nová praga r1 uvedena na trh | Nové modely | autoweek.cz

Nová Praga R1 uvedena na trh

Nová Praga R1 uvedena na trh

20.01.2021 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Český výrobce automobilů Praga Cars uvedl na trh nejnovější generaci sportovního prototypu Praga R1 s nosnou strukturou z uhlíkových kompozitů.
I když si vůz navenek zachovává vnější podobnost s charakteristickou siluetou s předchůdcem, Praga zdůrazňuje, že každý díl karoserie je nový. Nový monokok z uhlíkových vláken je nově vybaven panely ze zylonu zabraňujícími průrazům pro zvýšení bezpečnosti řidiče. Byl vyvinut nový profil podlahy a splitter, optimalizující proudění vzduchu pod vozem k revidovanému difuzoru. Nová aerodynamika zahrnuje i širší zadní křídlo s novým profilem, které produkuje o 15 % větší přítlak při současném snížení odporu o 5%. Výsledkem je schopnost zvládat příčné zrychlení v zatáčkách až 3 g.
 
Pragu R1 i nadále pohání přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec Renault Alpine Praga T. Má největší výkon 268 kW (365 k) a točivý moment 395 N.m. Byl však upraven software pro řízení motoru aby se zlepšila odezva škrticí klapky a získala plynulejší křivka výkonu v širším rozsahu otáček. Tato vylepšení spolu se snížením aerodynamického odporu by měla zajistit, že R1 bude na dlouhých rovinách konkurenceschopnější vůči vozům GT disponujícím výkonnějšími motory. Management Cosworth/Pectel umožňuje tři nastavení turbodmychadla a tím různé momentové charakteristiky. Převodovka je na zakázku vyráběná šestirychlostní Hewland JFR s ovládáním páčkami na volantu.
 
Díky dalším významným vylepšením se R1 lépe hodí pro vytrvalostní závody, včetně o 50 % větší nádrže paliva 92 l. Kromě toho má i přepracované světlomety a bylo přidáno několik ovládacích prvků, které řidiči umožňují sledovat hladinu a tlak paliva a chladicí kapaliny.
 
Vůz je dlouhý 4130 mm při rozvoru náprav 2527 mm, výška je jen 978 mm a šířka 1803 mm. Pohotovostní hmotnost je jen 643 kg, tzn. R1 má poměr výkonu a hmotnosti 0,57 k/kg.
 
Nová Praga R1 se montuje v zavedeném vývojovém a inženýrském zařízení společnosti poblíž okruhu Slovakia Ring, přičemž objednávky se nyní přijímají k dodání počátkem léta.
 
Technický ředitel společnosti Praga Cars Jan Martínek vysvětlil: „I když je silueta R1 na první pohled velmi podobná, nedejte se tím oklamat. Prakticky každá část vozu byla vylepšena aby řidiči poskytovala co nejlepší pocit a měl vše potřebné na dosah ruky, a získal tak maximum z výkonu, který R1 nabízí. Kromě vylepšení zážitku pro řidiče jsme revidovali odpružení a řídicí jednotku, abychom zlepšili jízdní vlastnosti a zvýšili přítlak při současném snížení odporu. Jedná se o významný krok a už se těšíme, až uvidíme výsledky.“
 
Generální ředitel Praga Cars UK Mark Harrison k tomu dodal: „Nová R1 nepřináší pouze řadu působivých technických vylepšení již vyspělého závodního vozu, ale zdůrazňuje ambice společnosti Praga. Nabízí vzrušující závodní vůz, který je přístupný, snadno ovladatelný a provozovatelný i dramatický na pohled. Je ideální pro majitele týmů, začínající jezdce, kteří chtějí zažít jízdu s velkým přítlakem, zkušené závodníky, kteří chtějí vstoupit do závodění ve stylu LMP, a co je důležité - i pro sponzory. Již nyní registrujeme silnou poptávku od závodníků, vlastníků týmů i potenciálních prodejců po celém světě.“

  • Nová Praga R1 uvedena na trh
  • Nová Praga R1 uvedena na trh
  • Nová Praga R1 uvedena na trh
  • Nová Praga R1 uvedena na trh
  • Nová Praga R1 uvedena na trh
  • Nová Praga R1 uvedena na trh
  • Nová Praga R1 uvedena na trh
  • Nová Praga R1 uvedena na trh