Puma využívá optimalizovanou platformu Fordu pro vozy segmentu B jako Fiesta. Oproti Fiestě má podvozek tužší zkrutnou příčku na zadní nápravě, tlumiče pérování o větším průměru, tužší pouzdra a optimalizované horní uložení.
 
Tříválec 1,0 EcoBoost ve dvou verzích
V nabídce je jediný motor - zážehový tříválec 1,0 EcoBoost ve dvou verzích. Základní pohonnou jednotkou je 1,0 EcoBoost/92 kW (125 k) s největším točivým momentem 170 N.m, šestirychlostní přímo řazenou převodovkou a kombinovanou spotřebu paliva od 4,6 l/100 km. Ve druhé verzi 1,0 EcoBoost mHEV/114 kW (155 k) je doplněn o systém mild-hybridního pohonu s řemenem poháněným integrovaným startér/generátorem o výkonu 11,5 kW, který nahrazuje alternátor. Při brzdění a jízdě setrvačností rekuperuje energii a dobíjí lithio-ionový akumulátor pracující s napětím 48 V. Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje spalovacímu motoru při akceleraci a napájí elektrické příslušenství vozu. Puma mHEV ale neumožňuje jízdu jen na elektrický pohon. Také tato verze je vybavena šestirychlostní přímo řazenou převodovkou.
 
Inteligentní mild-hybridní systém volí ze dvou strategií - nahrazení točivého momentu motoru, kdy startér-generátoru pracuje jako elektromotor a poskytuje točivý moment až 50 N.m, nebo zvýšení točivého momentu hnací soustavy o 20 N.m při plné zátěži a dodat až o 50 % vyšší točivý moment při nízkých otáčkách. Integrovaný startér-generátor dokáže znovu spustit motor přibližně za 300 milisekund. Díky tomu lze častěji aktivovat funkci stop-start jakmile rychlost klesne pod 15 km/h i se zařazenou rychlostí - stačí, aby řidič vyšlápl spojku. Spotřeba je 4,4 l/100 km.
 
Od května bude možné pro motor bez mild-hybridního pohonu volit novou sedmistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovkou a verze mHEV bude k dispozici i s motorem 1,0 EcoBoost/92 kW (125 k) - právě od této pohonné jednotky si u Fordu slibují největší podíl na prodejních výsledcích. Významnou konstrukční změnou bude přesunutí akumulátoru ve verzích mHEV z prostoru pod podlahou zavazadelníku pod zadní sedadlo, takže využitelný objem zavazadlového prostoru bude pro obě varianty stejný.
 
Unikátní služba FordPass Connect
Nový digitální přístrojový štít je tvořen plně konfigurovatelným 12,3“ HD displejem. Puma se standardně dodává se zabudovaným modemem umožňujícím využití služby FordPass Connect. Ta umožňuje vytvořit WiFi hotspot, využívat v navigaci aktuální dopravní informace získávané v reálném čase, streamovat zvukový a video obsah i během jízdy. V kombinaci s mobilní aplikací FordPass Connect umožňuje používat funkce vzdáleného přístupu (poloha zaparkovaného vozidla, stav vozidla - hladina paliva, stav alarmu, životnost oleje atd., odemykání a zamykání na dálku a u vozů se samočinnou převodovkou i spuštění motoru na dálku s možností vyhřátí nebo vychlazení vozu na požadovanou teplotu ještě před jízdou).
 
V souvislosti s výrobou Pumy investoval Ford do svého moderního závodu v rumunské Craiově 200 milionů eur (v přepočtu asi pět miliard Kč) a přijal dalších 1700 lidí. Od roku 2008 společnost v Craiově celkem investovala již téměř 1,5 miliardy eur (38 mld. Kč).
 
Vzhledem k zaměření tohoto modelu není v nabídce obvyklá základní úroveň výbavy Trend ale jen vyšší Titanium a ST-Line. Základní cena pro Pumu 1,0 EcoBoost/92 kW (125 k) Titanium je 513 900 Kč s prodlouženou zárukou na 5 let/120 000 km, v případě motoru 1,0 EcoBoost mHEV to je 552 900 Kč. Prodejci Fordu ale zákazníkům přímo nabídnou cenové zvýhodnění Lead in, takže základní cena verze 1,0 EcoBoost/92 kW (125 k) Titanium ve skutečnosti je 449 900 Kč.