renault scénic vision: pohled do budoucnosti | Nové modely | autoweek.cz

Renault Scénic Vision: pohled do budoucnosti

Renault Scénic Vision: pohled do budoucnosti

24.05.2022 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Renault představil prototyp poháněný palivovými články na vodík ukazující jak bude vypadat nová generace legendárního kompaktního modelu. Ta přijde už v roce 2024, ovšem s elektrickým pohonem napájeným jen akumulátorem.
Renault byl průkopníkem v oblasti elektromobility - spolu se svými japonskými aliančními partnery Nissanem a Mitsubishi. Po několikaleté dominanci trhu s elektromobilů s modelem Zoe ale byl v poslední době zastíněn Teslou i ambiciózním programem Volkswagenu. Do modelové nabídky Renaultu nyní přibyly další tři elektromobily v čele s nadějným modelem Megane E-Tec 100% elektrický. Renault současně pracuje i na přípravě výroby užitkových vozů s palivovými články. Koncepční studie Scénic Vision ukazuje, jak si Renault představuje další vývoj této technologie v osobních autech.
 
Renault uvedl, že se koncept Scénic Vision s pohonem pomocí palivových článků nepromění do sériové podoby dřív než v letech 2030-2032. Elektrická verze s akumulátorem ale přijde na trh už v roce 2024. Vozidlo s palivovými články má stejný elektromotor jako vozidlo s akumulátorem, ale ten je poháněn elektřinou vyráběnou v palivových článků z vodíku a vzdušného kyslíku, což prodlouží jeho dojezd umožněný jen akumulátorem na 800 km. Palivový článek doplní akumulátor, který bude mít poloviční hmotnost, což povede ke snížení uhlíkové stopy o 75 % ve srovnání s konvenčním elektrickým pohonem.
 
Vůz s délkou 440 cm a hmotnosti 1700 kg je reálnou ukázkou budoucího nástupce modelu Scénic. „Studie odpovídá z 90 % produkčnímu modelu,“ uvedl mluvčí značky při jeho prezentaci v Paříži. Příští generace kompaktního minivanu přijde s elektrickým pohonem jako Megane E-Tec 100% elektrický, tedy s akumulátorem. V budoucnosti by jeho mohl převzít speciální druh hybridního pohonu kombinující akumulátor s palivovými články, tedy kombinace připravovaná i pro užitkové vozy Renault. V zadní části konceptu jsou palivové články pro prodloužení dojezdu.
 
Síť řiditelných vodíkových čerpacích stanic ve Francii v současnosti tvoří 29 míst, ale to se má díky státním investicím brzy změnit. Proto Renault plánuje použití palivových článků zpočátku v lehkých užitkových vozidlech. Teprve v letech po roce 2030 by se mohly palivové články začít používat v osobních automobilech.
 
Pro koncept byla vyvinuta zcela nová platforma. Trakční elektromotor je vzadu. Nádrž na 2,5 kg vodíku, vyrobená z recyklovaného materiálu z papírenského průmyslu, je umístěna pod přední kapotou. Samotný palivový článek je pod podlahou za akumulátorem.
 
Elektrický pohon o výkonu 160 kW (218 k) pochází z Megane E-Tech. Pohon nepoužívá žádné vzácné zeminy a má akumulátor 40 kWh (v sériové podobě bude mít větší kapacitu), který je plně recyklovatelný. Palivový článek o výkonu 15 kW (20 k) funguje jako doplňující zdroj elektrické energie pro prodloužení dojezdu na 800 km. Pokud bude k dispozici dostatek „zeleného vodíku“ a bude dostatečně rozvinutá síť čerpacích stanic, pak bude vodíková mobilita na dosah. Prozatím se vývojáři v Paříži zaměřují i na další aspekty, aby výroba příštího Scénicu byla co nejšetrnější ke klimatu.
 
Ve studii jsou použity ze 70 % recyklované materiály. Například sedadla jsou celá z plastu a lze je recyklovat v jednom kroku. Mnoho z představovaných řešení může být využito již dnes. Do roku 2033 plánuje Renault dosáhnout třetinové využití recyklovaných materiálů v nových vozidlech.
 
Aby se snížil počet nehod, inženýři vyvinuli velmi speciální trio systémů Safety Coach, Safety Score a Safe Guardian pro zpracování jízdních návyků. Safety Score v případě potřeby poskytuje individuální tipy na konci cesty, Safety Coach během jízdy využívá data z navigačního systému k poskytování informací o nebezpečích a Safety Guardian funguje jako jakýsi elektronický strážný anděl, který se automaticky aktivuje v nebezpečných situacích.
 
Ve srovnání s konvenční elektrickou verzí má Scénic Vision o 75 % nižší bilanci CO2 a zároveň údajně sníží počet nehod až o 70 %. Elektricky poháněný Scénic se bude vyrábět v Douai v severní Francii, kde v současné době staví kompaktní užitkové vozy a stále se tam staví Grand Scénic.

  • Renault Scénic Vision: pohled do budoucnosti
  • Renault Scénic Vision: pohled do budoucnosti
  • Renault Scénic Vision: pohled do budoucnosti
  • Renault Scénic Vision: pohled do budoucnosti
  • Renault Scénic Vision: pohled do budoucnosti
  • Renault Scénic Vision: pohled do budoucnosti
  • Renault Scénic Vision: pohled do budoucnosti
  • Renault Scénic Vision: pohled do budoucnosti
  • Renault Scénic Vision: pohled do budoucnosti
  • Renault Scénic Vision: pohled do budoucnosti
  • Renault Scénic Vision: pohled do budoucnosti