name | autoweek.cz
Peugeot 208 přichází i s elektrickým pohonem
26.02.2019 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Konkurence v klesajícím segmentu malých aut přiostří. Po nových generacích Pola a Fiesty přicházejí současně nové Clio a Peugeot 208. Peugeot zvedne napětí tím, že rovnou nabídne i plně elektricky poháněnou verzi e-208.
Peugeot novou generaci 208 oficiálně předvede veřejnosti na autosalonu v Ženevě 5. března. Přes zachování stejných proporcí je na novém Peugeotu 208 s výjimkou jména téměř všechno nové. Je totiž postaven na nové modulární platformě PSA CMP (Common Modular Platform) společnosti PSA Group. Ta je o 30 kg lehčí než dosavadní PF1. Díky ní Peugeot přidá bohatou nabídku asistenčních systémů převzatých z modelů 508 a 5008.
Také Peugeot opustil třídveřovou karoserii - v nabídce bude pouze pětidveřový hatchback. Nový Peugeot 208 je delší (4050 mm) a nižší (1430 mm) než předchůdce. Šířka (1740 mm), ani rozvor náprav (2550 mm) se nezměnily. Zavazadlový prostor je kupodivu se 270 l o 10 l menší.
Výrobu nové generace Peugeotu 208 pro evropské trhy zajistí, včetně elektrické verze, závod koncernu Groupe PSA v Trnavě. Výroba e-208 začne už za měsíc, spalovací motory se přidají o dva měsíce později.
Inspirace 205 GTI
Při návrhu podoby nové generace si designéři vzali za vzor legendární „hot hatch“ Peugeot 205 GTI z poloviny 80. let. Přesto na novém 208 není patrný žádný náznak retra. Novinka se zbavila všech doplňujících ozdob a působí mnohem dynamičtěji než současná generace.
V interiéru najdeme nové pojetí Peugeot i-Cockpitu převzaté z crossoverů 3008 a 5008 nebo z 508. Volant je menší, aby přes něj bylo vidět na přístrojovou desku. Zmenšení jeho průměru údajně zkracuje reakční dobu až o půl sekundy. Nový digitální přístrojový panel má poprvé 3D uspořádání ve formě hologramu, které přináší nejdůležitější informace na přední část displeje. K dispozici je také 5“, 7“ nebo 10“ vodorovně orientovaný dotykový displej informačního systému reagující i na gesta. Pod displejem jsou důležité ovladače ve formě klávesnice jako u 508 a 3008.
V nabídce je i turbbodiesel
Zážehové motory jsou na výběr tři. Základ představuje nepřeplňovaný zážehový tříválec s nepřímým vstřikováním paliva 1,2 PureTech/55 kW (75 k). Přeplňovaná varianta s přímým vstřikováním 1,2 PureTech Turbo se nabízí ve verzích s výkonem 73,5 kW (100 k) nebo 96 kW (130 k). Zatímco méně výkonná může být kombinována i s osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin s měničem momentu a ovladačem ve formě joysticku, výkonnější se s ní dodává standardně. Francouzi ani nadále nevynechávají ani turbodiesel 1,5 BlueHDi/73,5 kW (100 k).
Rovnou i s elektrickým pohonem
Platforma CMP byla navržena tak, aby ve verzi CMP/e umožnila použití elektrického pohonu s akumulátorem uloženým pod podlahou. Verze e-208 má o 250 kg větší hmotnost než verze se spalovacími motory. Trakční elektromotor s výkonem 100 kW (136 k) bude dodávat firma Continental. Lithio-ionový akumulátor s kapacitou 50 kWh umožňuje dojezd 340 km (podle standardu WLTP, ekvivalent podle NEDC je 450 km). Peugeot na akumulátor poskytuje záruku 8 let nebo 160 000 km na 70 % kapacity.
Elektrický varianta 208 bude v Evropě přímým konkurentem nejprodávanějšího elektromobilu, podobně velkého hatchbacku Renault Zoe a elektricky poháněných verzí vozů Hyundai Kona a Kia Soul. Na rozdíl od konkurence se e-208 navenek neliší od varianty GT Line se spalovacím motorem.
Klesající segment
Celosvětový prodej Peugeotu 208 vloni činil 295 000 vozů, což znamenalo pokles o 9,8 %. Podle statistik JATO Dynamics se vloni v Evropě umístil na čtvrtém místě mezi malými vozy při poklesu prodeje o 6 %. Úspěšnější byly jen tři pronásledovatelé Golfu na místě evropského bestselleru - Ford Fiesta, Volkswagen Polo a Renault Clio. Zatímco Volkswagen a Ford uvedly nové generace svých modelů na trh v roce 2017, Renault, stejně jako Peugeot, představí novou generaci Clia v Ženevě. Ještě letos se ukáže i nová generace modelu Opel Corsa.
Registrace v segmentu malých aut v Evropě se vloni snížily o 1,5 % na 2,97 milionu vozidel z 3,1 milionu v roce 2017, takže jejich tržní podíl klesl z 20,8 na 20,4 %. Celosvětově jejich podíl poklesl na 16,8 % z 18,0 % v roce 2017, protože kupující stále více dávají přednost malým SUV a crossoverům.
Cílem PSA je do roku 2020 dosáhnout celosvětovou produkci modelu 208 až 350 000 kusů, přičemž elektrická verze by měla představovat 10 %. U turbodieselů se předpokládá podíl kolem 20 %.
Také Peugeot opustil třídveřovou karoserii - v nabídce bude pouze pětidveřový hatchback. Nový Peugeot 208 je delší (4050 mm) a nižší (1430 mm) než předchůdce. Šířka (1740 mm), ani rozvor náprav (2550 mm) se nezměnily. Zavazadlový prostor je kupodivu se 270 l o 10 l menší.
Výrobu nové generace Peugeotu 208 pro evropské trhy zajistí, včetně elektrické verze, závod koncernu Groupe PSA v Trnavě. Výroba e-208 začne už za měsíc, spalovací motory se přidají o dva měsíce později.
Inspirace 205 GTI
Při návrhu podoby nové generace si designéři vzali za vzor legendární „hot hatch“ Peugeot 205 GTI z poloviny 80. let. Přesto na novém 208 není patrný žádný náznak retra. Novinka se zbavila všech doplňujících ozdob a působí mnohem dynamičtěji než současná generace.
V interiéru najdeme nové pojetí Peugeot i-Cockpitu převzaté z crossoverů 3008 a 5008 nebo z 508. Volant je menší, aby přes něj bylo vidět na přístrojovou desku. Zmenšení jeho průměru údajně zkracuje reakční dobu až o půl sekundy. Nový digitální přístrojový panel má poprvé 3D uspořádání ve formě hologramu, které přináší nejdůležitější informace na přední část displeje. K dispozici je také 5“, 7“ nebo 10“ vodorovně orientovaný dotykový displej informačního systému reagující i na gesta. Pod displejem jsou důležité ovladače ve formě klávesnice jako u 508 a 3008.
V nabídce je i turbbodiesel
Zážehové motory jsou na výběr tři. Základ představuje nepřeplňovaný zážehový tříválec s nepřímým vstřikováním paliva 1,2 PureTech/55 kW (75 k). Přeplňovaná varianta s přímým vstřikováním 1,2 PureTech Turbo se nabízí ve verzích s výkonem 73,5 kW (100 k) nebo 96 kW (130 k). Zatímco méně výkonná může být kombinována i s osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin s měničem momentu a ovladačem ve formě joysticku, výkonnější se s ní dodává standardně. Francouzi ani nadále nevynechávají ani turbodiesel 1,5 BlueHDi/73,5 kW (100 k).
Rovnou i s elektrickým pohonem
Platforma CMP byla navržena tak, aby ve verzi CMP/e umožnila použití elektrického pohonu s akumulátorem uloženým pod podlahou. Verze e-208 má o 250 kg větší hmotnost než verze se spalovacími motory. Trakční elektromotor s výkonem 100 kW (136 k) bude dodávat firma Continental. Lithio-ionový akumulátor s kapacitou 50 kWh umožňuje dojezd 340 km (podle standardu WLTP, ekvivalent podle NEDC je 450 km). Peugeot na akumulátor poskytuje záruku 8 let nebo 160 000 km na 70 % kapacity.
Elektrický varianta 208 bude v Evropě přímým konkurentem nejprodávanějšího elektromobilu, podobně velkého hatchbacku Renault Zoe a elektricky poháněných verzí vozů Hyundai Kona a Kia Soul. Na rozdíl od konkurence se e-208 navenek neliší od varianty GT Line se spalovacím motorem.
Klesající segment
Celosvětový prodej Peugeotu 208 vloni činil 295 000 vozů, což znamenalo pokles o 9,8 %. Podle statistik JATO Dynamics se vloni v Evropě umístil na čtvrtém místě mezi malými vozy při poklesu prodeje o 6 %. Úspěšnější byly jen tři pronásledovatelé Golfu na místě evropského bestselleru - Ford Fiesta, Volkswagen Polo a Renault Clio. Zatímco Volkswagen a Ford uvedly nové generace svých modelů na trh v roce 2017, Renault, stejně jako Peugeot, představí novou generaci Clia v Ženevě. Ještě letos se ukáže i nová generace modelu Opel Corsa.
Registrace v segmentu malých aut v Evropě se vloni snížily o 1,5 % na 2,97 milionu vozidel z 3,1 milionu v roce 2017, takže jejich tržní podíl klesl z 20,8 na 20,4 %. Celosvětově jejich podíl poklesl na 16,8 % z 18,0 % v roce 2017, protože kupující stále více dávají přednost malým SUV a crossoverům.
Cílem PSA je do roku 2020 dosáhnout celosvětovou produkci modelu 208 až 350 000 kusů, přičemž elektrická verze by měla představovat 10 %. U turbodieselů se předpokládá podíl kolem 20 %.
Malá auta v EU | 2018 | 2017 | změna |
1. Renault Clio | 328 536 | 321 580 | +2,2 % |
2. Volkswagen Polo | 294 493 | 269 486 | +9,3 % |
3. Ford Fiesta | 269 945 | 253 267 | +6,6 % |
4. Peugeot 208 | 227 372 | 242 214 | -6,1 % |
5. Toyota Yaris | 215 400 | 197 260 | +9,2 % |
6. Opel/Vauxhall Corsa | 214 324 | 229 418 | -6,6 % |
7. Dacia Sandero | 212 829 | 197 239 | +7,9 % |
8. Citroën C3 | 207 386 | 204 426 | +1,4 % |
9. Škoda Fabia | 165 194 | 173 096 | -4,6 % |
10. Seat Ibiza | 101 105 | 117 820 | -14,2 % |
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz