name | autoweek.cz

Nejen pro outdoorové aktivity: Octavia Scout

Nejen pro outdoorové aktivity: Octavia Scout

05.12.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Z nové generace modelu Octavia Škoda už po třetí odvodila i atraktivní crossoverovou variantu Scout. Přichází aby oslovila řidiče vyznávající outdoorovou jízdu. S karoserií kombi a pohonem všech kol nabízí v segmentu kompaktních vozů ojedinělou kombinaci.
Octavia ve verzi Scout - se zvýšeným podvozkem, specifickým tvarem nárazníků a plastovými ochrannými prvky na blatnících a spodní části karoserie - má stálý okruh příznivců především na trzích v České republice, Německu, Velké Británii, Švédsku a Švýcarsku. Ve Švýcarsku nemalou měrou přispívá k tomu, že je zde Škoda Octavia nejprodávanějším vozem vůbec.
 
Úspěšný příběh
Prodej Octavie Scout je poměrně stabilních cca 10 000 vozů ročně. První generace se v letech 2007 až 2014 prodalo 53 627 kusů. Druhá generace v letech 2014 až 2020 přidala dalších 55 535 vozů. V naprosté většině šlo o vozy poháněné turbodieselem (86 %) a s automatickou převodovkou (73 %). Dosud se Scout nabízel jen s pohonem všech kol. To se u třetí generace mění, ovšem varianta s pohonem předních kol bude k dispozici jen v některých zemích především na jihu Evropy, nikoliv na českém trhu, kde i nadále zůstává Scout synonymem pro pohon 4x4.
 
V interiéru jsou použity speciální materiály vč. lišty ze dřeva nebo ve stylu karbonu. Potahy sedadel mají specifický design Scout. Přední sedadla jsou vybavena sedáky umožňujícími jejich protažení. Specifické je i ovládání infotainmentu na 10“ dotykovém displeji a animace na 10,25“ displeji virtuálního kokpitu umožňující zobrazení okolí vozu. Infotainment je standardně vybaven hlasovým ovládáním pomocí digitální asistentky Laura.
 
Auto do nepohody
Vůz dlouhý 4703 mm s rozvorem 2688 mm má zavazadlový prostor o objemu 640 l. Standardně je vybaven koly 18“, za příplatek 19“. Objem nádrže paliva je 55 l, tedy o 10 l víc než u standardní verze.
 
Podvozek zvýšený o 15 mm na 163 mm v porovnání se standardní verzí zlepšuje průchodnost terénem, přičemž charakteristika podvozku poskytuje řidiči jistotu při ovládání na silnicích stejně jako na polních cestách. Cestujícím poskytuje v obou případech stejnou míru pohodlí.
 
Pro případ potřeby překonávat větší terénní nerovnosti je jako součást standardní výbavy připravena funkce off road, která upravuje reakci motoru na pohyb akcelerátoru, posouvá okamžik přeřazení do vyšších otáček a nově přidává asistent pro jízdu ze svahu udržující v klesání stálou rychlost 30 km/h.
 
Nové motory a nová generace pohonu 4x4
V nabídce pohonných jednotek jsou nová evoluce zážehového čtyřválce 2,0 TSI/140 kW s točivým momentem 320 N.m a nová generace turbodieselu 2,0 TDI Evo ve verzích s výkonem 110 kW a točivým momentem 360 N.m resp. se 147 kW a 400 N.m. Všechny se kombinují výhradně se sedmistupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. V době zahájení prodeje aůe je k dispozici jen nejvýkonnější varianta 2,0 TDI/147 kW, která utáhne přívěs o hmotnosti až 2 t. Další dvě se připojí v prvním pololetí 2021.
 
Pohon 4x4 je zajištěn prostřednictvím 6. generace mezinápravové lamelové spojky. Ta je nyní o 0,8 kg lehčí než dosud. Nově integrovaná řídicí jednotka přizpůsobuje její reakci jízdnímu režimu a stylu jízdy řidiče, takže dokáže reagovat předvídavě ještě před tím, než dojde k prokluzu předních kol.
 
Technické inovace
Nabídka asistenčních systémů se rozšířila obdobně, jako u jiných verzí nové Octavie, tedy i o systém Assisted Driving 2.0 (Travel Assit), umožňující autonomní řízení 2. úrovně až do rychlosti 210 km/h. Při jeho využití musí mít řidič stále ruce na volantu, což sleduje systém Hands-on-Detection na kapacitním volantu. Za příplatek je k dispozici také adaptivní podvozek DCC.
 
Novinkou v bezpečnostní výbavě je standardně dodávaný centrální airbag mezi řidičem a spolujezdcem, který je v jiných variantách nabízen za příplatek.
 
Základní cena verze 2,0 TDI/147 kW 4x4 Scout je 926 900 Kč. V této podobě dosahuje největší rychlost 230 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 s při spotřebě 5,0 l/100 km (emise CO2 133 g/km).